Die Hard (oregistrerad) Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 vet nte vilka inspelningr du varit md på. Men om du spelar metal, och har hög attack på strängarna så tappar du klang fooooort. Det tippset har jag fått av flera proffs. Eller fått o fått, läst/hört. Litar tyvärr mer på dem än dig 🙁 Är man ett etablerat band är det inget problem byta bassträngar för varje ny låt när man lirar in. Är man en hobbyist är det klart överdrivet byta för varje låt och för att inte tala om kostsamt. Sen beror det ju även på om basen ska vara framträdande eller längre bak-till att mer kännas än att höras vilket inte är helt ovanligt och då spelar det än mindre roll om det är äldre strängar. Det finns nog mer metalinspelningar med gamla strängar än du nog anar. Bara för att vissa proffs säger en sak innebär inte att det motsatta existerar bland de som inte har yttrat sig.
hertingen Postat 15 augusti 2013 Trådstartare Postat 15 augusti 2013 Är det något okänt märke och billigt så är chansen mycket stor att det är skräpsträngar. De låter lika kassa som gamla strängar. Kan kanske finnas en risk att det då även blir mycket svårt att intonera bra. Ok. Det var en förpackning med strängar från Dunlop jag tänkte köpa. Men nu tror jag att jag provar att koka dom först bara för att testa. Tack föresten allihopa för all annan info/tips angående bas/strängar. Kanon! 🙂
Guitar Nilsson Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 Hur många unga svartrockarbasister har råd med 12 paket nya bassträngar till en inspelning? Gammal svartrockare - 55
Terror Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 Är man ett etablerat band är det inget problem byta bassträngar för varje ny låt när man lirar in. Är man en hobbyist är det klart överdrivet byta för varje låt och för att inte tala om kostsamt. Sen beror det ju även på om basen ska vara framträdande eller längre bak-till att mer kännas än att höras vilket inte är helt ovanligt och då spelar det än mindre roll om det är äldre strängar. Det finns nog mer metalinspelningar med gamla strängar än du nog anar. Bara för att vissa proffs säger en sak innebär inte att det motsatta existerar bland de som inte har yttrat sig. Jag vet inte hur andra amatörer funkar, men när jag får råd från proffs så testar jag dem. JAG märker skillnad. När jag spelar in pre-pros och demos byter jag inte. Men när jag trackar det sista så byter jag alltid efter varje låt. Jag rekommendera det alltid till mina kunder. Sen om de lyssnar eller inte är upp till dem. Om de spelar lösare och musiken inte kräver så chuggig och klingig bas så räcker det med ett set per 4-5 låtar. Men hårt intensivt spelande med hög plektrumattack så måste de bytas efter max en timme 🙂 kan gå längre, men man hör hur klangen försvinner. Men som du säger beror det på soundet.
Soundprocessingstudio Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 Som sagt det är helt okej att du har de åsikter du har, men att allting som skrivs på ett forum skulle vara sant betyder inte att det är det. Jag vill berätta en annan åsikt. Men du får givetvis byta strängar hur ofta du vill! 🙂
Terror Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 Som sagt det är helt okej att du har de åsikter du har, men att allting som skrivs på ett forum skulle vara sant betyder inte att det är det. Jag vill berätta en annan åsikt. Men du får givetvis byta strängar hur ofta du vill! 🙂 menar inte att mitt sätt är det enda rätta, utan det enda rätta för mig 🙂
evilrocker Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 Jag vet inte hur andra amatörer funkar, men när jag får råd från proffs så testar jag dem. JAG märker skillnad. När jag spelar in pre-pros och demos byter jag inte. Men när jag trackar det sista så byter jag alltid efter varje låt. Jag rekommendera det alltid till mina kunder. Sen om de lyssnar eller inte är upp till dem. Om de spelar lösare och musiken inte kräver så chuggig och klingig bas så räcker det med ett set per 4-5 låtar. Men hårt intensivt spelande med hög plektrumattack så måste de bytas efter max en timme 🙂 kan gå längre, men man hör hur klangen försvinner. Men som du säger beror det på soundet. Japp tappar tyvärr klangen fort, sen beror det lite på om man sätter dom på första tagningen, då är det kanske lite overkill att byta direkt efter en tagning. 🙂
SadamJR Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 Jamie Jamerson, Motowns husbasist, är en annan snubbe som aldrig ska ha bytt strängar eller rengjort dom, och som ändå bara lät bättre och bättre med åren.
