Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare!

Jag har nyss införskaffat en ny processor, nytt moderkort och nya ram minnen. Medans jag satte in det nya moderkortet i burken kom jag på att det kanske inte är så bra att bara byta ut det sådär och köra på gamla drivrutiner osv. Läste lite på diverse forum, och ja, det är verkligen inte bra att göra det, då Windows lär segas ner och krascha väldigt mycket. Vad man även BÖR göra när man satt in ett nytt moderkort är att ominstallera sitt operativ system, vilket i mitt läge är Windows 7, och min nuvarande Windowsinstallation ligger på min ända och primära hårddisk. Där har jag även installerat mitt Cubase 5, alla mina plug-ins och alla mina projekt/spar-filer för Cubase. Hur får jag över allt när jag ny-installerat Windows? Beställde en extern hårddisk idag utifall jag behöver föra över saker som ska sparas, som bör komma imorgon. Är det bara att föra över Steinberg mappen (C:\Program Files\Steinberg) där allt detta ligger, inklusive andra grejer jag kanske vill spara, till min nya externa hårddisk, och sedan bara föra över allt igen från den externa hårddisken när Windows är ominstallerat och datorn är på "nytt" igen? Bryr mig inte så mycket om jag förlorar bilder, musik, program och allt sådant skit, men förlorar jag allt jag jobbat på i Cubase, alla plug-ins, projekt, m.m. så jag vet jag fan inte vad jag gör alltså, haha. Projekt/Spar-filer lär väl inte vara något komplicerat att spara, men hur funkar det med plug-ins och Cubase? Måste man ominstallera det och alla plug-ins sen? Eller går det att få över allt detta som det är i nuläget utan att behöva ominstallera allt? Har kollat om det är fler som har samma problem som jag har på andra forum, men de flesta hade inte lika invecklade frågor och saker de ville spara, om man nu kan kalla detta invecklat, så det hjälpte mig inte särskilt mycket.

Hoppas det finns någon relativt smidig lösning... 😐

Tacksam för alla svar!

/Robin17

Redigerat av Norrby17
Annons
Postat

Vissa pluggar måste installeras, medan det räcker att man kopierar in filerna i vstplugins-mappen, men många lägger info i Windows-registret och på andra ställen också under installationen, så att jaga rätt på allt, är nog ganska besvärligt...

Enda sättet är att göra en image-kopia av disken som den är och återställa den till en ny disk när den nya datorn är färdigbyggd. Du kommer att få en massa okända enheter, men efter installation av alla drivrutiner för chipset o dyl, så ordnar det normalt upp sig efterhand.

Om du ska köra med samma systemdisk, så hade jag inte brytt mig om att krångla med det, utan bara kör på och börja med att installera drivrutiner för moderkortet och sedan för övriga prylar. Jag har inte råkat ut för problem på grunnd av sådant de gånger jag har bytt delar. Installerar inte om allting frivilligt, eftersom det tar typ en vecka innan allt är igång då - så det är bara när jag har bytt operativsystem som jag har installerat om allt från scratch.

Om du bara flyttar disken och sedan konstaterar att det inte alls funkar, så är det ju inte värre än att du får installera om rubbet, som du ändå måste göra om du tänker installera om Windows från scratch.

Program och pluggar som aktiveras med challenge/response, måste förstås aktiveras om på den nya hårdvaran, så det blir kanske lite trixande med sådant (det är därför jag älskar dongle-skydd).

Postat

Det enda man måste vara noga med vad gäller windows - om man ska behålla befintlig installation - är att avinstallera alla drivrutiner som hör till den maskinvara man byter ut, annars kommer operativsystemet vägra starta och det blir oundvikligt att göra en nyinstallation. Så hade jag alltså gjort för att vara säker på att få behålla allt.

Postat

Tack för svaren!

Vissa pluggar måste installeras, medan det räcker att man kopierar in filerna i vstplugins-mappen, men många lägger info i Windows-registret och på andra ställen också under installationen, så att jaga rätt på allt, är nog ganska besvärligt...

