Jump to content
Annons

Preamp eller inte?


Svisse

Recommended Posts

Annons

De flesta PRE amps idag håller mycket hög kvalité. Sedan finns det de som färgar ljudet på ett visst sätt som användaren föredrar. Men de som sitter i ditt ljudkort är säkerligen av hög kvalité och duger ypperligt för professionella situationer.

Om du däremot är nyfiken på olika PRE amps så testa flera olika innan köp för att se vad de tillför ditt sound. Oftast är det mindre skillnad än vad du tror, men det lilla kan inland vara det du letar efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta (inte alla) brukar tycka att det ger mkt mer att lägga extra pengar på en bra mick än att använda en separat preamp, ljudkortens inbyggda är lika bra.

Med en channelstrip som har en bra kompressor brukar däremot göra att man tycker det låter proffsigare... Min lilla åsikt alltså.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

skippa preamp, kör på en channelstrip. Om du har en budget på runt 3-4,5k rekommenderar jag Art pro MPA II

*host* Art pro MPA II är inte en channelstrip, det är en preamp. 🙂

ART gör dock väldigt bra budgetprylar. Är du ute efter en channelstrip finns:

http://www.thomann.d..._channel_ii.htm

http://www.thomann.d...ice_channel.htm

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

*host* Art pro MPA II är inte en channelstrip, det är en preamp. 🙂

ART gör dock väldigt bra budgetprylar. Är du ute efter en channelstrip finns:

http://www.thomann.d..._channel_ii.htm

http://www.thomann.d...ice_channel.htm

OJ! Förväxlade namnen totalt! hahaha det var ju självklart Art pro CHANNEL II jag menade, inte Art pro MPA II ^^ Morgontrött, får skylla på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, vad är skillnaden på en preamp och en channelstrip? får ursäkta mina dåliga kunskaper!

Tänk dig en stor konsoll, typ SSL 4000- Varje kanal är en "channelstrip". Du har först (oftast) en gain-knob, phantom-matning, phase invert, sen har du en EQ-sektion, som sedan går igenom en kompressor, ner till din fader.

Så funkar en channelstrip, du (oftast, nästan alltid) både EQ och kompressor, vissa har inbyggd phantonmatning till din mic också. Art pro gör väldigt bra grejer till lågt pris. De har fått riktigt bra betyg om du kollar på tex sweetwater.com. Dessutom har de ett klassiskt analogt utseende vilket jag diggar 🙂

preamp - förstärker din signal från micen till ljudkortet (phantommatning mm, precis som finns i varje ingång på ditt ljudkort)

Channelstrip - EQ, kompressor, phantommatning mm i en och samma burk (kan användas till mer än sång och gitarr)

Link to comment
Dela på andra sajter

ok! det jag var ute efter är enbart signalmässigt. "lull lull" tycker jag att det finns nog av att lära sig i cubase.Det verkar i alla fall som man klarar sig ganska långt på det man har i dag rent signalmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk dig en stor konsoll, typ SSL 4000- Varje kanal är en "channelstrip". Du har först (oftast) en gain-knob, phantom-matning, phase invert, sen har du en EQ-sektion, som sedan går igenom en kompressor, ner till din fader.

Så funkar en channelstrip, du (oftast, nästan alltid) både EQ och kompressor, vissa har inbyggd phantonmatning till din mic också. Art pro gör väldigt bra grejer till lågt pris. De har fått riktigt bra betyg om du kollar på tex sweetwater.com. Dessutom har de ett klassiskt analogt utseende vilket jag diggar 🙂

preamp - förstärker din signal från micen till ljudkortet (phantommatning mm, precis som finns i varje ingång på ditt ljudkort)

Channelstrip - EQ, kompressor, phantommatning mm i en och samma burk (kan användas till mer än sång och gitarr)

men är det bättre att lägga på effekter innan inspelning,vad är skillnaden att göra det daw efteråt! har det med kvaviten på ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambitionen är ju ofta att ljudkortets preamps skall vara så rena som möjligt så om man är ute efter färg gör man bäst i att skaffa en extern preamp. Sen finns det lite kul alternativ som Focusrite Saffire 56 (40 också?) där du kan välja mellan ett gäng olika preamp-emulationer utöver den vanliga.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Sen finns det lite kul alternativ som Focusrite Saffire 56 (40 också?) där du kan välja mellan ett gäng olika preamp-emulationer utöver den vanliga.

