BluesBoy Postat 16 augusti 2013 Trådstartare Postat 16 augusti 2013 Nu är det ju precis det som sker med den teknik jag beskrev. Ok, tror jag fattar det nu när jag läser igen. Sorry. Tack för alla svar. Måste nog experimentera lite mer med sc, bara för att lära mig. 🙂
DMM Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 Nu är det ju precis det som sker med den teknik jag beskrev. Ett annat sätt är att istället använda en multibandskompressor som sidechainas från det instrument du vill låta styra. Välj att komprimera i det frekvensband du önskar. Piiiz! /Mojje Nej, enligt den teknik du först beskrev så skickar du iväg en EQ'ad signal till sidechain-input på en vanlig kompressor, som fortfarande kommer att jobba över hela frekvensregistret. Däremot är det utvalda frekvenser som STYR kompressorn, vilket är en annan teknik, som också kan vara användbar så klart. Därför skrev jag mitt svar som jag gjorde tidigare, så det skulle bli rätt för Bluesboy. Ditt "andra sätt" som du här ovan skriver om är precis det jag menade och skrev, och som Bluesboy undrade över också.
Mojje Cruncher Andersson Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 Nej, enligt den teknik du först beskrev så skickar du iväg en EQ'ad signal till sidechain-input på en vanlig kompressor, som fortfarande kommer att jobba över hela frekvensregistret. Däremot är det utvalda frekvenser som STYR kompressorn, vilket är en annan teknik, som också kan vara användbar så klart. Därför skrev jag mitt svar som jag gjorde tidigare, så det skulle bli rätt för Bluesboy. Ditt "andra sätt" som du här ovan skriver om är precis det jag menade och skrev, och som Bluesboy undrade över också. Stämmer bra att kompressorn jobbar över hela registret. Men man använder inte så mycket kompression vid denna teknik samt eftersom att frkvensen är avskiljd och minimerad så ger det i alla fall i mina öron, upplevelsen av att instrumentet duckar som om det hade varit enbart ett frekvensområde. Resultatet blir något grövre bara. Sen kan man ju alltid testa. Aldrig samma tekniker som användas för att nå samma reslutat i slutmix. /Mojje
Signia Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 (redigerat) Lite på sidan av, så kanske inte alla känner till att Side-chain är namnet på input-kretsen i kompressorn, som tar emot in-signalen. Det brukar lätt bli jobbiga förväxlingar och missförstånd ifrån det. Side-chain, är alltså ingången, dörren in i kompressorn. Icke side-chaining kompression fungerar (lite förenklat) så att nivå-avläsningen och attenueringen sker på samma signal: Men side-chain betyder att attenueringen styrs av en annorlunda signal än input-signalen. I kompressorer med side-chain tappar man då ut input-signalen till en krets ligger "på sidan av" kedjan (side). I side-chain kretsen hittar man ofta hög- och lågpass filter (eller mer avancerade filer) där man kan filtrera bort de delar av original-signalen som man inte vill att attenueringen ska triggas ifrån. Ofta rör det sig om låga frekvenser men även höga. Man kan liksom "zooma in" på det frekvensområde man vill kompressorn ska reagera på. Den filtrerade signalen fortsätter sen parallellt med den opåverkade original-signalen och leds in i attenuerings-kretsen, och talar om för den hur den ska attenuera original-signalen. Attenueringen läser inte av original-signalen, utan tar order från den filtrerade signalen. Den filtrerade side-chain signalen hörs inte överhuvudtaget. Metoden att skicka en in-signal till kompressorn från ett annat instrument än det instrument som kompressorn ska påverka, har kommit att kallas "side-chaining" som ett slang-ord. Vissa har t.o.m. hittat på efterhandskonstruktioner för att försvara det; t.ex. att "Side" skulle referera till ett instrument "på sidan av" och "chain" till att man länkar ihop dessa två instrument via en kompressor. Det är inte därifrån "Side-chain" kommer, även om det är en liknande företeelse. Det blir förvirrande ibland, när folk talar om olika saker via samma namn. Tänkte det kunde vara värt ett besser-wisser inlägg 😛 bara för infons skull, så man inte blir förvirrad senare. Redigerat 18 augusti 2013 av Signia
BluesBoy Postat 18 augusti 2013 Trådstartare Postat 18 augusti 2013 Intressant info. Tack för upplysningen. 🙂
Demonproducenten Postat 18 augusti 2013 Postat 18 augusti 2013 Tänkte det kunde vara värt ett besser-wisser inlägg 😛 bara för infons skull, tackar vi för inte ofta man lär sig nåt längre har iofs sett ingångar kallas nåt annat än side chain där det är tänkt att koppla in en annan trigger än det man ska behandla.... kan det varit key eller cue? får kolla nästa gång
Valle Postat 18 augusti 2013 Postat 18 augusti 2013 har iofs sett ingångar kallas nåt annat än side chain där det är tänkt att koppla in en annan trigger än det man ska behandla.... kan det varit key eller cue? Key source/input? (Särskilt för gate och expander.)
Signia Postat 18 augusti 2013 Postat 18 augusti 2013 ... borde det vara ja (?) En audio-input bakpå gaten som man kan använda för att stänga/öppna gaten nästan på kommando med.
