Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Gjorde en spelning sist helg och vi filmade med några kameror, nu skulle jag vilja ta endast ljudet från min kamera och se om det går att förbättra det i cubase. Men denna filen, AVCHD-video (.m2ts) går ju inte att importera in i cubase. Finns det nåt bra program för att endast få ut ljudet, från filen?

Annons
Postat (redigerat)

Du måste ha något konverterings program eller något där du endast väljer rendera ut ljudet. Du får googla på det.

Redigerat av hellfog
Postat (redigerat)

Nu vet jag inte om du kör Windows eller Mac, men tsMuxeR är gratis och Windowsversionen fungerar bra. (Programmet är nedlagt och Macversionen är kompilerad för äldre Mac-datorer/-OS)

Öppna upp transportströmmen och avmarkera allt utom ljudspåret.

Mux bakar ihop spåren (videospår, ljudspår etc.) i en fil, Demux sparar upp bild- och ljudinnehållet i varsin fil - så välj Demux under Output.

Nu får du ut ett rent aac-spår utan någon container/header. Om du har ett ljudredigeringsprogram som kan importera rå aac, så använd det för att konvertera till wav eller aiff. Om du inte har ett sådant program kan du använda Mp4box för att muxa aac-spåret i en mp4-container.

MP4Box -add kameraljud.aac kameraljud.m4a

Ut kommer en .m4a-fil och därefter kan alla mediaspelare med aac-stöd hantera filen. Ett förslag är iTunes som kan konvertera den till wav eller aiff.

Där har du en gratis lösning som bibehåller kvaliteten från kameraljudet ända till sista steget.

Redigerat av Linus
Postat

Jag konverterar mina MTS-filer till avi (googla - finns nog gott om gratisprogram som gör det). Sen lägger jag in AVI-filen i det snudd på fantastiska gratisprogrammet virtualdub och väljer "save Wav". Virtualdub kräver ingen installation, bara att klicka exe så öppnas det. Du kan även använda virtualdub till mycket annat, tex trimma till avi'n.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.