Nope, det är bara 56:an som har Liquid Channel-funktionen 😑

Saxat härifrån

Two Liquid Preamps

In addition to six of Focusrite's legendary mic pre's, two of Liquid Saffire 56’s preamps uses the third generation Focusrite’s Liquid Pre amp, providing the choice of ten different preamp emulations. These include emulations based on the Neve 1073, the Pultec MB-1, Telefunken V72 and seven more. A harmonics dial on each Liquid preamp lets you account for variance in vintage originals of the same model, or use levels of 2nd, 3rd and 5th Harmonic distortion creatively to shape your sound.

Vänligen,

CHAE

Edith: lade till lite info ang 56:ans Liquid preamps

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! intressant i alla fall. Det kändes som det var lite kaka på kaka i mitt fall, och efter att ha läst lite inlägg så förstår jag att det mesta har med färgningen av ljudet att göra eller rättare sagt vad man vill ha för sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

men är det bättre att lägga på effekter innan inspelning,vad är skillnaden att göra det daw efteråt! har det med kvaviten på ljudet?

Om man har mer erfarenhet så att man vet vad man är ute efter redan från början, så kan det vara en fördel med en channelstrip. Kan vara en fördel för vissa, eftersom man då har gjort vissa val redan från början och därmed blir lite mer begränsad och inte har kvar oändliga möjligheter längre, där det kan ta tid att välja hur man vill ha det...

Om man däremot inte har särskilt lång erfarenhet och därför inte någon klar uppfattning om hur man kommer att vilja ha det i slutänden, så är det enligt min mening bättre att spela in så rent som möjligt och göra färgningen med pluggar i DAW-programmet istället, eftersom man har alla vägar öppna då och inte har låst in sig i ett visst sound i förväg.

Båda arbetssätten funkar väldigt bra, så vilket man väljer beror främst på hur man vill jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har mer erfarenhet så att man vet vad man är ute efter redan från början, så kan det vara en fördel med en channelstrip. Kan vara en fördel för vissa, eftersom man då har gjort vissa val redan från början och därmed blir lite mer begränsad och inte har kvar oändliga möjligheter längre, där det kan ta tid att välja hur man vill ha det...

Om man däremot inte har särskilt lång erfarenhet och därför inte någon klar uppfattning om hur man kommer att vilja ha det i slutänden, så är det enligt min mening bättre att spela in så rent som möjligt och göra färgningen med pluggar i DAW-programmet istället, eftersom man har alla vägar öppna då och inte har låst in sig i ett visst sound i förväg.

Båda arbetssätten funkar väldigt bra, så vilket man väljer beror främst på hur man vill jobba.

Klockrent! i alla fall för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klockrent! i alla fall för mig!

Jag gillar att ha en kompressor (hårdvara) påvägen in när jag trackar metalband med scream eller growl. Just för att man ska undvika att det klipper. Annars måste man ha signalen ganska låg, och då finns det risk att sångaren inte riktigt hör sig själv i alla delar av sången, om screamen inte är så pass starka. Jag gillar också att högpassa sång påväg in, och ge det en liten boost runt 7-8khz så det blir lite mer "air" i sången. Beroende på mic och sångare såklart.

Men då lever jag iof efter "get it right at the source". Ju mer tid du spenderar på att alla instrument ska låta så pass bra från början (påväg in) som möjligt, ju lättare blir det att mixa.

Men är du nybörjare, vilket jag antar att du är med tanke på din frågeställmimg, så bör du lyssna på Claes, han har rätt 🙂

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips på en super channelstrip är Universel Audio classic ll http://www.uaudio.com/hardware/channel-strips/la-610-mkii.html

Hade jag själv köpt om kronorna räckt. Prioriterade en riktigt bra mikrofon istället denna gång. Har testat den själv med sång med en Röde Classic ll, lät riktigt bra! Men allt efter vad du är ute efter. Den här ger ett varmt, proffsigt sound och "närhet". Finns EQ & compressor på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips på en super channelstrip är Universel Audio classic ll http://www.uaudio.co...a-610-mkii.html

Hade jag själv köpt om kronorna räckt. Prioriterade en riktigt bra mikrofon istället denna gång. Har testat den själv med sång med en Röde Classic ll, lät riktigt bra! Men allt efter vad du är ute efter. Den här ger ett varmt, proffsigt sound och "närhet". Finns EQ & compressor på den.