Soundprocessingstudio Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 1992? Låg ni o sov före det? ?? Jag var för ung före det 😛
joachime Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 (redigerat) Har du en short scale, vilket jag antar att du har eftersom du inte visste skillnaden och long scale är inte lika vanligt Njaa. Short scale är nog det minst vanliga. Man brukar ofta dela in längden på bashalsar i tre olika kategorier: Lång-, medium- och kortskalig. Medium är det i särklass vanligaste. De flesta fenderhalsar (och liknande moeller) är 34 tum långa. Man räknar då den totala längden från sadel till stall, alltså strängens spelbara längd. Gibson och Höfners tidiga modeller (EB-0 och EB-3 t ex) var däremot kortskaliga. Fender Mustang, som lanserades i slutet av 60-talet, var också kortskalig. Längden kan variera från modell till modell men brukar ligga runt 30-32 tum. De halsar som är längre än 34 tum brukar kallas långskaliga. Redigerat 18 augusti 2013 av joachime
Guitar Nilsson Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 Njaa. Short scale är nog det minst vanliga. Man brukar ofta dela in längden på bashalsar i tre olika kategorier: Lång-, medium- och kortskalig. Medium är det i särklass vanligaste. De flesta fenderhalsar (och liknande moeller) är 32 tum långa. Man räknar då den totala längden från sadel till stall, alltså strängens spelbara längd. Gibson och Höfners tidiga modeller (EB-0 och EB-3 t ex) var däremot kortskaliga. Fender Mustang, som lanserades i slutet av 60-talet, var också kortskalig. Längden kan variera från modell till modell men brukar ligga runt 30 tum. De halsar som är 34 tum eller längre brukar man kalla långskaliga. Gibsons "SG-basar" fanns väl som både long o shortscale, om jag minns rätt. Råa basar, snyggt som fan om både basist o gitarrist spelade på Gibson SG.
Die Hard (oregistrerad) Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 Nu har jag inte lirat på någon short scale men hört att de inte låter lika bra som medium och long scale?
Terror Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 Nu har jag inte lirat på någon short scale men hört att de inte låter lika bra som medium och long scale? Du får inte samma "djup" i det har jag hört. Sen är det sämre om du spelar i lägre stämmning. Tex Standard B, eller tex Drop A#. Det flesta BRA 7-strängade är longscale av just den anledningen. itoneringen hålls bättre.
Terror Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 Japp tappar tyvärr klangen fort, sen beror det lite på om man sätter dom på första tagningen, då är det kanske lite overkill att byta direkt efter en tagning. 🙂 Ja men nailar du den på första tagningen så är det ju grönt ljus. Men det är inte många basister som gör det, inte de jag trackat iaf.. INK mig själv. Håller du på 30-60min med en låt så rekommenderar jag att byta strängar. Men kan du naila 2-4 låtar på en timme så är det ju inga problem! Men jag är inte direkt tidsbunden, jag lyssnar istället.. vilket du ska göra. Och tyvärr så försvinner klangen fort. Men det beror helt på vilka strängar, vilken musikstil och mest hur artisten spelar. Tappar de klangen efter 2 timmar byter vi, tappar dem efter 30 min byter vi. Men jag brukar säga till basister innan de kommer hit att dem ska köpa ett set per låt. Sen kan dem ju gå hem med 3 nya och oöppnade set om dem nailar alla låtar på 1 timme. Eller om dem kanske behöver 2-3 dagar för 1 låt, får dem byta oftare. Lyssna efter klangen om det är det du är ute efter. Jamie Jamerson, Motowns husbasist, är en annan snubbe som aldrig ska ha bytt strängar eller rengjort dom, och som ändå bara lät bättre och bättre med åren. Det spelar ingen roll, allt handlar ju om vad för sound du är ute efter. Finns ju trummisar som spelar på trasiga cymbaler för att dem låter precis som dem vill ha dem. Jag och de band jag trackat, håller på med metalcore, och då krävs det extreme klang i basen. som det här: Och det där är svårt att få till med strängar som är äldre än 4 timmar.
SadamJR Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 (redigerat) Jo, Jamie Jamerson höll väl aldrig på med metalcore vad jag vet. Redigerat 16 augusti 2013 av SadamJR
Terror Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 Jo, Jamie Jamerson höll väl aldrig på med metalcore vad jag vet. exakt 😉 Därför sa jag "det beror på vilken musikstil du lirar". Jag sa att JAG och mina kunder byter efter ca 30 minuter (beroende på spelsätt), och någon ifrågasatte det. Så jag förklarade 🙂
SadamJR Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 exakt 😉 Därför sa jag "det beror på vilken musikstil du lirar". Jag sa att JAG och mina kunder byter efter ca 30 minuter (beroende på spelsätt), och någon ifrågasatte det. Så jag förklarade 🙂 Men hur menar du egentligen?
