Jump to content
Annons

Ring-modulering?


Modern Rockstar

Recommended Posts

Tjabba!

Håller på att nöta mina synthfärdigheter och stötte på ring-modulering. Undrar om någon vänlig själ skulle kunna förklara detta på ett någorlunda pedagogiskt sätt för mig. Har relativt bra koll på det teoretiska i ljud i allmänhet och synthar i så ni behöver inte säga åt mig att lära mig det först (ville inte få det där att låta spydigt om det nu gjorde det 😉 ) . Hängde inte med riktigt när det förklarade på engelska och pratade i 120 km/h.

Nästa steg blir sync-oscilator och fm-modulering, men vi börjar med detta.

Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att förklara i text. Googla på bilder så är det lättare att se.

Ringmodulering är när två ljudkällor mixas ihop med hjälp av multiplicering. Det betyder att utsignalen blir summan och skillnaden av dessa två dvs att den ena källan moduleras med hjälp av den andra (amplitud-modulering)

Du brukar kunna välja hur mycket av de båda signalerna som skall mixas in på synten t.ex. osc1 moduleras av osc2. Kan man använda en extern ljudkälla så kan man även göra skumma vocoder-liknande robotröster med tekniken.

FM-modulering är liknande som ringmod fast med frekvensen istället och sync är att den ena oscillatorn startar om när den andra gör det.

Tror jag .... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att förklara i text. Googla på bilder så är det lättare att se.

Ringmodulering är när två ljudkällor mixas ihop med hjälp av multiplicering. Det betyder att utsignalen blir summan och skillnaden av dessa två dvs att den ena källan moduleras med hjälp av den andra (amplitud-modulering)

Du brukar kunna välja hur mycket av de båda signalerna som skall mixas in på synten t.ex. osc1 moduleras av osc2. Kan man använda en extern ljudkälla så kan man även göra skumma vocoder-liknande robotröster med tekniken.

FM-modulering är liknande som ringmod fast med frekvensen istället och sync är att den ena oscillatorn startar om när den andra gör det.

Tror jag .... 🙂

Tack för din tid och svar! Så om man har två sinusvågor på t ex 440hz respektive 880hz Så blir resultatet en ton på 440hz (skillnaden) och en ton på 1320hz (summan)? Har svårt att inbilla mig någon musikalisk mening med detta dock 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din tid och svar! Så om man har två sinusvågor på t ex 440hz respektive 880hz Så blir resultatet en ton på 440hz (skillnaden) och en ton på 1320hz (summan)? Har svårt att inbilla mig någon musikalisk mening med detta dock 😲

Jodå, det är ju fantastiskt! 🙂

I ditt exempel så ligger ju frekvenserna i harmoni, bas blir 440Hz och en enkel udda 1320Hz vilket gör att det börja låta lite som en trekantsvåg. Och det finns ju ibland bland vågformerna på syntarna numera. Men om du vrider på den ena oscillatorn kan du skapa väldigt udda "ostämda" harmonier som t.ex. klockspel eller mer metalliska hårda ljud och det går att styra över rätt bra om man vill låta ett ljud slå igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av syntprogrammering är inte så mycket färdiga och fasta principer/metoder som man kan lära av och förstå fullt ut.

Grunden är liksom vågformen, envelopen (adsr), filter, och hur man kan kombinera olika element för att alstra övertoner och komplexa ljud. Det skiljer sig lite mellan synteserna additiv, subtraktiv, wavetable, fm m.m.

Men utöver den grunden så finns liksom ett antal olika verktyg på plats, och deras användning och tillämpning är mest att dom "finns där", för experimentell användning. Man märker det när man gräver sig djupare ner, att utöver grunden så är det inte så himla logiskt och genomtänkt upplagt egentligen. Nån synt-tillverkare för länge sen gjorde reklam för sin senaste synt med sentimentet "We can't wait to see what you can do with it".

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ringmodulering kan ju bland annat vara helt fantastiskt för att addera extra smuts till syntbasar!

Skulle rekommendera dig att helt enkelt bara börja skruva loss, istället för att försöka förstå dig på exakt hur alla olika syntesmetoder och modulationsmöjligheter fungerar (så vidare du inte funderar på att börja undervisa i ämnet, eller bygga egna syntar/koda plug-ins). Du säger ju själv att du kan det mesta om grunderna och det är i min mening det viktigaste om man vill skruva ljud. Alla andra "konstiga" funktioner kan man ju börja pilla på när ljudet redan låter rätt fett, så märker man ganska snabbt om det man nyss skruvade på tillförde nåt extra kul.

Sound on Sound har annars en helt fantastisk syntes artikelserie på över 60 delar online, som verkligen djupdyker i matematiken m.m. Det kanske kan vara av intresse för dig. Har skumläst några av artiklarna när jag haft tråkigt, men måste erkänna att jag själv inte har varken lust eller tålamod att dyka så djupt in i teorin. Men artiklarna verkar mycket bra, pedagogiska och välskrivna.

http://www.soundonsound.com/sos/allsynthsecrets.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...