Jump to content
Annons

Mixa mörk röst i rocklåt


Alexander Paul

Recommended Posts

Jag håller för närvarande på att experimentera med inspelning av sång för att hitta en stil som passar mig. Jag har skrivit låtar i olika genrer, men det mesta är nån form av rock. Jag har hittills sjungit ganska mörkt och har fått uppfattningen att det är jobbigare att mixa med en rocklåt som har trummor, bas och el-gitarr som ju ljuder en hel del i de lägre frekvenserna. Tycker ni det är lättare att mixa en ljusare röst i en rocklåt eller är det bara nåt jag fått för mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen skillnad i stort.. hitta frekvenser med "bra" energi, skär i botten som man önskar, och skär bort lite i det som bara stökar till det. Så brukar jag tänka ungefär, sen är det ju hur man tycker själv det ska låta.

Redigerat av Lewisownpeople
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa sidechaina basen till kicken så den funkar som en mindre ducker. Inte mycket men. Då sänks basen minimalt när kick slår, och rösten kan komma fram en aning tydligare.

Använder det när basen inte har blivit bra inspelad, alltså en dålig lösning från första början. Bäst att göra om, eller bättre att göra rätt från början. Du kanske har provat detta.

Annars byta sångmick, prova någon annan?

Ha det gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste när man mixar en djup röst tillsammans med övriga baskällor är att inse "basen" i rösten inte är bas alls, utan ligger mellan låg mid & ren lågmid. Precis som Mister Nilsson uppskattar jag lågregister i mansröster (även om min egen röst inte ens med den bästa välvilja kan kallas djup 😉 ), men det finns absolut inget under 80Hz, och krockar det med övriga instrument så ryker det som finns omedelbums. Hur mycket jag klipper är omöjligt att säga då det helt och hållet beror på hur högt övriga basinstrument går.

Om en röst klarar det så är det bara fint att höja den runt 100Hz, men det är uppriktigt sagt inte där "basen" i en mansröst per facto sitter. Djupet i en röst kommer från resonansknarr i lägre midden, och gör att även en ganska hårt lågskuren röst (med rätta knarret) fortfarande låter mäktig, medan en slät röst som mycket väl kan gå under den tidigare bara låter mumlig. Ett enormt misstag många med vekare röster gör är att försöka fixa det med EQ. Jag försökte det själv i unga år (host harkel), och lärde mig raskt att det bara lät anus, medan rösten från en äldre släkting till min dåvarande flickvän fortfarande lät maffig & mer naturlig även om den var inspelad med en sämre mick (har historiskt sett alltid köpt utrustningen i steg).

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...