jontah Postat 5 augusti 2013 Postat 5 augusti 2013 Hey! Jag har precis införskaffat mig Logic Pro X.. gillar verkligen dem nya ändringarna som Apple har gjort. Dock så äger jag också Cubase 7 och kan inte bestämma mig för vad jag ska använda. Vad hade ni kört? Jag känner att Logic Pro X känns mer gediget och stilrent, dock så kan jag ej köra mina 32bits plugins och måste använda Metaplugin + jBridge för Sylenth1 t.ex. och saknar fortfarande några audio effekter pga detta. Det är krångligare att få upp sylenth1 osv. I Cubase är det skönt för det finns CMD+D, jag hatar verkligen att i logics pianoroll måste du markera det du ska kopiera och köra CMD+R och skriva in antalet eller trycka enter. Det där LILLA extra steget är rätt jobbigt varje gång man kopierar (för jag gör det mycket när jag editerar i pianorollen osv). I cubase finns det även en sökfunktion för pluginsen vilket gör det såååå himla smidigt och lätt att använda och hitta plugins. I logic finns det en oändligt lång lista i t.ex. Waves för att hitta rätt plugin. Sådant är jobbigt. Och i och med att jag skriver snabbt så funkar cubase funktionen jääävligt smidigt. Dock så behövs det jBridge i Cubase 7 för att få upp alla 32bits plugins, i Logic slipper jag ju jbrdige förutom när jag ska öppna Sylenth1. Jag hatar verkligen jbridge. Dessutom så kan jag ju köra fler grejer i Logic Pro X utan att CPU mätaren ballar ur. Tunga synthar såsom Massive, Lush mfl. Blir tungt i Cubase efter ca 20 talet, även om jag sitter på en av dem nyaste processorerna med 6 kärnor och 16GB RAM. Dessutom så älskar jag Flextime i Logic, det är så smidigt att få acapellas och saker och ting i takt och fixa till tempot på dem nya audiofilerna. Jag tycker det är oerhört krångligt och svårt i Cubase 7. Sjukt jobbigt faktiskt. Jag får inte ens till det efter mycket slit! Logics sample editor är så sjukt smutt. Bra att editera i och jäkligt stilren. Medans Cubase inte alls tilltalar mig. Warpen är också bättre i Logic tycker jag. Roligare, bättre, smidigare att jobba med och ger bättre resultat för mig. Sist men inte minst så är mixern bättre i Logic tycker jag, älskar hur den ser ut och hur man kan ha bara en liten del av den uppe genom att trycka på "X". I cubase är den ju alltid öppnad i ett nytt fönster. Jag har svårt att bestämma mig. Diggar verkligen Logic Pro X, men älskar Cubase 7 också. Vad kör ni med och vad rekommenderar ni/ser ni för advantages i Cubase 7 kontra Logic Pro x? Tacksam för svar!
hegobald Postat 6 augusti 2013 Postat 6 augusti 2013 Är väl ingenting som hindrar dig från att använda båda, förutom eventuellt minskat hårddiskuttrymme då.
BluesBoy Postat 6 augusti 2013 Postat 6 augusti 2013 Det där måste du nog känna själv. Hur viktiga är pluggarna du inte kan köra i Logic? Kör själv Logic, dock inte X och kommer aldrig byta. Var otroligt länge sedan jag försökte mig på Cubase, men tyckte det var en stor j-a röra bara. Som hegobald är inne på också....varför välja ett av dem? Kan du hantera båda är det en klar fördel.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 6 augusti 2013 Postat 6 augusti 2013 Logic tycker jag Cubase har jag aldrig förstått mig på
johanfa Postat 6 augusti 2013 Postat 6 augusti 2013 Hade uppdaterat till Logic X om jag hade kunnat använda alla mina 32bits plugs. Flextime Pitch ser riktigt soft ut.
