Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan alla. Har precis införskaffat mig ett Tama Rockstar set som skulle behöva lite nya skinn. Jag har aldrig hållt på med trummor förut så jag är lite grön på detta område. Det sitter Remo pinstripe skinn på nu, och underskinn har jag inte en aning om vad det är. Tanken med trummorna är att spela in dom i min lilla studio, så dom står redan mickade och klara 🙂 Rock är väl den stilen jag kör mest.

En tanke jag har, är en sån här setup

Pukskinn-slag- Remo Emperor coated

Underskinn-Remo Ambassador clear

Kagge-Remo Emperor Clear,

Virveln vet jag inte riktigt?

Annons
Postat

Har jag provat skinn? Jääklar vad jag provat skinn. Jag har ett Tama Starclassic B/b med en tamavirvel samt en black beauty. För virveln var det absolut bäst ljudande skinnet Remo controlled sound, väldigt bra balans av allt. På pukor kör vi Remo ambassador coated. Baskaggen har Remo Powerstroke 3 clear. Underskinnen har jag inte meckat med allt för mycket än så där får någon annan även gärna upplysa mig. Och vi kör både rock och punk med modernt sound som mål.

Postat (redigerat)

Jag kör själv med Remo Emperor Coated som batter head på alla trummor, inkl. snare. Som underskinn har jag Remo Ambassador Clear. Ungefär som Gavin Harrison om jag inte är fel ute. Remo Diplomat Clear funkar också som underskinn, så länge du håller det tunt. Evans har jag inte provat, men hört mkt gott om G2.

Redigerat av JohnRick
Postat (redigerat)

för inspelning gillar jag enlagerskinn, antingen ambassador över och under el evans g1. för lite blötare ta clear, för lite torrare ta coated. även på virvel kör jag gärna ambassador, om nåt behöver dämpas (vilket det oftast behöver för mig) så hjälper det med moongel och/el lite tejp beroende på vilket sound jag vill ha. kör på dw collectors.

Redigerat av FreudianSlip
Postat

för inspelning gillar jag enlagerskinn, antingen ambassador över och under el evans g1. för lite blötare ta clear, för lite torrare ta coated. även på virvel kör jag gärna ambassador, om nåt behöver dämpas (vilket det oftast behöver för mig) så hjälper det med moongel och/el lite tejp beroende på vilket sound jag vill ha. kör på dw collectors.

Med Remo CS behövdes ingen moongel 🙂
Postat

Remo Coated Ambassador verkar vara ett säkert kort på virvelns ovansida. En grej jag hört är att EVANS motsvarande sträva vita skinn har mkt, mkt sämre livslängd, nåt som jag tror bekräftades på 4Sound igår, jag köpte faktiskt nya slagskinn till mina trummor igår. (köpte förstås ett för stort till hängpukan) Matte där sa att en trummis som spelat i Gävle på en gatufest nu had kommit in köpt 4 eller fem EVANS virvelskinn, han slog sönder allihop på två speldagar. Men han kanske var galen o spelade med basebollträn?

Mina pukor, häng 12" o golv 16" har haft EVANS Genera G2 Coated, de ser ut som vanliga Remo virvelskinnen, och de tycker jag är alldeles för "ljummiga" för inspelning, trots att jag avskyr det så har jag fått tejpa dit delar av disksvampar mm. Moongel har inte räckt alls. Är man supergrym på att stämma trummor kanske det går bättre men jag är ingen trummis alls. Så nu köpte jag Remo Pinstripe Clear, sk oljeskinn, hoppas de dämpar sig själva en del. Skit att jag köpte ett 13" när det skulle vara 12". Sju mil till musikaffärn...

Kaggens slagskinn heter REMO Powerstroke 4 Bass, det satt på när jag köpte dem, det är jag ruskigt nöjd med.... Kan kanske fota lite sen hur jag dämpat den på ett skitsmart sätt som Hempo Hildén lärt mig...

Postat (redigerat)

Med Remo CS behövdes ingen moongel 🙂

nej men med ett cs får jag mindre möjlighet att variera soundet. Det funkade bra på en tung bronsvirvel rejält uppstämd för metal, men annars ett rätt trist och onetrick pony skinn. För mig. Har spelat trummor i 28 år och vet ad jag gillar , och i vilka sammanhang jag föredrar vissa skinn framför andra. Allt handlar om vilket sound an är ute efter och hur mycket an är beredd att kompromissa. Redigerat av FreudianSlip
Postat

nej men med ett cs får jag mindre möjlighet att variera soundet. Det funkade bra på en tung bronsvirvel rejält uppstämd för metal, men annars ett rätt trist och onetrick pony skinn. För mig.

