Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

EDIT: Fick inga svar på det här så jag ändrade rubriken lite, då det jag är mest nyfiken på är hur rörburkar helst ska vara byggda, jag har fattat att de billigaste är mkt enklare gjorda även om kanske rörbestyckningen kan vara densamma som på dyra high end studioburkar. Och hur kan man veta att en rörkompressor är byggd på rätt vis?

Är det nån som känner till just den här kompressorn i länkarna vore det bonus.

Har inte riktigt fattat vad det är som skiljer konstruktionen på plojty plojty rörburkar och riktiga grejer som tex Universal Audios fina doningar. Har de bättre högre spänning på rören eller?

Har sett denna stereo kompressor som inte är allt för svindyr. Bra preampar har jag redan så en sån här kanske vore riktigt bra att få till det rätta sorts rörkomprimeringen med. Verkar smartare än att köpa en rörmick som är i samma kvalitet som den TLM49 jag redan har. Kanske grym till att lajna elbas med...? På den här kan jag ha röret med eller bypassa det... Men det vore intressant att veta om den här har "rätta" uppbyggnaden av rördriften, eller om det funkar lika som på en billig Art MP.

http://www.drawmer.c..._compressor.php

Fina recensioner från 2002 här, den tillverkas o säljs fortfarande vad jag fattar, så den kan ju inte vara enbart en gimmickgrej...

http://www.soundonso.../drawmerts1.asp

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Nästan alla "rör" kompressorer är egentligen inte rörkompressorer. Typiskt brukar de vara opto kompressorer med rörförstärkare. Ett rör beskrivs med massor av parametrar. Bland annat sin förstärkning. Brukar betecknas µ. När man bygger rör brukar man försöka få µ så stabil som möjligt. Men det är inte stabil, den beror på vilken spänning röret jobbar med. För vissa rör typer har man gjort precis tvärt om. Man försöker få µ att variera mycket. Dvs man kan ny styra förstärkningen, vilket är precis vad man vill med en kompressor. Dessa kompressorer brukar kallas vari-mu. UA tillverkar inga såna. Manley vet jag gör det, och det finns några andra tillverkare. Typiskt försöker man kopiera fairchild 660/670. Vill man ha originalet så kostar de som en begagnad Ferrari.

Postat

Nästan alla "rör" kompressorer är egentligen inte rörkompressorer. Typiskt brukar de vara opto kompressorer med rörförstärkare. Ett rör beskrivs med massor av parametrar. Bland annat sin förstärkning. Brukar betecknas µ. När man bygger rör brukar man försöka få µ så stabil som möjligt. Men det är inte stabil, den beror på vilken spänning röret jobbar med. För vissa rör typer har man gjort precis tvärt om. Man försöker få µ att variera mycket. Dvs man kan ny styra förstärkningen, vilket är precis vad man vill med en kompressor. Dessa kompressorer brukar kallas vari-mu. UA tillverkar inga såna. Manley vet jag gör det, och det finns några andra tillverkare. Typiskt försöker man kopiera fairchild 660/670. Vill man ha originalet så kostar de som en begagnad Ferrari.

Tack för bra info!

Postat

Den Drawmer "rör-kompressor" jag tittade på är förstås typisk det du beskriver, inga rör är involverade i komprimeringen, röret sitter i makeupgain-steget efter kompressordelen.

http://www.drawmer.com/products/tube-station/ts2_tube_compressor.php

Så om man redan har bra kompressorer kan man få samma sound om man bara kopplar in en rörpreamp efter (eller hellre före?) den kompressor man redan har. Ingen vits att köpa ännu en kompressor utan rör då...

Kan man anta att man använt äkta vara som tex Fairchild 660/670 på gamla inspelningar med tex Bing Crosby, Nat King Cole o Elvis? Vissa gamla inspelningar har ju ett sound som är nåt helt otroligt...

pme (oregistrerad)
Postat

Kan man anta att man använt äkta vara som tex Fairchild 660/670 på gamla inspelningar med tex Bing Crosby, Nat King Cole o Elvis? Vissa gamla inspelningar har ju ett sound som är nåt helt otroligt...

Den kom 1964 så Elvis är väl fullt möjligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.