Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjaba!

Vill ha tunga trumljud, typ Metallica enter sandman.

Finns det nÄn bra samplings skiva med nÄt dylikt?

Jari

Annons
Postat

ok....(lyssnar pÄ "sample")

beatboxa va inte det jag va ut efter :rolleyes:

Postat

Kollade pÄ Drumkit from hell pÄ Deals online sida.

Finns i nÄgra varianter.

Vad Àr VST2 för nÄt? :rolleyes:

Postat

Vi bara skojar lite med dig :rolleyes:

men som nĂ„gon tidigare pĂ„pekat sĂ„ Ă€r Drumkits From Hell Superior riktigt bra för Ă€ndamĂ„let. Ruggigt feta och bra samplade trummor som man kan behandla pĂ„ samma sĂ€tt som inspelade eftersom dom inte Ă€r processerade sedan innan 😄

LĂ€nk till programmet

Postat
Kollade pÄ Drumkit from hell pÄ Deals online sida.

Finns i nÄgra varianter.

Vad Àr VST2 för nÄt? :rolleyes:

VST2 Àr ett format pÄ plugin, precis som VSTi, Audio Units mm.

Postat

GÄr det att köra VST2 i cubase?

Hitta Akai version som min K2000r kan lÀsa och sÀkert nÄn av mina

mjukvaru samplers med.

AnvÀnder cubase sl3, vilken variant blir enklast att köra med?

Postat
Hitta Akai version som min K2000r kan lÀsa och sÀkert nÄn av mina

mjukvaru samplers med.

AKAI-plattor Àr ju inge vidare "stora"

Drumkits From Hell Superior levereras ju i ett flertal DVD-skivor. Vet inte hur mÄnga AKAI-plattor det skulle bli :rolleyes: Sen styrs DFHS genom en plugg du kör i din sequenser sÄ att köra den via en extern pryl Àr inte en möjlighet.

Du fÄr ju med install-filer för alla format nÀr du köper produkten sÄ det Àr inget att oroa dig för.

Men programmet suger en hel del minne och CPU. RĂ€kna med minst 1024 i ram om du vill att det ska flyta bra.

Postat
Du fÄr ju med install-filer för alla format nÀr du köper produkten sÄ det Àr inget att oroa dig för.

Men programmet suger en hel del minne och CPU. RĂ€kna med minst 1024 i ram om du vill att det ska flyta bra.

Är det VST2 vi pratar om?

Postat

Du fÄr alltsÄ med installationsfiler för alla format som den stöds i.

Ett enkelt svar pÄ frÄgan Àr att JA det funkar i ditt Cubase

Postat

Tack! 😉

nu kan jag gÄ och lÀgga mej med ett leende pÄ lÀpparna

och slippa drömma mardrömmar om att det inte funkar i cubase den

dan jag köper DFH! 😄😄

Postat

köp en hel drös me AKAI trumsamples sĂ„ lĂ€r du fĂ„ jĂ€kla tunga knĂ€ppiga percussions, sĂ„ mycket kan jag lova 🙂

• 4 veckor senare...
Postat

Har sjÀlv funderat pÄ DFH, men har inte lyckats lÀsa mig till vissa saker, kanske nÄn hÀr kan svara:

1. Funkar DFH sÄ att man gör miditrummor som man sedan kopplar till ljuden som följer med?

2. Följer det med loopar?

3. Finns det fÀrdiga "presets" dÀr lÀckage och annat redan Àr instÀllt?

4. Hur lÀtt Àr det at anvÀnda? Jag Àr ingen trummis, sÄ att jag sjÀlv skulle komponera loopar och stÀlla in lÀckage osv skulle nog vara lite överkurs för mig.

Har testat Groove Agent och andra, men det blir inte riktigt bra tycker jag. NÀr man hör folk som anvÀnt DFH blir man ju grymt inponerad av ljudet, men frÄgan Àr om jag klarar av att fÄ till det i nÀrheten av sÄnt kanonljud?

Postat (redigerat)

Om du kör BDF/DFH mfl sÄ kommer du inte att fÄ ultrafeta ljud direkt. Du mÄste tokprocessa dem efterÄt. Jag brukar köra kompressor, reverb och gÀrna lite dist eller rörplug pÄ ljuden. Virvel och Kick EQ:ar jag ofta lite ocksÄ. Sedan kör jag hela skiten genom en gruppkanal med "magento" eller lite PSP vintage warmer och kanske nÄgon EQ som toppar cymbaler hihat lite. Först dÄ börjar det lÄta riktigt "punshigt"

ett annat trick: Exportera (eller skicka till en annan bus) trumspÄret till en egen kanal och mangla det rejÀlt med nÄgon filterplug (bandpass vid mellanregister)eller en dist. SkÀr bort all topp och botten. Sedan kör du det ihop med orginalspÄret (fast pÄ lÄg volym), kanske lite förskjutet. Ger ett hÀrligt skitigt trumsound.

Ibland brukar skicka trummorna till en sendkanal med ett reverb pĂ„ ocksĂ„. PÅ reverbkanalen slĂ€nger du in lite dist och eventuellt lite EQ och komporessor. OcksĂ„ ett sĂ€tt att skita till ljudet lite/mycket. ett gammalt trick Ă€r ju att köra en gate pĂ„ reverbet ocksĂ„ - rĂ€tt mycket 80-tal pĂ„ det, men jag gillar det.

Ibland anvÀnder jag flera send reverb. Ett kort för rumsljud för skrÀlliga trummor och ett lÄngt för efterklang. Akta för att lÀgga mycket reverb pÄ kicken bara. SkÀr gÀrna bort alla lÄga frekvenser pÄ reverben om det skall funka i mixen.

PÄ mÄnga moderna plattor dubbas ju ocksÄ ljuden. 3 stackade kickar/virvlar Àr ju inte ovanligt pÄ t.ex. en RnB platta. Testa t.ex. att lÀgga ett handklapps ljud samtidigt som virveln eller dubba med ett kanslag (ger mer attack). En svÀngigare blir det om du lÄter dubben gÄ nÄgra ms före eller efter.

Prova Àven att stÀmma ned/upp samplingarna.

//J

Redigerat av mixtur
Postat (redigerat)

Tjaba!

Har inte handlat nÄn DFH Àn.

Har fÄtt ögonen pÄ BFD (big fucking drums).

Vilken Àr enklast att ratta in "rÀtt" ljud och anvÀndarvÀnligast?

Mycket minne gÄr det Ät sÀger alla.

Hade 512mb i ram, men har nu köpt till 2g, sÄ 2,5 gig ram ska vÀl rÀcka?

edit felst.

Redigerat av Jari
Postat
Tjaba!

Har inte handlat nÄn DFH Àn.

Har fÄtt ögonen pÄ BFD (big fucking drums).

Vilken Àr enklast att ratta in "rÀtt" ljud och anÀndarvÀnligast?

Mycket minne gÄr det Ät sÀger alla.

Hade 512mb i ram, men har nu köpt till 2g, sÄ 2,5 gig ram ska vÀl rÀcka?

Det rĂ€cker gott o vĂ€l 😛

BFD Ă€r lĂ€ttare o enligt mig lĂ„ter det Ă€ven bĂ€ttre 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.