Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena! Jag håller på och mixar lite låtar i Cubase, och nu när jag har lagt in en del instrument plus sång så blir det väldigt mycket ljud, och det blir såna här "toppar" och låter lite distat. Vad man kan göra då är ju att sänka ljudvolymen lika mycket på alla spår. Jag undrar bara, är det bara så enkelt, för decibel är väl en logaritmisk skala. Om ett spår har volymen 2 dB, och ett annat spår har 4 dB, kan jag bara sänka båda med ett visst antal dB så att volymen sänks men förhållandet mellan dem är kvar?

Annons
Postat (redigerat)

Tjena! Jag håller på och mixar lite låtar i Cubase, och nu när jag har lagt in en del instrument plus sång så blir det väldigt mycket ljud, och det blir såna här "toppar" och låter lite distat. Vad man kan göra då är ju att sänka ljudvolymen lika mycket på alla spår. Jag undrar bara, är det bara så enkelt, för decibel är väl en logaritmisk skala. Om ett spår har volymen 2 dB, och ett annat spår har 4 dB, kan jag bara sänka båda med ett visst antal dB så att volymen sänks men förhållandet mellan dem är kvar?

Anledningen till att det distar kan bero på flera olika saker, men det första att testa är att sänka alla kanaler så att du ligger under 0db på masterregeln i ditt inspelningsprogram (du kan även testa att bara dra ner mastern så att det inte slår på rött). Om du vill sänka alla indivuduella kanaler exakt lika mycket så brukar det finnas en funktion för detta, beroende på vilket inspelningsprogram du använder.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Det verkar som att Cubase fixade till detta när jag mixade det till en färdig ljudfil, för när jag laddar in den nermixade filen så blir det inga röda dist-markeringar i programmet. 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Tips 1, dra ned masterregeln tills det inte distar.

Tips 2, har du använt normalize så tar denna funktion ned filen under 0 och filen ger inga rödmarkeringar för dist, men disten som fanns som det indikerades för tidigare finns kvar i filen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.