Jump to content
Annons

Kalibrering av öron


mixopenta

Recommended Posts

Att referera till att något "låter MIDI" är för mig obegripligt om man vill verka professionell.

Det är som att säga att ett notpapper låter på ett speciellt sätt.

Benämningen kommer från att gemene man inte visste exakt vad MIDI var, utan kopplade det samman med effekten av att spela upp MIDI-filer genom en dassig GM-modul, oftast genom datorns egna ljudkort som sög svullen purjo. Effekten kännetecknas av huvudsakligen tvp delar: instrumentmässigt - inte av hur det spelas, utan av dåligt samplade instrument utan någon som helst dynamik i ljudet. Där ett lättare tryck på tangenten bara resulterar i lägre volym på ljudet, inte någon skillnad i klangfärg, samt att ljuden inte har en naturlig avslutning på tonerna utan bara slutar tvärt. Exempelvis en trumpet måste tömma övertrycket innan den slutat låta, och en gitarr måste antingen dämpas med handen eller att man släpper fingret från strängen för att tysta ned den, vilket ger ett särskilt ljud.

Detta gör att det låter väldigt stelt och maskinellt, samt ger intrycket av att inte vara spelat för hand varesig det är sant eller inte.

Och för det andra - ett torrt ljud där de fula instrumenten inte döljs av någonting alls, alternativt dränks i ett äckligt reverb som till och med BR leksaker skulle skämmas över att sälja. Iom att alla moduler låter annorlunda går det nämligen inte att förutsätta hur ett reverb låter varesig i klangfärg eller volym på en given ljudmodul utan att testa direkt mot modulen, vilket jag misstänker är orsaken varför nästan alla MIDI-filer jag nånonsin hört varit helt torra.

Kan möjligtvis även bero på att skaparen kanske använder det första formatet som enbart innehöll notdata och pitchshifter-kommandon för att slippa kompatiblitetsproblem. Känns inte orimligt det heller.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En sak kan hålla med om på vad alla andra har sagt. Test 1 är lite "tunn" i basen. Den lyfter inte riktigt. Kicken framför allt försvinner lite.

Test 2 kan jag säga med en gång, gjorde min morgon. Kanonlåt. Hur skön som helst att lyssna på.

Men din klient verkar ha fastnat i ett speciellt sound, du borde nog kolla med den personen vad det är dom vill ha fram. för din mixning är det inget fel på.

Skönt att se fler som är födda på rätt sida om 60-talet.....:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte en icke smartphone ens? Jag tuppar av!

Märkligt det här med hur man hör, och hur man vänjer sig vid ljud. Jag köpte halvt på skoj ett par gamla utseendemässigt fina stereohögtalare, Sanyo trevägs för en dryg hundring o koppla in som andralyssning i studion. De ger jmf med JBL L50 mest mid o det är bra för mig, jag vill ha nåt som jag kan jämföra hur sången o andra middiga ljud låter, jag hade tänkt bygga nåt själv med enbart ett bredbandselement, men nu tror jag de här får duga som alternativ junklyssning. Det skumma är att när man lyssnat på halvkass ljud en stund o växlar tillbaka till monitorer med rätt ljud så tycker man först att dom låter konstigt o längtar tillbaka till skitljudet... Först efter en stund fattar man vad som är bäst o rätt.

Min fru tvingade på mig sin gamla HTC mobil. Den använder jag till att kolla vad det är för väder, när jag om morgnarna inte orkar vända mig om för att titta ut genom fönstret...

Jag håller med beträffande lyssningen. Jag tycker dock det är grymt svårt att bara sitta och byta mellan olika högtalare och försöka bedöma. Oftast låter det bara annorlunda, jag kan aldrig bedöma om det är bättre eller sämre.

Det jag tycker ger mest i form av referenslyssning är att lyssna på helt olika ställen. Det känns som att jag bättre kan bedöma ljudkvalitet när jag befinner mig i oilika stämningslägen och i lite olika omgivningar.

