Jump to content
Annons

Sidechain: hur/var/när/varför?


BluesBoy

Recommended Posts

Nu är det ju precis det som sker med den teknik jag beskrev.

Ok, tror jag fattar det nu när jag läser igen. Sorry.

Tack för alla svar. Måste nog experimentera lite mer med sc, bara för att lära mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är det ju precis det som sker med den teknik jag beskrev.

Ett annat sätt är att istället använda en multibandskompressor som sidechainas från det instrument du vill låta styra.

Välj att komprimera i det frekvensband du önskar.

Piiiz!

/Mojje

Nej, enligt den teknik du först beskrev så skickar du iväg en EQ'ad signal till sidechain-input på en vanlig kompressor, som fortfarande kommer att jobba över hela frekvensregistret. Däremot är det utvalda frekvenser som STYR kompressorn, vilket är en annan teknik, som också kan vara användbar så klart.

Därför skrev jag mitt svar som jag gjorde tidigare, så det skulle bli rätt för Bluesboy.

Ditt "andra sätt" som du här ovan skriver om är precis det jag menade och skrev, och som Bluesboy undrade över också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, enligt den teknik du först beskrev så skickar du iväg en EQ'ad signal till sidechain-input på en vanlig kompressor, som fortfarande kommer att jobba över hela frekvensregistret. Däremot är det utvalda frekvenser som STYR kompressorn, vilket är en annan teknik, som också kan vara användbar så klart.

Därför skrev jag mitt svar som jag gjorde tidigare, så det skulle bli rätt för Bluesboy.

Ditt "andra sätt" som du här ovan skriver om är precis det jag menade och skrev, och som Bluesboy undrade över också.

Stämmer bra att kompressorn jobbar över hela registret.

Men man använder inte så mycket kompression vid denna teknik samt eftersom att frkvensen är avskiljd och minimerad så ger det i alla fall i mina öron, upplevelsen av att instrumentet duckar som om det hade varit enbart ett frekvensområde.

Resultatet blir något grövre bara.

Sen kan man ju alltid testa.

Aldrig samma tekniker som användas för att nå samma reslutat i slutmix.

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite på sidan av, så kanske inte alla känner till att Side-chain är namnet på input-kretsen i kompressorn, som tar emot in-signalen. Det brukar lätt bli jobbiga förväxlingar och missförstånd ifrån det. Side-chain, är alltså ingången, dörren in i kompressorn.

Icke side-chaining kompression fungerar (lite förenklat) så att nivå-avläsningen och attenueringen sker på samma signal:

No_side-chain.jpg

Men side-chain betyder att attenueringen styrs av en annorlunda signal än input-signalen. I kompressorer med side-chain tappar man då ut input-signalen till en krets ligger "på sidan av" kedjan (side). I side-chain kretsen hittar man ofta hög- och lågpass filter (eller mer avancerade filer) där man kan filtrera bort de delar av original-signalen som man inte vill att attenueringen ska triggas ifrån. Ofta rör det sig om låga frekvenser men även höga. Man kan liksom "zooma in" på det frekvensområde man vill kompressorn ska reagera på.

side-chain.jpg

Den filtrerade signalen fortsätter sen parallellt med den opåverkade original-signalen och leds in i attenuerings-kretsen, och talar om för den hur den ska attenuera original-signalen. Attenueringen läser inte av original-signalen, utan tar order från den filtrerade signalen. Den filtrerade side-chain signalen hörs inte överhuvudtaget.

ursctrippro.jpg

Metoden att skicka en in-signal till kompressorn från ett annat instrument än det instrument som kompressorn ska påverka, har kommit att kallas "side-chaining" som ett slang-ord. Vissa har t.o.m. hittat på efterhandskonstruktioner för att försvara det; t.ex. att "Side" skulle referera till ett instrument "på sidan av" och "chain" till att man länkar ihop dessa två instrument via en kompressor. Det är inte därifrån "Side-chain" kommer, även om det är en liknande företeelse. Det blir förvirrande ibland, när folk talar om olika saker via samma namn.

Tänkte det kunde vara värt ett besser-wisser inlägg 😛 bara för infons skull, så man inte blir förvirrad senare.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte det kunde vara värt ett besser-wisser inlägg 😛 bara för infons skull,

tackar vi för

inte ofta man lär sig nåt längre

har iofs sett ingångar kallas nåt annat än side chain där det är tänkt att koppla in en annan trigger än det man ska behandla.... kan det varit key eller cue?

får kolla nästa gång

Link to comment
Dela på andra sajter

har iofs sett ingångar kallas nåt annat än side chain där det är tänkt att koppla in en annan trigger än det man ska behandla.... kan det varit key eller cue?

