Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Okej, jag har en fråga som för er flesta säkert förefaller ytterst löjlig, hursomhelst; när bör jag använda monokanaler och när bör jag använda stereokanaler?

Det skall tillägas att jag spelar in melodisk metal-musik, oftast med följande uppsättning:

trummor, bas, två distade guror, kör, stråkar (ingen sång, men tips för det är också tacksamt)

Annons
Postat
Okej, jag har en fråga som för er flesta säkert förefaller ytterst löjlig, hursomhelst; när bör jag använda monokanaler och när bör jag använda stereokanaler?

Det skall tillägas att jag spelar in melodisk metal-musik, oftast med följande uppsättning:

trummor, bas, två distade guror, kör, stråkar (ingen sång, men tips för det är också tacksamt)

Gitarrerna spelar man ju oftast in i mono, men sedan dupplicerar man dem och då brukar det ju bli ett stereospår... 😄 I alla fall gör jag så...

Körer, är det lika dant med.

Sång ska vara mono!

Trummor, stereo såklart...

Bas, oftast mono.

Stråk, jo stereo är nog att föredra...

Postat

läste i nån studiotidning att det kan vara bättre att spela in i stereo om man har dålig akustik... hur sant det är vet jag dock inte.

Postat

Hmm.. Njaho.. Jag skulle nog göra som så att använder jag endast 1 mic så spelar jag alltså in i mono. Använder jag två mickar och vill ha en stereobild på ljudet så spelar jag alltså in i stereo. Oftast brukar det ju bli monoinspelningar till 95% av fallen i alla fall.. Stereo fixar man senare då man mixar och lägger på effekter, dubbar etc..

Extremfallet är väl då man spelar in ett trumset.. Då blir det många kanaler på en gång. Jag spelar då in respektive mick på egen monokanal utom oveheadmickarna som jag spelar in på en strereokanal.

Externa syntar har ofta stereoutgång så jag spelar in dom på steroospår också.

Om du tänker efter så gör det sig själv när du väl sitter där och ska spela in vad det nu är.

Lycka till och Gla Påsk!

Postat (redigerat)
läste i nån studiotidning att det kan vara bättre att spela in i stereo om man har dålig akustik... hur sant det är vet jag dock inte.

det kan vara så att du har dålig dämpning och då är det knepigt att micka upp i mono, eftersom rumsklangen låter väldigt tråkig i mono.

istället kan man i vissa fall försöka ta till vara på rummets egna akustik och micka upp i stereo. det handlar alltså om att du tillsammans med gitarren(eller något annat) även tar upp rummets egna reverb, och då vill du ha det i stereo.

Redigerat av Itzhak
Postat

Låter som ett lite märkligt uttalande... 😆

Om man inte har ett välljudande rum, så finns det absolut ingen anledning att micka upp i stereo, eftersom just rumsljudet är den enda anledningen till att man kan vilja köra i stereo - om man kör med monokällor, som sång, gitarr etc...

Postat

Okej, jag använder dock ingen mick då jag kör guran genom en preamp kopplad till datorn, samt kör med samplat trumset.. bör jag ändå använda monokanaler för gurorna?

Postat

taget ur studio 4-2004. Nils Erikson: "Har man ett dåligt rum, hörs rummet minder i stereo. I mono blir det kaffeburk i mitten. har man inte bra akustik är stereoinspelning absolut att rekommendera."

Är han galen eller kan det stämma? Jag blir iaf sugen på att experimentera lite...

Postat
taget ur studio 4-2004. Nils Erikson: "Har man ett dåligt rum, hörs rummet minder i stereo. I mono blir det kaffeburk i mitten. har man inte bra akustik är stereoinspelning absolut att rekommendera."

Är han galen eller kan det stämma? Jag blir iaf sugen på att experimentera lite...

känns lite som om begreppen dämpning och akustik är ihopblandade.

vill du ta till vara på akustiken (eller inte har något val) så är det bättre att stereomicka eftersom akustiken inte vinner något på att spelas in i mono(utom möjligtvis som effekt av något slag).

om du däremot inte vill ha med akustiken så får du bort den genom att dämpa ordentligt. om du har ett väl dämpat rum (studio) så fungerar det ofta bra att micka upp något i mono för att sedan lägga på något stereoreverb.

en akustisk gitarr är ett bra exempel på detta.

jag tror att författaren till artikeln menar typ, "om man har dålig akustik" = "rummet är dåligt dämpat, eller inte dämpat alls". (det är en ihopblandning av begreppen)

Postat
Okej, jag använder dock ingen mick då jag kör guran genom en preamp kopplad till datorn, samt kör med samplat trumset.. bör jag ändå använda monokanaler för gurorna?

Det beror på.

Om du får ut en monosignal från din preamp, så är det helt meningslöst att spela in den i stereo... Du placerar ju ändå ut gitarren på lämplig plats i stereobilden med hjälp av panorering. Det mest normala för en gitarr är inte att låta som om den är utsmetad över hela stereobilden, utan snarare att den kommer från en distinkt punkt - och därför är det oftast bäst att ha den in mono - och kanske spela in en till som får svara från en annan punkt.

Om du däremot kör den genom någon effekt som skickar ut stereo - kanske någon stereochorus eller liknande, så vill du förmodligen spela in i stereo, eftersom effekten annars inte kommer att låta som det var tänkt... Det är dock inte lämpligt att låta den vara helt utpanorerad på båda hållen, utan man bör göra stereosignalen smalare vid mix för att det inte ska bli för "fett"...

Angående det andra, så förstår jag fortfarande inte varför man skulle ha någon anledning att spela in i stereo om man har dålig akustik som man vill slippa ifrån. Det är i så fall bäst att spela in i mono med en närplacerad cardioid-mic, så att man får in så lite rumsakustik som möjligt. Man sätter ju bara upp två micar om man vill få in stereosignalen som skapas av rummets inverkan - och det vill man inte om man har ett dåligt rum...

Mickar man upp en gitarrförstärkare i ett akustiskt dåligt rum, så blir det troligen bäst att köra med närmickning och på ganska hög volym, eftersom man då får mest av direktljudet på sin inspelning och förhållandevis lite av rumsljudet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.