Jump to content
Annons

Gjutna proppar för yngre?


musicman17

Recommended Posts

Hej!

Jag är en kille på 14 år som spelar en hel del fiol. Jag känner att det skulle vara bra att köpa riktiga öronproppar för att förebygga hörselskador i framtiden. Jag har sedan tidigare "granar" men skulle nu vilja ha gjutna proppar, både för bekvämligheten men framför allt för ljudet. Har tittar på Bellman ER och tycker dom verkar bra. Så nu till min fråga: Vet någon hur fungerar dessa för en i min ålder? Känner inga yngre som har gjutna proppar. Växer öronen så mycket när man är ung att man behöver nya så pass ofta att det är bättre att fortsätta med granarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker du ska ringa eller besöka öron/näsa/hals avdelningen på sjukhuset alternativt ringa och prata med någon som utför själva gjutningen av bellman öronproppar, de kan säkert vägleda dig 🙂

Jag ska ta och göra det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att vänta tills du är runt 18-19år, så du och dina hörselgångar växt färdigt. Sådana proppar är för dyra för att växa ur. Jag blev nekad med det tipset av en audionom när jag var 16, och det ligger en stor poäng i det.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Jag vet inte alls hur det fungerar med växande hörselgångar, men eftersom resten av kroppen förändras till man slutar växa låter det väl inte helt orimligt att anta att även hörselgångarna förändras. Kontakta en av Bellman & Symfons återförsäljare och hör vad de tycker, som sagt.

Om gjutna proppar är uteslutet de närmaste 5-6 åren kanske Bellmans produkt ER-20 kan vara något. Precis som filtren till ER-skydden dämpar ER-20 "rakt" över frekvensspektrat, vilket är trevligare än vanliga skumgummiproppar som i alla fall jag tycker förvränger ljudet alldeles för mycket. De kostar 249 kr hos Order Music men finns garanterat på många fler ställen.

http://www.bellman.se/web/page.php?catid=173

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att vänta tills du är runt 18-19år, så du och dina hörselgångar växt färdigt. Sådana proppar är för dyra för att växa ur. Jag blev nekad med det tipset av en audionom när jag var 16, och det ligger en stor poäng i det.

Tack för tipset!

Har tagit kontakt med bellman och de sa att jag antagligen skulle växa ur dem efter 1, i bästa fall två år. Med tanke på att det blir ganska dyrt att gjuta om så pass ofta så det får bli granar några år till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte alls hur det fungerar med växande hörselgångar, men eftersom resten av kroppen förändras till man slutar växa låter det väl inte helt orimligt att anta att även hörselgångarna förändras. Kontakta en av Bellman & Symfons återförsäljare och hör vad de tycker, som sagt.

Om gjutna proppar är uteslutet de närmaste 5-6 åren kanske Bellmans produkt ER-20 kan vara något. Precis som filtren till ER-skydden dämpar ER-20 "rakt" över frekvensspektrat, vilket är trevligare än vanliga skumgummiproppar som i alla fall jag tycker förvränger ljudet alldeles för mycket. De kostar 249 kr hos Order Music men finns garanterat på många fler ställen.

http://www.bellman.s...e.php?catid=173

Jag ska ta och införskaffa mig ett par sådana! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...