En sån burk vill jag ha innan jag ger mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt tycker jag det är såhär med musikprylar. Märker man inte själv någon skillnad så kan man nog gott spara pengarna så länge. Fråga i musikaffären om du får låna hem en preamp/kanalstrip du är intresserad av. Tycker du att det du gör blir bättre med den, köp den. Tycker du inte att det blir bättre så är det förmodligen en uppfattning lika god som någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat problem är att om man ska kunna höra skillnaderna mellan vissa prylar, så behöver man gå upp några snäpp i sin lyssning också. Med sämre lyssning så kommer man inte att uppfatta skillnaderna lika tydligt som med bättre lyssning, så därför kan man lätt få uppfattningen att allting låter likadant - tills man byter ut lyssningen och/eller akustikbehandlar sitt rum...

Sedan ÄR det inte skillnad som natt och dag mellan olika preamps, utan det handlar ofta om ganska små detaljer och för de flesta är troligen den lilla skillnaden helt betydelselös och det funkar utmärkt med preampen som sitter inbyggd i ljudkortet, men om man har topp-prylar i resten av riggen, så vill man kanske inte chansa på att ha någonting som är sämre, så då kan det kännas mer motiverat att skaffa fler preamps att laborera med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hakar på ytterligare lite av det Claes skriver. Visst kan man höra skillnader på olika preamps. Vet man att en viss preamp är dyrare än en annan, och man hör skillnad, är det lätt att lura sig att den skillnaden är till det bättre. Även om man kanske inte tycker det egentligen.

Någon gjorde ju ett blindtest här för några år sen. Trummor genom en Behringer-preamp och genom en Focusritepreamp som var ca 3 gånger dyrare (har jag för mig?). Och la sen upp båda inspelningarna här för att folk skulle hjälpa honom att välja vilken han skulle köpa.

Det kom en hel del inlägg om att inspelningarna genom Focusrite-preampen trots allt lät lite "öppnare", "snyggare diskant" och vad det nu kan ha varit. Men det visade sig att trådskaparen bytat namn på inspelningarna... Så det folk trodde var inspelat genom Focusrite-preampen var alltså inspelat genom Behringer-preampen och tvärtom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Go get it här, Nilsson 🙂

Bra pris. Men de dyker ju upp beg också vid enstaka tillfällen, det är min enda chans. Synd att de inte har nån gate som klipper bort min undulat Ozzie som ofta blir i högform för att prata, skrocka o sjunga samtidigt som jag gör det.

Har de där högre spänning till rören än billigare rörburkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Har de där högre spänning till rören än billigare rörburkar?

Det är mer än anodspänningen som skiljer mellan high-end och budget prylar. Typiskt brukar budget prylar vara en op-amp som överstyr ett rör och sedan kan man mixa mellan smutsig och ren signal. Op-ampen står för kanske 50-70 dB gain och röret för 10 dB gain. I en "riktig" rör preamp så står röret för hela gain:et. Och konstruktionen är gjord för att inte överstyra. Dvs det är ganska likt gitarrstärkare. En del har blandat rör och transistorer. I bland med digitala effekter. Men high-end brukar vara all-valve.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mer än anodspänningen som skiljer mellan high-end och budget prylar. Typiskt brukar budget prylar vara en op-amp som överstyr ett rör och sedan kan man mixa mellan smutsig och ren signal. Op-ampen står för kanske 50-70 dB gain och röret för 10 dB gain. I en "riktig" rör preamp så står röret för hela gain:et. Och konstruktionen är gjord för att inte överstyra. Dvs det är ganska likt gitarrstärkare. En del har blandat rör och transistorer. I bland med digitala effekter. Men high-end brukar vara all-valve.

I billiga rörpreamps brukar dessutom röret sitta som en send-effekt, så att den rena signalen alltid kommer igenom, men så lägger man till valfri del av returen från rörkretsen och mixar det med den transistorförstärkta. I bättre rörprylar går hela signalen genom rörkretsen, så att man inte har något av den "rena" signalen kvar, utan bara den som har blivit rörförstärkt.

En som jag känner till som har båda delar, men som har två olika signalvägar beroende på om man vill ha en transistorförstärkt eller rörförstärkt signal, är Triton Audio D2O, där man också stänger av röret helt i transistorläget, för att det inte ska behöva slitas när man inte använder det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...