Dessutom har jag en tendens att "se" mixen, snarare än att höra den. Det har hänt flera gånger att jag, bara efter att ha exporterat mixen till en stereofil, och spelar upp den direkt att jag hör saker jag inte hörde medan jag hade projektfönstret framför mig. Jag har testat vända mig bort eller blunda, men det verkar inte fungera på samma sätt som när mixen liksom är "präntad".

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade låt två! Håller med om att den låter som att ha ett antal åt på nacken, men det måste inte nödvändigtvis vara fel :-)

Den första måste jag dock hålla med om att låter väldigt 90-tal. Du bad om ärlig kritik, så jag ska vara helt ärlig.

Stringsen gillade jag skarpt! De låter väldigt Moby, vilket är ett gott betyg i min bok :-)

Det första jag reagerade negativt på är att basen låter död, det låter som en house-bas ifrån eurodancens ungdom skulle jag säga. Vad som fattas är liv och definition, men det går att piffa upp! Jag börjar med den övre delen av baen, house-hitten:

Det finns många sätt att lösa det, hade du exempelvis haft en Moog redan från början så hade den klarat sig själv utan problem, men man tager vad man haver. Min spontana åsikt är att den inte klarar sig så torr - ett concert-reverb på lagom nivå skulle hjälpa upp en hel del (dock inte Waves, Lexicon är mycket bättre till sånt). Ett lätt slap-back (kort delay) skulle nog göra underverk, men det måste kännas mer än höras. Se dessutom till att reverbet inte processar nåt under ungefär 100Hz, eller där det börjar bli grötigt (beror på filtret var det faktiskt funkar).

Den låga diskanten måste upp en hel del, men var försiktig. Som extra krydda skulle ett väldigt försiktigt overdrive kunna göra en fin skillnad!

Men största problemet är att den saknar allt vad lågbas heter. Vilket leder till den lägre komponenten, den syntetiska el-basen:

Testa att laborera med exempelvis Waves Air för att försöka få den att gå längre ned. Just nu låter den som den kommer från midi-delen på ett gammalt ljudkort eller Casio-keyboard, och de ligger i ett väldigt fult register just nu. Går att fixa till om du inte kan byta ut det helt och hållet mot ett från en (betydligt) bättre synth, men kräver pill.

Det här är som sagt bara en rask uppskattning, och det är inte helt säkert att just det här funkar för dig, men jag hoppas det ger dig en idé om var skon klämmer.

Nästa sak som stör mig, och det en hel del, är bastrumman. Den går mycket lägre än basen, men låter direkt illa enligt min fasta åsikt. Om möjligt skulle jag byta ut den helt till något mer levande, en bastrumma med lätt gejtat reverb (rock-kick, typ) skulle jag gilla här, men det är en smaksak!

Över lag låter rythm-delen tråkig, jag hade velat ha mycket mer trummor och slagverk, nu är allt jag lyckats hitta nåt som låter som bruset från en walkie-talkie och ett kvävt hihat-tramp.

Jag tror vispar skulle funka bra (även om jag misstänker att walkie-talkie-ljudet mycket väl kan vara ett försök att låta visp) istället för vanlig snare, och hade gärna sett ett 16-delars-spel med akustisk hihat genom hel låten, där open HH är mer sparsmakad.

Som med mat - fel råvaror ger tråkig mat oavsett hur mycket tid man lägger ner.

Sist av allt att gnälla på har vi pianot. Det låter synth eller bättre keyboard, men det behöver inte vara negativt! Exempelvis mitt egna favoritljud för piano kommer från den additiva synthen Kawai K1II, och programmerades ursprungligen av en kille jag lärde känna via ett tidigare jobb, men som jag tyvärr inte har kontakt med längre. Ett ljud som låter allt annat än naturligt, men coolt till vad jag använder det till :-)

Först av allt måste du filtrera ljudet mycket bättre. Leta i lågmidden/midden, och var kritisk. Nästa steg är att låten är alldeles för tunn för att pianot ska kunna vara så torrt. Lägg på ett lämpligt men naturligt eko, exempelvis katedral eller concert-lokal, samt ge reverbet en lätt lätt fördröjning (eller mer early reflections om såna finnes). En väldigt lätt dist skulle åsså kunna göra kul saker, men man måste hantera sånt försiktigt. Om du skulle dista pianot, tänk på att lägga disten innan reverbet, annars blir det...intressant... ;-)