Demonproducenten Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 och long scale är inte lika vanligt, iofs tvärtom long scale är normal baslängd jag brukar alltid se till att byta strängar efter varje spelad ton för att få riktigt bra klang det är viktigt i extreme core klang bang metal har jag hört/läst 1
Terror Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 Men hur menar du egentligen? Jag: Tänk också på att bassträngar tappar sin klang efter ca 30 mins intensivt spelande. Så ska du spela in en skiva, så ha ett paket för varje låt för maximal kvalitet! hertingen: Gäller det bara basar eller är det samma med gitarrer att strängarna tappar i klang efter så kort tid? Isf. får det nog bli till att lämna in den och köpa på sig ett par extra strängar så jag kan byta när det är dags att spela in nåt. Jag: Jag har alltid nya när jag börjar spela in en ny låt. Du klarar dig längre på gitarrsträngar, bas är betydligt värre och nya strängar gör stor skillnad. Det som händer med gitarrer är att du tappar lite clarity. Det går ibland att rädda med lite EQ, men nya strängar är oslaghbart. Gör större skillnad än vad tror. Sen började folk säga att vissa kända inte bytt på skitlänge, och då sa jag att det beror på vilket sound man är ute efter, vilket spelsätt man har, vilken bas, vilka strängar, vilken musikstil. Jag håller mest på med metalcore, och där är det alltid viktigt med fräsha strängar med mycket klang i, dem ska INTE vara dova. Det kan funka om du kör blues, pop eller vafan som helst.. men INTE för metalcore. DÄRFÖR förklarade jag hur JAG gör med mitt och mina kunders basspelande. Byt strängar så fort klangen är borta, vilket brukar vara efter en låt (om det tagit 30-50 min att spela in). I metalcore har du väldigt hög attack med ditt plektrum, vilket tar stryk på strängarna. Om du kör lite mysig blues med fingrarna är det skit samma. Men kör du riktigt hårt med plektrum försvinner klangen och "the clarity" mycket fortare. Så efter ungefär 30-50 mins intensivt spelande är det dags att byta. Förstår du mig min gode herre 🙂
slejnard Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 En liten anekdot: Eddie van halen spelade av en sträng när dem spelade in sin första skiva och bytte enbart dem strängen. Snålhet eller vishet? Ett av dem bästa gitarrljuden någonsin på den skivan dock. Jag byter sällan strängar själv och soundet är riktigt gott. Det kan vara annorlunda med metalcore som herr terror säger men inget som jag vet.
Terror Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 En liten anekdot: Eddie van halen spelade av en sträng när dem spelade in sin första skiva och bytte enbart dem strängen. Snålhet eller vishet? Ett av dem bästa gitarrljuden någonsin på den skivan dock. Jag byter sällan strängar själv och soundet är riktigt gott. Det kan vara annorlunda med metalcore som herr terror säger men inget som jag vet. Fast TS ska egentligen skita i vad jag säger. Man får ju byta när man vill. Jag pratar bara utifrån min (och många andras) erfarenhet. Det är ju upp till var och en hur man vill ha det. Vet att Ola Englund tex byter efter varje låt, Keith Merrow också liksom många andra från ultimatemetal-forum (speciellt under Andy Sneap-sektionen). Tycker man det låter lika bra eller tom bättre med äldre strängar så ska man ju självklart inte byta, i don't care. Berättar bara hur jag gör. Tycker bara att det är lite halvdåligt att vissa verkar tycka att mitt sätt är konstigt eller "fel". Får lite det intrycket. Never mind, det funkar för mig och mina homies. Det är det enda som spelar någon roll 🙂
joachime Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 Gibsons "SG-basar" fanns väl som både long o shortscale, om jag minns rätt. Råa basar, snyggt som fan om både basist o gitarrist spelade på Gibson SG. Det stämmer. Men jag har för mig att långhalsarna kom senare, typ början på 70-talet. Därefter sjönk produktionen av kortskaliga basar. Nu har jag inte lirat på någon short scale men hört att de inte låter lika bra som medium och long scale? För det första har det ju en del med tycke och smak att göra. Sedan handlar det om budget. Fenders budgetbasar var kortskaliga för att man då kunde använda gitarrdelar som kroppar och mikrofoner. Dessutom gick det åt mindre trä jämfört med mediumskaliga instrument som precision- och jazzbas. Gibsons kortskaliga sågs inte som budgetinstrument men hade ett mörkare sound som efterhand blev otidsenligt. Speciellt mot senare delen av 70-talet när basar som Stingray kom. Du får inte samma "djup" i det har jag hört. Sen är det sämre om du spelar i lägre stämmning. Tex Standard B, eller tex Drop A#. Det flesta BRA 7-strängade är longscale av just den anledningen. itoneringen hålls bättre. Skillnaden i djup kan förklaras med att man jämför basar byggda för olika saker och ur olika prisklasser. Om man t ex jämför en Mustang med en Precision är ljuden inte helt olika. Speciellt inte om man sätter in en p-mick i mustangen. Intoneringen är inte heller bättre på en långskalig hals. Däremot hanterar dom nedstämt bättre. Ju längre avstånd mellan sadel och stall desto lägre toner kan strängen generera. Ju lägre du stämmer strängen desto tydligare blir fallet i pitch i attacken. Det brukar låta som att tonen blir lägre, men egentligen sjunker tonen ned till ursprungslläget.
