Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Kanske är det fel avdelning, men jag tror det passar rätt så bra in här.

Jo nu är det så att jag har precis köpt min första vinylspelare en Audio-Technica AT-LP120 USB direktdriven.

Och jag har ingen anning hur jag jag ska koppla den för att få ljud, jag har provat med en vanlig gitarr förstärkare och då får jag ljud men jag kan inte höja ljudet, och då kopplade jag in i en aux med min inbyggda RCA Kabel genom en adapter.

Men jag vill helst få ljud genom datorn då den har en usb ingång, och då provade jag detta och jag ser att jag har signal men hör ingenting....

Jag har också ett ljudkort som jag kopplar mina Truth b1030a monitorer i och då tänkte jag såhär: Usb ingång > Datorn > RCA Kabel > Hörlurar input datorn > Systeminställningar > ljud in Vinylspelaren > ljud ut > Fast track (ljudkort) till mina monitorer.

Men dessvärre funkar detta inte. Nu om någon här skulle kunna hjälpa mig och berätta vad jag gör för fel.

Förlåt för mitt oerhört kladdiga inlägg, är ganska ny med detta och vinylspelare etc.!

Mvh Dalibor!

Annons
Postat

Hej!

Jag har ingen själv, men denna information samlade jag på nätet.

Skvspelaren har två utgångar, Digital USB samt Analog RCA.

Digital USB:

Kopplar du till datorn om du vill spela in direkt.

Detta kräver tydligen att du instalerar skivspelaren som ett ljudkort i din dator.

Följ anvisningarna i manualen för att instalera drivrutiner.

Analog RCA:

Denna utgången kan tydligen ställas i två lägen,

- med intern RIAA förstärkare.

- utan RIAA förstärkare.

I läget MED INTERN RIAA (= hög utsignal, Line) kan du koppla till vilken linjeingång (Line In) som helst på mixerbord,ljudkort (Ej Hi-Z), stereoförstärkare (AUX, Casette) mm.

Då ska du tydligen få ljud på en gång.

Använder du läget UTAN INBYGGD RIAA förstärkaren (=låg utsignal), MÅSTE du gå via en RIAA förstärkare för att få rätt signal.

Äldre stereoförstärkare, äldre DJ-Mixers, brukar ha RIAA förstärkare på PHONO-ingången.

Lycka till!

• Gilla 2
Postat

Tackar så hemskt mycket för ditt svar, det hjälpte!

Men en sak, nu har jag fått det att fungera genom audacity men jag kan bara höra vinylen när jag spelar in.... Finns det något sätt att spela upp det utan att man måste spela in?

Postat

Hej!

Kul att du kom vidare!

Frågor;

- Har du externt ljudkort, om i sådant fall, vilket?

- Har du någon form av mixer, i sådant fall vilket?

- Hur får du ljud i högtalarna du lyssnar i, förstärkare, slutsteg eller aktiva högtalare?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.