Om du har möjlighet kan du även låta pianot vara som det är, men köra ut det genom en gitarrförstärkare i lämpligt rum och spela in igen genom en lämplig mick! Kräver mer meck, men ger bäst förutsättningar till ett kick-ass ljud :-)

Det måste även mixas bättre, som det är nu dominerar det hela ljudbilden och får allt annat att framstå som bakgrundbrus.

Lycka till! Jag vet att det kan låta som väldigt mycket skrivet så här, men faktum är att det går av sig självt så fort du fått kläm på vad du bör lyssna efter :-)

Tack för mycket detaljerad och givande feedback! Det uppskattas grymt.

Jag börjar, efter all input jag fått av alla ärade forummedlemmar som tagit sig tid att lyssna och komma med synpunkter, inse mer och mer att problemet verkar vara att idealet är lite diffus för mig.

Du nämner att stråkljudet är helt ok, och det är nog också det jag var mest nöjd med själv. Men det tror jag kommer från att jag hade en mycket tydlig uppfattning om vad jag var ute efter. Resten är nog mest avsaknad av en tydlig referens.

Jag lyssnar väldigt lite (läs knappt alls) på house eller electronica överhuvudtaget och det lyser nog igenom rätt tydligt. Till den här låten hade jag någon slags godtycklig idé om ett typ jazzigt houseriff, och att det skulle vara det dominerande elementet i låten. Men när det var klart kändes det väldigt tomt och intetsägande, varför jag adderade pianot och då tyckte jag att låten fick något slags atmosfär. Det får heller inte enligt beställningen inte vara dansorienterat, så tanken var att det skulle luta mer åt någon slags indiepop med electronica inslag, snarare än en renodlad genreplankning.

Jag börjar bli övertygad om att man bör ha definitionen inpräntad i ryggmärgen, och det jag framledes kommer att behöva kämpa mest med är det faktum att jag under hela mitt liv mest har lyssnat på gitarrbaserad musik. Och så spelar jag keyboard(?!). Jag har aldrig lyckats bli dragen till musik skapad av enbart syntar. Jag hatade 80-talets alla syntgrupper och lyssnade uteslutande på bluesrock. Jag kunde i begränsad omfattning och bara i rätt sinnesstämning lyssna på Jean-Michelle Jarre på 70-talet. Annars lyssnade jag bara på brittisk 70-tals progrock. På 90-talet satt jag i en studio och spelade in bara punk och dödsmetal.

Det jag vill säga är att den definitionen jag har inprogrammerad i ryggmärgen är inget jag på egen hand har verktyg till att skapa på ett tillräckligt proffsigt sätt. Och när jag försöker ta till mig "ny" elektronisk musik kan jag bara göra det på ett "akademiskt" plan. Den ger mig inte gåshud, alltså blir det svårt att tillskansa sig en klar definition av "bra och dåligt".

Men nu raljerade jag kanske ut i lite för mycket flum, tillbaka till det handfasta.

Även om låten är körd, så kan jag ju alltid få ut något om jag försöker ändra lite enligt feedbacken. En Minimoog står alldeles bakom mig, så den ska jag testa att byta ut delar av basen med (Den har en tendens att leva sitt eget liv, och är rätt så bångstyrig så om jag kan, försöker jag för det mesta att undvika använda den),

Ska också försöka defibrillera kiken, och se om jag kan återuppväcka den.

Det trixiga är att jag är rätt förtjust i pianoljudet i sig. Till låten är det dock säkert konstigt och oproportionerligt. Så det ska väl få sig en dust det med.

Tack igen"

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för mycket detaljerad och givande feedback! Det uppskattas grymt.

Jag börjar, efter all input jag fått av alla ärade forummedlemmar som tagit sig tid att lyssna och komma med synpunkter, inse mer och mer att problemet verkar vara att idealet är lite diffus för mig.

