Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kör med ljudkortet e-mu 0202 på windows 7.

Ljudkortet är installerat och fungerar. Jag kan höra ljud på datorn och jag vet att ljudkortets input signaler når datorn.

Jag kan höra ljudkortets inputs via ljudkortets outputs.

För att ljudkortet ska fungera i Cubase installerar jag programmet ASIO4ALL. Här "sätter jag på" ljudkortet.

Jag går igenom hela processen i Cubase med Device setup osv. för att välja mitt e-mu 0202 ljudkort.

Jag aktiverar portarna (I/O) utan problem.

Inspelningen fungerar. Jag får in signal till mina spår.

Men det är här mina problem börjar uppstå. Signalen in är så otroligt svag. Det blir knappast någon vågform på mitt spår. Jag ser att det kommer in ljud på min kanal men inte alls mycket. Om jag ska höra något måste jag höja volymen jättemycket. Verkligen Jättemycket. Men då kommer ju brus med.

Då höjer jag min input gain på mitt ljudkort. Det hjälper inte. Då klipps (distas) den lilla signalen som faktiskt nås fram. Ljudet är fortfarande lika lågt med distas som normalt.

Det är som om allt sänks mellan ljudkortet och själva inspelningen. Som om Cubase sänker volymen, inte gainen innan ljudet fastnar på ett spår.

TL;DR

Inspelning blir låg trots hög input gain på ljudkortet.

Vad ska jag göra?

Annons
Postat

Det är inte en kondensatormick hoppas jag ?

Kortet verkar sakna fantommatning.

Sen ser det ju ut att finnas drivare till win7 för kortet,

har du provat den ? Du bör använda den i st f asio4all.

Postat

Dynamisk sm 58.

Jag har installerat drivrutin för Win7. Kan inte hitta ljudkortet utan ASIO4ALL.

Ersätter ASIO4ALL diverse drivrutiner?

Postat

Finns det en dedikerad ASIO-driver för ljudkortet så ska man absolut använda den.

ASIO4ALL är till för ljudkort som saknar egen ASIO-driver. Det är en generell driver där man inte kommer åt några specialfunktioner i ljudkortet, om det exempelvis finns en intern mixer där man behöver göra inställningar...

Postat

Okay men finns det något jag kan göra för att stärka signalen från inputen in tlll cubase? Vrider jag mer på ljudkortet så distas signalen men blir inte högre för det.

Postat (redigerat)

Dude seriöst ta bort ASIO4ALL bums! Det är till för vanliga ljudkort (vanliga = ljudkort som inte är specialanpassade för musikproduktion), fixa ljudkortets riktiga drivisar, då får du ÄKTA ASIO istället, det kommer fungera mycket bättre då det är ljudkortets specialanpassade drivrutin, får säkert lägre fördröjning också.

Eftersom att jag jobbat som IT-support så är jag så van att hjälpa folk med datorproblem så jag kollade upp din drivrutin, creative hänvisar till deras automatiska uppdaterings/installationsprogram, länk nedan:

http://support.creat...AutoUpdate.aspx

Redigerat av hwasser
Postat

Jag har installerat drivrutinen för 0202 till Windows 7 som jag hittade på deras hemsida Men varken datorn eller cubase kunde hitta ljudkortet förens jag installerade ASIO4ALL. Kanske är det så att jag inte ger er tillräckligt med information? Får den känslan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.