Jump to content
Annons

Remixa gammal rocklåt med skiftande tempo


sp0ven (oregistrerad)

Recommended Posts

sp0ven (oregistrerad)

Tja!

Ska göra ett remixjobb och har fått stem-mixar till en gammal rocklåt. Eftesom det är "Live" så går tempot lite upp och ner hela tiden. Börjar på typ 148 och slutar på ca 152 och däremellan går det lite upp och lite ner helt enkelt. Har fått med ett tempo_track.midi i remixpaketet men vet inte riktigt hur jag ska använda detta.

Det är väldigt regelerat hur resultatet ska bli så jag kan inte sitta o klippa grundmaterialet tight tyvärr...

Finns det något smidigt sätt att göra detta utan att sitta och flytta midi tight till grundmaterialet??

Alltså göra en tempoguide för midit.....Går det?????

Mvh Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske en konstig fråga, men går det inte att mixa det utan ta bort tempoändringarna?

Om det var min liveinspelning och någon mixade den o tog bort tempoväxlingarna skulle jag nog anse inspelningen sabbad. Naturligtvis ska en rocklåt gå aningen snabbare på slutet än i början....

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Kanske en konstig fråga, men går det inte att mixa det utan ta bort tempoändringarna?

Om det var min liveinspelning och någon mixade den o tog bort tempoväxlingarna skulle jag nog anse inspelningen sabbad. Naturligtvis ska en rocklåt gå aningen snabbare på slutet än i början....

Exakt det jag vill. Alltså INTE ta bort tewmpoändringaran. Det nya midit ska följa originallåtens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lägger in tempo-tracket i Logic, så kan du göra midi-grejor som följer inspelningen (om de har gjort ett

bra tempo-track vill säga). Jag försökte göra ett tempo-track till en egen låt, som hade ett ritardando, och tyckte

att det var väldigt svårt att få till bra.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter väldigt drygt. Tur för mig att jag inte kommit in i midi-åldern än.

Finns inte alla trumspår osv du behöver med på inspelningen? Eller ska du byta ut trumljuden osv? Kan man inte bara trigga nya ljud med gamla, tex virvelslagen?

Efterbliven - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur det är i Logic. Men i Pro Tools finns "Identify beat", där du markerar ut ettan per takt. Då anpassar den tempotracket efter det som de spelar. Svajar det väldigt mycket eller är ritardandon så är det att rekommendera att göra det för varje slag i aktuella takterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

När jag lägger in deras tempo_track.midi så kvantiseras det ju automatiskt till projektets tempo. Så jag vet inte hur jag ska få till det heller....

Det där låter väldigt drygt. Tur för mig att jag inte kommit in i midi-åldern än.

Finns inte alla trumspår osv du behöver med på inspelningen? Eller ska du byta ut trumljuden osv? Kan man inte bara trigga nya ljud med gamla, tex virvelslagen?

Efterbliven - 55

Jo, tanken är att man ska kunna slå på/stänga av/byta ut stems "live" utan att det känns otight. Om det är en bra förklaring....

Så, säg att det är originaltrummor och originalbas som spelar. Så ska man kunna muta på den nya trumstemen och det ska funka... typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Du måste ju ange ett slags starttempo för att tempo-tracket ska funka, 148 var det va, sen ska väl tempotracket följa låten,

om de har gjort ett bra track.

Men när jag lägger in tempo_tracket i projektet så kvantas det ju automatiskt till projektets tempo. Det är midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Jo, klart det är midi. Men om du ställer projektets tempo till 148 bpm, och sen lägger in tempo track, vad händer då?

Hela tempo tracket kvantiseras till 148 bpm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter väldigt drygt. Tur för mig att jag inte kommit in i midi-åldern än.

Finns inte alla trumspår osv du behöver med på inspelningen? Eller ska du byta ut trumljuden osv? Kan man inte bara trigga nya ljud med gamla, tex virvelslagen?

Efterbliven - 55

Inte drygt. :-) Enkelt: man lägger in midi-tempomarkeringar så att man kan lägga t.ex. en house-kagge som följer med i (det varierande tempot). Inget band spelar ju i ett statiskt tempo (om man inte spelar till klick-track). Har man ett tempo-track så slipper man ju att manuellt lägga in t.ex. en kagge i hela låten på varje fjärdedel när man vill remixa.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Jag har gjort ett eget tempo track i projektet nu. Ett slag på varje takts början. Vad gör jag med detta nu? Hur får jag hela projektet att följa det????

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...