Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mina HS50M har ett svagt pipande ljud... Har tidigare kört dem i ett annat rum som har ordentligt jordade uttag i hela rummet (fick detta gjort av elektriker vid inflytt)

- resten av lägenheten är dock inte jordad.

Har nu flyttat monitorerna till sovrummet och hör ett svagt pip i monitorerna - detta pip fanns inte när de kördes jordat.

Någon som har något tips på lösning?

OBS! Jag vet att den enda riktiga lösningen är att få jordat - men det är på tok för dyrt med tanke på att det är en hyreslägenhet.

OBS! Det är strömmen som orsakar pipet - inte audiosignalen. Om jag kopplar ur XLR-kabeln som går från ljudkort till monitor så att alltså bara strömkabeln(230v) är inkopplad - så piper det ändå...

?

• 3 veckor senare...
Annons
Postat

Förlängninskabel är inte en bra lösning eftersom det inte är ok ur elsäkerhets- och brandsäkerhets-synpunkt att ha en förlängningskabel permanent kopplad från ett annat rum. Det får inte finnas blandat jordade och ojordade eluttag i samma rum. Det innebär att om det skulle börja brinna, så kan det vara så illa, att försäkringen inte gäller om kabeldragningen upptäcks.

Att få skyddsjorden indragen i det aktuella rummet är alltså den enda riktiga lösningen - om du inte vill koppla in/ur förlängningskabeln varje gång du ska använda studion...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.