Enda sättet är att göra en image-kopia av disken som den är och återställa den till en ny disk när den nya datorn är färdigbyggd. Du kommer att få en massa okända enheter, men efter installation av alla drivrutiner för chipset o dyl, så ordnar det normalt upp sig efterhand.

Om du ska köra med samma systemdisk, så hade jag inte brytt mig om att krångla med det, utan bara kör på och börja med att installera drivrutiner för moderkortet och sedan för övriga prylar. Jag har inte råkat ut för problem på grunnd av sådant de gånger jag har bytt delar. Installerar inte om allting frivilligt, eftersom det tar typ en vecka innan allt är igång då - så det är bara när jag har bytt operativsystem som jag har installerat om allt från scratch.

Om du bara flyttar disken och sedan konstaterar att det inte alls funkar, så är det ju inte värre än att du får installera om rubbet, som du ändå måste göra om du tänker installera om Windows från scratch.

Program och pluggar som aktiveras med challenge/response, måste förstås aktiveras om på den nya hårdvaran, så det blir kanske lite trixande med sådant (det är därför jag älskar dongle-skydd).

Så du menar att man inte behöver om-installera Windows för att det ska fungera korrekt? I princip alla forum jag läste på så tyckte de att man borde göra detta, då moderkortet inte får utfylla sin kraft till fullo och att det blev helt meningslöst att man ens skaffat ett nytt moderkort. Moderkortet skulle enligt detta fall bli bättre om man ominstallerade Windows. Om vi nu säger att jag tar vägen med att ominstallera Windows, skulle detta funka tror ni?:

Jag gör en en image-kopia av min primära hårddisk (dvs en säkerhetskopiering av disken?) som jag sedan för över till min externa samt för över min vstplugins-mapp och sparfiler, återställer den primära hårddisken till en ny disk efter (då nu allt jag vill spara ligger på den externa), sätter in alla nya delar och installerar Windows på nytt igen på den, installerar nödvändiga drivrutiner för de nya delarna, och sedan för över image-kopian av hårddisken och får tillbaka allt igen?

Jag kanske virrar till det lite 😳 , men som sagt, tror ni detta skulle funka?

Tack!

Postat (redigerat)

Tack för svaren!

Så du menar att man inte behöver om-installera Windows för att det ska fungera korrekt? I princip alla forum jag läste på så tyckte de att man borde göra detta, då moderkortet inte får utfylla sin kraft till fullo och att det blev helt meningslöst att man ens skaffat ett nytt moderkort. Moderkortet skulle enligt detta fall bli bättre om man ominstallerade Windows.

Det stämmer definitivt inte!

Om det är fel drivrutiner, så fungerar inte delarna som det saknas drivrutiner till fullt ut, utan det kommer att visas en hel drös med okända enheter om du går in i Enhetshanteraren. När du sedan har installerat korrekta drivrutiner för allting, så kommer det att fungera precis lika bra som om du hade installerat från scratch. De gamla drivrutinerna används ju inte när det har kommit in korrekta.

Om det är gjort någon mer omfattande installation av vissa drivrutiner, så kan du gärna avinstallera den. Det är vanligt när det gäller grafikkort, att det läggs in specialanpassningar för grafikinställningar, som kanske inte funkar så bra med andra prylar.

Om vi nu säger att jag tar vägen med att ominstallera Windows, skulle detta funka tror ni?:

Jag gör en en image-kopia av min primära hårddisk (dvs en säkerhetskopiering av disken?) som jag sedan för över till min externa samt för över min vstplugins-mapp och sparfiler, återställer den primära hårddisken till en ny disk efter (då nu allt jag vill spara ligger på den externa), sätter in alla nya delar och installerar Windows på nytt igen på den, installerar nödvändiga drivrutiner för de nya delarna, och sedan för över image-kopian av hårddisken och får tillbaka allt igen?

Nej. En image-kopia innehåller ju allt, inklusive operativsystemet - så när du återställer den backupen, skriver du över allting med innehållet i imagen som du sparade.

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.