Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis köpt ett presonus fp10 som jag ska lira in lite demos med. Frågan är om jag ska inhandla en mixer också lr ska jag köra mickarna rätt ikortet? Kommer använda 8 trummickar ,2 x gitarr, bas , sång. Kommer spela in Max 8 kanaler samtidigt. Men vill ju inte flytta om kablarna i ljudkortet så fort man ska lira in typ gitarr.

Annons
Postat

Tar du kanal ett till tex baskaggen är det ju inte så mkt krångel att flytta den mickkabeln till en gitarr eller sångmick. Resten kan ju sitta som de gör.

River man ideligen i och ur alla kablar till allting, det gör jag, då blir det ofta att jag står o kliar mig i skallen o svär. En sak jag funderat mkt på är varför alla micksladdar är svarta? Det blir en enda svart gröt i studion, vore de olikfärgade vore det fan så mycket lättare att se var de går nånstans även i lite tjockare härvor...

Postat

Om du har tillräckligt många mikrofoningångar på ljudkortet, så är en mixer troligen överflödig - åtminstone om ljudkortets interna mixer kan ge dig den medhörning du vill kunna få.

+1 🙂

[...] En sak jag funderat mkt på är varför alla micksladdar är svarta? Det blir en enda svart gröt i studion, vore de olikfärgade vore det fan så mycket lättare att se var de går nånstans även i lite tjockare härvor...

Det är väl bara att färgkoda dem med lite olikfärgade tejper med jämna mellanrum på kabeln = problem solved. Alternativt är väl att tjacka kablar i valfria färger och löda själv. Done and done 😑

Postat

En sak jag funderat mkt på är varför alla micksladdar är svarta? Det blir en enda svart gröt i studion, vore de olikfärgade vore det fan så mycket lättare att se var de går nånstans även i lite tjockare härvor...

När det gäller nätverkskablar så klarar jag mig hyggligt med de olika färger som finns (har ju bara två datorer, ADSL-router, ett par switchar, ett par skrivare, ett par nätverkshårddiskar, TV, Bluray-spelare och surroundreceiver, så det är nästan hanterbart...), men till ljudprylarna skulle det bara bli en stor rengbågsfärgad gröt istället för en svart gröt. Jag har istället märktejp med skrivfält som jag sätter i båda kabeländarna, där jag skriver både var kabeln kommer från och vart den ska gå. Annars hade förvirringen varit total i mina kabelhärvor...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.