Demonproducenten Postat 18 augusti 2013 Postat 18 augusti 2013 japp blandar ihop det side chain ingång brukar kallas side chain
DMM Postat 18 augusti 2013 Postat 18 augusti 2013 Stämmer bra att kompressorn jobbar över hela registret. Men man använder inte så mycket kompression vid denna teknik samt eftersom att frkvensen är avskiljd och minimerad så ger det i alla fall i mina öron, upplevelsen av att instrumentet duckar som om det hade varit enbart ett frekvensområde. Resultatet blir något grövre bara. Sen kan man ju alltid testa. Aldrig samma tekniker som användas för att nå samma reslutat i slutmix. /Mojje Roligt att den teknik du nämnde är med på senaste ITL hos Dave Pensado, kolla in Mojje! 🙂 (fast inte för komprimering 🙂 )
johanfa Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 När det kommer till dansmusik lägger jag sidechain på allt för att få till den där pumpande känslan. Behöver inte vara house/dansmusik för att använda sig utav sidechain såklart. Som någon nämnde är det bra att sidechaina vissa instrument för att få en härlig mix. Basen brukar jag nästan alltid sidechain'a för att få fram tex kicken. Sen brukar jag alltid sidechaina reverb/delay på sången för att återigen lämna plats i mixen.
Valle Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 När det kommer till dansmusik lägger jag sidechain på allt för att få till den där pumpande känslan. Behöver inte vara house/dansmusik för att använda sig utav sidechain såklart. Som någon nämnde är det bra att sidechaina vissa instrument för att få en härlig mix. Basen brukar jag nästan alltid sidechain'a för att få fram tex kicken. Sen brukar jag alltid sidechaina reverb/delay på sången för att återigen lämna plats i mixen. Fast här talar du antagligen om "ducking", vilket i sådant fall bör förtydligas när man talar om "side chain". Just för att undvika förvirring (som Signia var inne på ovan). Eller?
BluesBoy Postat 19 augusti 2013 Trådstartare Postat 19 augusti 2013 Hur/var/när/varför används det till effekter? Delay, reverb osv, som nämdes i något tidigare inlägg.
D200 Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Man kan mata en kompressor på delayspåret med signal från sångspåret tex så delayet inte grötar till sången. Då kommer delayet eller reverbet fram när sången är lägre eller tyst...
laban1 Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 samt eftersom att frkvensen är avskiljd och minimerad så ger det i alla fall i mina öron, upplevelsen av att instrumentet duckar som om det hade varit enbart ett frekvensområde. /Mojje Hur menar du, frekvens på vilken signal? kan du ge ett exempel?
hellfog Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 (redigerat) Faktiskt aldrig provat sidechain, skulle ha testat på. Redigerat 19 augusti 2013 av hellfog
Mojje Cruncher Andersson Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Roligt att den teknik du nämnde är med på senaste ITL hos Dave Pensado, kolla in Mojje! 🙂 (fast inte för komprimering 🙂 ) https://www.youtube.com/watch?v=2LUWjr-gpaU&feature=player_embedded#at=12 Åhh huga! Gillar verkligen inte Maseratis prylar. Nu måste jag ju kolla på avsnittet för att se vad du menade. Hmmmm.. /Mojje
DMM Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Åhh huga! Gillar verkligen inte Maseratis prylar. Nu måste jag ju kolla på avsnittet för att se vad du menade. Hmmmm.. /Mojje Haha, ja, fast du slipper honom i ITL i alla fall 🙂
Signia Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 japp blandar ihop det side chain ingång brukar kallas side chain Ah, just. Verkar som "side-chain" överlag betyder att dynamikprocessningen bestäms utifrån en annan signal än det ljud som den påverkar. Kanske även kan tala om intern side-chain och extern side-chain, där extern är en signal som kommer utifrån helt och hållet.
Mojje Cruncher Andersson Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Hur menar du, frekvens på vilken signal? kan du ge ett exempel? Du får nog läsa mitt tidigare inlägg. Piiiz! /Mojje
Mojje Cruncher Andersson Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Haha, ja, fast du slipper honom i ITL i alla fall 🙂 ? /Mojje
BluesBoy Postat 19 augusti 2013 Trådstartare Postat 19 augusti 2013 Man kan mata en kompressor på delayspåret med signal från sångspåret tex så delayet inte grötar till sången. Då kommer delayet eller reverbet fram när sången är lägre eller tyst... Är det inte enklare med en gate? Vad blir skillnaden?
D200 Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 En gate "öppnar" ju när den får signal och du vill ju inte bara ha delay så länge sången låter utan när den inte låter...så därför en kompressor som trycker ner signalen den påverkar...
BluesBoy Postat 19 augusti 2013 Trådstartare Postat 19 augusti 2013 OK, rätt. Tänkte åt "fel" håll. 😛 Med "din" metod så blir det mindre effekt när man tex sjunger och mer när man är tyst? Lite förenklat förstås...
hellfog Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Roligt att den teknik du nämnde är med på senaste ITL hos Dave Pensado, kolla in Mojje! 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=2LUWjr-gpaU&feature=player_embedded#at=12 Intressanta videos.
DMM Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 ? /Mojje Oj, läste fel, du gillade inte hans prylar, men har inget emot honom....antar jag... ...men hans prylar används inte i ITL denna gång, så DOM slipper du se 🙂 ...eller undrade du över förkortningen "ITL"? Det står för "Into The Lair"...
D200 Postat 20 augusti 2013 Postat 20 augusti 2013 OK, rätt. Tänkte åt "fel" håll. 😛 Med "din" metod så blir det mindre effekt när man tex sjunger och mer när man är tyst? Lite förenklat förstås... Jo, lite som ett förlängt predelay typ...
Demonproducenten Postat 20 augusti 2013 Postat 20 augusti 2013 Ah, just. Verkar som "side-chain" överlag betyder att dynamikprocessningen bestäms utifrån en annan signal än det ljud som den påverkar. Kanske även kan tala om intern side-chain och extern side-chain, där extern är en signal som kommer utifrån helt och hållet. det är väl helt enkelt ett begrepp som kommit att bli ett vedertaget begrepp för nåt annatlite grann som man tänker styrningen till en transistor - något "sidomatat" som påverkar signalen rakt igenom
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.