Ok för oss funkade det skitbra på Black beautyn lågt stämd 🙂
Postat

Ok för oss funkade det skitbra på Black beautyn lågt stämd 🙂

men om ni vill ha ett öppet jazzigt sound på en träkagge skulle du kanske gilla nåt annat. Men vad vet jag. Cs är för stumt och dämpat för mig.
Postat

Remo Coated Ambassador verkar vara ett säkert kort på virvelns ovansida. En grej jag hört är att EVANS motsvarande sträva vita skinn har mkt, mkt sämre livslängd, nåt som jag tror bekräftades på 4Sound igår, jag köpte faktiskt nya slagskinn till mina trummor igår. (köpte förstås ett för stort till hängpukan) Matte där sa att en trummis som spelat i Gävle på en gatufest nu had kommit in köpt 4 eller fem EVANS virvelskinn, han slog sönder allihop på två speldagar. Men han kanske var galen o spelade med basebollträn?

Mina pukor, häng 12" o golv 16" har haft EVANS Genera G2 Coated, de ser ut som vanliga Remo virvelskinnen, och de tycker jag är alldeles för "ljummiga" för inspelning, trots att jag avskyr det så har jag fått tejpa dit delar av disksvampar mm. Moongel har inte räckt alls. Är man supergrym på att stämma trummor kanske det går bättre men jag är ingen trummis alls. Så nu köpte jag Remo Pinstripe Clear, sk oljeskinn, hoppas de dämpar sig själva en del. Skit att jag köpte ett 13" när det skulle vara 12". Sju mil till musikaffärn...

Kaggens slagskinn heter REMO Powerstroke 4 Bass, det satt på när jag köpte dem, det är jag ruskigt nöjd med.... Kan kanske fota lite sen hur jag dämpat den på ett skitsmart sätt som Hempo Hildén lärt mig...

och remo i sin tur är kända för sin varierande kvalitetsskillnad. Remo, evans, aquarian är jämnbördiga.
Postat (redigerat)

och remo i sin tur är kända för sin varierande kvalitetsskillnad. Remo, evans, aquarian är jämnbördiga.

Finns det nåt "Rolls-Royce"-märke inom trumskinn? DW?

Du Freudian, som vare med ett tag, vad säger du om Remo Pinstripe Clear, oljeskinn på pukorna för inspening? Jag kommer att micka dem med omni stormembranare ca 40 cm ifrån, ingen närmickning.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Finns det nåt "Rolls-Royce"-märke inom trumskinn? DW?

Du Freudian, som vare med ett tag, vad säger du om Remo Pinstripe Clear, oljeskinn på pukorna för inspening? Jag kommer att micka dem med omni stormembranare ca 40 cm ifrån, ingen närmickning.

vad vill du ha för sound, och vilken typ av sammanhang ska du spela in i, live med ensamble, är det rock, synt, klassiskt? dw är trummor. Vad gälle skinn, finns det ju en poäng att lära sig egenskaperna hos skinnet. Och kanske därför hålla sig till ett märke och modell som man kan börja känna sig bekväm med. MEn det innebär ju inte att de andra är sämre. Redigerat av FreudianSlip
Postat (redigerat)

vad vill du ha för sound, och vilken typ av sammanhang ska du spela in i, live med ensamble, är det rock, synt, klassiskt?

Det är väl mest oldschool rocknroll. Kanske lite jazzigare nån gång. Virveln går det bra att stämma lite olika högt för jazz eller tyngre rock. Problemet jag haft är de vita EVANS pukskinnen ljummat så ini h-e, o då har jag lagt ner en j-a tid på att stämma dem ändå. Lite som Charlie Watts ljud gillar jag, hade velat ha tag i såna pukskinn som han har, de har en svart "dot" i mitten, men vad det är vete fan. På 4Sound hade de bara vanliga oljeskinnen.

Vi brukar spela in på trio, då med lajnad tyst bas o en slask elgitarr som knappt hörs alls i trummickningen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Det är väl mest oldschool rocknroll. Kanske lite jazzigare nån gång. Virveln går det bra att stämma lite olika högt för jazz eller tyngre rock. Problemet jag haft är de vita EVANS pukskinnen ljummat så ini h-e, o då har jag lagt ner en j-a tid på att stämma dem ändå. Lite som Charlie Watts ljud gillar jag, hade velat ha tag i såna pukskinn som han har, de har en svart "dot" i mitten, men vad det är vete fan. På 4Sound hade de bara vanliga oljeskinnen.

Vi brukar spela in på trio, då med lajnad tyst bas o en slask elgitarr som knappt hörs alls i trummickningen.

vad har du för dimensioner på grejerna?
Postat

Jag hittade ett klipp där dom jämnför olika skinn på virveln. Vet ej om det är ett rättvist test eller inte. Jag fastnade i alla fall för Remo Powerstroke 3

Postat

vad har du för dimensioner på grejerna?

Kagge 22ggr18, den låter så stort, fett, starkt o rätt, att det är enormt. Kanske inte helrätt till jazz, men varför nödvändigtvis ha pyttekaggar till jazz?

Virveln är 14 ggr 5,5 i trä, det är ett Pearl Export alla fyra delarna. 12" (ca 9" djup) hängpuka, 16" (ca 17" djup) på golvet.

Postat

Så här ser mitt trumhörn ut. Det är för trångt för att få plats med en till golvpuka, en 14" skulle ha vatt perfekt, se andra är 12 o 16.

Jag mickar inte alls så som på bilden...

img-0393.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.