Du nämner att stråkljudet är helt ok, och det är nog också det jag var mest nöjd med själv. Men det tror jag kommer från att jag hade en mycket tydlig uppfattning om vad jag var ute efter. Resten är nog mest avsaknad av en tydlig referens.

Jag lyssnar väldigt lite (läs knappt alls) på house eller electronica överhuvudtaget och det lyser nog igenom rätt tydligt. Till den här låten hade jag någon slags godtycklig idé om ett typ jazzigt houseriff, och att det skulle vara det dominerande elementet i låten. Men när det var klart kändes det väldigt tomt och intetsägande, varför jag adderade pianot och då tyckte jag att låten fick något slags atmosfär. Det får heller inte enligt beställningen inte vara dansorienterat, så tanken var att det skulle luta mer åt någon slags indiepop med electronica inslag, snarare än en renodlad genreplankning.

Jag börjar bli övertygad om att man bör ha definitionen inpräntad i ryggmärgen, och det jag framledes kommer att behöva kämpa mest med är det faktum att jag under hela mitt liv mest har lyssnat på gitarrbaserad musik. Och så spelar jag keyboard(?!). Jag har aldrig lyckats bli dragen till musik skapad av enbart syntar. Jag hatade 80-talets alla syntgrupper och lyssnade uteslutande på bluesrock. Jag kunde i begränsad omfattning och bara i rätt sinnesstämning lyssna på Jean-Michelle Jarre på 70-talet. Annars lyssnade jag bara på brittisk 70-tals progrock. På 90-talet satt jag i en studio och spelade in bara punk och dödsmetal.

Det jag vill säga är att den definitionen jag har inprogrammerad i ryggmärgen är inget jag på egen hand har verktyg till att skapa på ett tillräckligt proffsigt sätt. Och när jag försöker ta till mig "ny" elektronisk musik kan jag bara göra det på ett "akademiskt" plan. Den ger mig inte gåshud, alltså blir det svårt att tillskansa sig en klar definition av "bra och dåligt".

Men nu raljerade jag kanske ut i lite för mycket flum, tillbaka till det handfasta.

Även om låten är körd, så kan jag ju alltid få ut något om jag försöker ändra lite enligt feedbacken. En Minimoog står alldeles bakom mig, så den ska jag testa att byta ut delar av basen med (Den har en tendens att leva sitt eget liv, och är rätt så bångstyrig så om jag kan, försöker jag för det mesta att undvika använda den),

Ska också försöka defibrillera kiken, och se om jag kan återuppväcka den.

Det trixiga är att jag är rätt förtjust i pianoljudet i sig. Till låten är det dock säkert konstigt och oproportionerligt. Så det ska väl få sig en dust det med.

Tack igen"

/U

Två tankar:

1. Om du har problem mef referenser inom electronican och är fast i "gubbrocksträsket" så lyssna på Justice senaste platta där t.e.x låten New Lands låter EXAKT som AC/DC med synthar. Jag är metallsnubbe som helt gått över till synthbaserat och den lär du digga.

2. Om du har en Minimoog så kör typ alla basar genom den, dels lär det låta asbra och dels kan du ju med backning hävda att alla som ogillar dina basar är obildade kretiner eftersom man inte dissar Moog;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Två tankar:

1. Om du har problem mef referenser inom electronican och är fast i "gubbrocksträsket" så lyssna på Justice senaste platta där t.e.x låten New Lands låter EXAKT som AC/DC med synthar. Jag är metallsnubbe som helt gått över till synthbaserat och den lär du digga.

2. Om du har en Minimoog så kör typ alla basar genom den, dels lär det låta asbra och dels kan du ju med backning hävda att alla som ogillar dina basar är obildade kretiner eftersom man inte dissar Moog;)

1. Tack för tips. Jag ska lyssna

2. haha! jag testade att spela in Moogen som bas, men det sög rejält. Basen kändes lika stabil som att cykla på en blöt myr. Men det var iallafall en riktig Moog 🥰

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...