vmbr Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 Märkligt att ingen nämner hur viktigt kvaliteten av strängen är. Vilket märke rekommenderar du dina kunder att köpa Terror?
wellness music Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 (redigerat) Jag kan förstå att man i vissa produktioner vill åt den där metalliska öppenheten som helt nya strängar (av bra fabrikat) ger på en bas med bra sustain. Jag har en konserveringsburk av glas med gummipackning och slänger ner strängarna i kemisk ren bensin. Sedan är det bara och skaka om och strängarna blir som nya. Mer effektivt än kokning tycker jag och brutalt mycket billigare än att köpa nya. Redigerat 17 augusti 2013 av wellness music
Guitar Nilsson Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 Jag kan förstå att man i vissa produktioner vill åt den där metalliska öppenheten som helt nya strängar (av bra fabrikat) ger på en bas med bra sustain. Jag har en konserveringsburk av glas med gummipackning och slänger ner strängarna i kemisk ren bensin. Sedan är det bara och skaka om och strängarna blir som nya. Mer effektivt än kokning tycker jag och brutalt mycket billigare än att köpa nya. Skitsmart! På ak gitarren har jag bytt till Elixir som har nån sorts plasthinna som hindrar fett att komma in i lindningen, de verkar hålla tonen enormt mkt bättre än allt annat jag spelat på. Finns Elixir som bassträngar oxå? I så fall köper jag såna nästa gång...
joachime Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 Märkligt att ingen nämner hur viktigt kvaliteten av strängen är. Vilket märke rekommenderar du dina kunder att köpa Terror? Innan man går in på märken kan det vara bra att diskutera de olika typer av sträng som finns. Den vanligaste typen till elbas är roundwound, vilket innebär att tråden som lindas runt strängens kärna är rund. Tåden är vanligtvis en nickeblandning eller av rostfri stål. Sedan har vi flatwound, vilket uppstår när tråden som lindas runt strängens kärna är platt. å svenska kallas det ibland för slipade strängar. Dessutom finns en kompromiss som brukar kallas för halfrounds. En oval typ av tråd som ger lite av roundwounds och lite av fletwounds egenskaper. För att få till en mer kontrbasliknande spelkänsla och sound finns också flatwounds med nylonöverdrag.
Demonproducenten Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 Tycker bara att det är lite halvdåligt att vissa verkar tycka att mitt sätt är konstigt eller "fel". Får lite det intrycket. jag kan väl bara tala för mig själv men misstänker att jag inte är helt ensam om intrycket att du som väldigt oerfaren oavsett genre har en något överdriven syn på saker å ting och verkar basera det på hörsägen på nätet blandat med missuppfattningar och gissningar - kryddat med en tvärsäkerhet som förvånar med tanke på din ringa erfarenhet vem står för kostnaden för 14 set strängar när man spelar in en skiva hos dig och vilken sort kräver du att det ska vara? 3
Valle Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 Vad handlar den här tråden om egentligen – vilken tjocklek bassträngarna ska ha, eller hur ofta man ska nyta eländet? 😄 @ "jag brukar alltid se till att byta strängar efter varje spelad ton för att få riktigt bra klang", förresten ... Hursomhelst: Tjockleken är väl upp till basisten själv, inte inspelningsteknikern. Kan inte tänka mig annat. Hur ofta eller när är väl egentligen också lite upp till basisten. Jag menar, själv tycker jag att en alldeles nyss strängad (och stämd, såklart) gitarr låter skitjobbig. Att byta efter varje låt verkar helidiotiskt i mina öron (har dessutom aldrig hört att det skulle vara någon norm inom pro-sfären). Är det något man ska tänka på så är det väl att undvika skitiga strängar och halsar (och händer). Där har ni boven till varför något "tappar klangen". Tvätta händerna innan ni spelar, och ni slipper byta lika ofta som Le Demon kräver. 1
kardo Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 Att byta efter varje låt verkar helidiotiskt i mina öron (har dessutom aldrig hört att det skulle vara någon norm inom pro-sfären). Kan vara en skitbasist ! 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.