Key source/input?

(Särskilt för gate och expander.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra att kompressorn jobbar över hela registret.

Men man använder inte så mycket kompression vid denna teknik samt eftersom att frkvensen är avskiljd och minimerad så ger det i alla fall i mina öron, upplevelsen av att instrumentet duckar som om det hade varit enbart ett frekvensområde.

Resultatet blir något grövre bara.

Sen kan man ju alltid testa.

Aldrig samma tekniker som användas för att nå samma reslutat i slutmix.

/Mojje

Roligt att den teknik du nämnde är med på senaste ITL hos Dave Pensado, kolla in Mojje! 🙂

(fast inte för komprimering 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

När det kommer till dansmusik lägger jag sidechain på allt för att få till den där pumpande känslan. Behöver inte vara house/dansmusik för att använda sig utav sidechain såklart. Som någon nämnde är det bra att sidechaina vissa instrument för att få en härlig mix. Basen brukar jag nästan alltid sidechain'a för att få fram tex kicken. Sen brukar jag alltid sidechaina reverb/delay på sången för att återigen lämna plats i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det kommer till dansmusik lägger jag sidechain på allt för att få till den där pumpande känslan. Behöver inte vara house/dansmusik för att använda sig utav sidechain såklart. Som någon nämnde är det bra att sidechaina vissa instrument för att få en härlig mix. Basen brukar jag nästan alltid sidechain'a för att få fram tex kicken. Sen brukar jag alltid sidechaina reverb/delay på sången för att återigen lämna plats i mixen.

Fast här talar du antagligen om "ducking", vilket i sådant fall bör förtydligas när man talar om "side chain". Just för att undvika förvirring (som Signia var inne på ovan).

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan mata en kompressor på delayspåret med signal från sångspåret tex så delayet inte grötar till sången. Då kommer delayet eller reverbet fram när sången är lägre eller tyst...

Link to comment
Dela på andra sajter

samt eftersom att frkvensen är avskiljd och minimerad så ger det i alla fall i mina öron, upplevelsen av att instrumentet duckar som om det hade varit enbart ett frekvensområde.

/Mojje

Hur menar du, frekvens på vilken signal? kan du ge ett exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att den teknik du nämnde är med på senaste ITL hos Dave Pensado, kolla in Mojje! 🙂

(fast inte för komprimering 🙂 )

https://www.youtube.com/watch?v=2LUWjr-gpaU&feature=player_embedded#at=12

Åhh huga!

Gillar verkligen inte Maseratis prylar.

Nu måste jag ju kolla på avsnittet för att se vad du menade.

Hmmmm..

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhh huga!

Gillar verkligen inte Maseratis prylar.

Nu måste jag ju kolla på avsnittet för att se vad du menade.

Hmmmm..

/Mojje

Haha, ja, fast du slipper honom i ITL i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

japp

blandar ihop det

side chain ingång brukar kallas side chain

RearInsert1024.jpg

Ah, just. Verkar som "side-chain" överlag betyder att dynamikprocessningen bestäms utifrån en annan signal än det ljud som den påverkar. Kanske även kan tala om intern side-chain och extern side-chain, där extern är en signal som kommer utifrån helt och hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan mata en kompressor på delayspåret med signal från sångspåret tex så delayet inte grötar till sången. Då kommer delayet eller reverbet fram när sången är lägre eller tyst...

Är det inte enklare med en gate? Vad blir skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

En gate "öppnar" ju när den får signal och du vill ju inte bara ha delay så länge sången låter utan när den inte låter...så därför en kompressor som trycker ner signalen den påverkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

?

/Mojje

Oj, läste fel, du gillade inte hans prylar, men har inget emot honom....antar jag...

...men hans prylar används inte i ITL denna gång, så DOM slipper du se 🙂

...eller undrade du över förkortningen "ITL"? Det står för "Into The Lair"...

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, rätt. Tänkte åt "fel" håll. 😛

Med "din" metod så blir det mindre effekt när man tex sjunger och mer när man är tyst? Lite förenklat förstås...

Jo, lite som ett förlängt predelay typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, just. Verkar som "side-chain" överlag betyder att dynamikprocessningen bestäms utifrån en annan signal än det ljud som den påverkar. Kanske även kan tala om intern side-chain och extern side-chain, där extern är en signal som kommer utifrån helt och hållet.

det är väl helt enkelt ett begrepp som kommit att bli ett vedertaget begrepp för nåt annat

lite grann som man tänker styrningen till en transistor - något "sidomatat" som påverkar signalen rakt igenom

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.