Jump to content
Annons

James Bond-ackord?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

De tre första ackorden, vilka är de? Ventures kompgitarrist spelar nåt som jag aldrig kunnat lista ut vad det är, det är ju inte samma sam elbasen spelar.

The Ventures – James Bond Theme

Samma öppna gitarrackord borde passa till orginalet

John Barry Orchestra – James Bond Theme (From "Dr. No.")

Btw, lyssna på ride o hihat i orginalinspelningen, fy fan, grovt läckert ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Em, Em+5, Em6, Em+5

Det där är nog rätt! Den märkliga, skumma feelingen i harmonierna kommer till största del av att basen spelar en andrastämma hela tiden; B, C o Ciss.

Det här den grymmaste filmmusik jag vet. Ett snäpp bättre än den från The Good The Bad, The Ugly...

Fan vad läckra utflykter Nokie Edwards i Ventures gör på slutet. Min störste idol efter Mel Taylor. (trummisen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Em, Em+5, Em6, Em+5

Ser vad du menar. Em+5 är ju ett C då stämman i basen ligger på ett C också. Annars borde det bli Em+5/C (min hjärna ville sänka kvinten dock till F# för att matcha E, F#, G av någon anledning)

Och Em6 blir egentligen ett C#dim. Då den som treklang varken innehåller tonen B (i Em6) eller A (i A7/C#)

Så den helt teoretiskt korrekta följden borde bli Em, C, C#dim, C

Eller är jag helt ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser vad du menar. Em+5 är ju ett C då stämman i basen ligger på ett C också. Annars borde det bli Em+5/C (min hjärna ville sänka kvinten dock till F# för att matcha E, F#, G av någon anledning)

Och Em6 blir egentligen ett C#dim. Då den som treklang varken innehåller tonen B (i Em6) eller A (i A7/C#)

Så den helt teoretiskt korrekta följden borde bli Em, C, C#dim, C

Eller är jag helt ute och cyklar?

Ditt C#dim tycker jag inte alls passar in...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt C#dim tycker jag inte alls passar in...?

C#dim blir det ju. Då C# ligger i basen borde det helt teoretiskt sätt inte bara borde vara Em6. Då ackordet inte ska vara en fyrklang. Ackordet ligger på C#, E och G. E är ju en liten ters till C#. Och G en liten ters till E.

Så du tar det som ett Em6 på gitarren. (utan kvinten i ackordet) Men med tanke på att det ligger ett C# i basen blir det ett C#dim.

och egentligen borde det första ackordet bli Em/B. Nu såhär i efterhand.

Ignorera mig. Jag analyserar för mycket 😱

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...