Pesek Postat 6 augusti 2013 Postat 6 augusti 2013 Logic lätt! Har kört båda och kör fortfarande Logic och Reason. Gällande kopiera funktionen låter det som att du gör det väldigt krångligt för dig. Markera det du ska kopiera, håll in alt och dra 😉
D200 Postat 6 augusti 2013 Postat 6 augusti 2013 Logic lätt! Har kört båda och kör fortfarande Logic och Reason. Gällande kopiera funktionen låter det som att du gör det väldigt krångligt för dig. Markera det du ska kopiera, håll in alt och dra 😉 Man lär sig nåt varje dag....= ) 1
BluesBoy Postat 6 augusti 2013 Postat 6 augusti 2013 Logic lätt! Har kört båda och kör fortfarande Logic och Reason. Gällande kopiera funktionen låter det som att du gör det väldigt krångligt för dig. Markera det du ska kopiera, håll in alt och dra 😉 Tror du måste hålla in cmd också. Kanske olika beroende på vilket fönster man jobbar i. För att kopiera tex en plugin i mixern från ett spår till ett annat, så trycker man cmd + alt samtidigt som man trycker på vald plugin med musen.
mjg Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Logic Pro X så klart. Det är aldrig fel att köra med mjukvara från samma gäng som gör hårdvaran - så; kör man Mac så fattar jag inte varför man ska prodda på annat än Logic och Final Cut. Givet att allt annat är "lika" så tvekar jag aldrig en sekund att köra mjukvara från samma lab som gör operativet och t.o.m. hårdvaran. Hade inte detta scenario funnits på planeten så skulle många drömma om det och det skulle ses som en utopi :-D
Piccazzo Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 kör man Mac så fattar jag inte varför man ska prodda på annat än Logic och Final Cut. Smaken e som baken men Final Cut X är det sämsta skit som kommit från Apple. Många lämnade Apple till förmån för Abobe Premiere och det ska nog mycket till för att Apple ska kunna få tillbaka dom. Logic däremot har sina fördelar men även nackdelar där Pro Tools & Ableton har visat sig som starka utmanare. Så om inte Apple kommer med MER innovationer och utveckling för Logic X kommer jag troligtvis även lämna det sjunkade skeppet. Efter 3 års utveckling tycker jag nog att mer kunde ha ändrats och förbättrats inför Logic X. Till TS , Välj programmet som passar dina behov bäst. Nyhetens behag är inte alltid det bästa.
BluesBoy Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Logic däremot har sina fördelar men även nackdelar där Pro Tools & Ableton har visat sig som starka utmanare. Så om inte Apple kommer med MER innovationer och utveckling för Logic X kommer jag troligtvis även lämna det sjunkade skeppet. Efter 3 års utveckling tycker jag nog att mer kunde ha ändrats och förbättrats inför Logic X. Vad saknar du och vad är bättre hos konkurrenterna?
engineer Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Så om inte Apple kommer med MER innovationer och utveckling för Logic X kommer jag troligtvis även lämna det sjunkade skeppet. Efter 3 års utveckling tycker jag nog att mer kunde ha ändrats och förbättrats inför Logic X. Eh? Det är ju en massa nytänk i Logic X som gör det så jäkla mycket bättre än tidigare versioner. FlexPitch och Logic Remote är mina favoriter än så länge. TS: Av din lista att döma verkar det vara fler plus för Logic än Cubase så kör på det. 1
mjg Postat 9 augusti 2013 Postat 9 augusti 2013 Det där är bara en myt :-D. Inte ens Adobe skulle påstå något sådant absurt - absurt då det givetvis inte finns någon vettig statistik eller fakta om detta. Det är trams helt enkelt - dom flesta med FCP7 satt givetvis lugnt kvar med sina projekt - dom varken kastade sig över FCPX eller Premiere, industrin funkar inte så - man har leveranser att sköta - media att prodda. Idag finns det statistik och fakta som tydligt visar att FCPX är en sensation och andra EDL kommer snart att se ut och funka som FCPX. FCPX har redan idag en betydligt större användarbas än vad FCP7 någonsin hade och FCPX kommer att slå alla rekord. Hollywood rullar snart på FCPX. FCPX är EDL som det ska vara år 2013 och framåt. Proset är en sensation också. Sprid inte nys och rykten - kolla fakta. Ursäkta OT, men rätt ska vara rätt. (PS: Själv proddar jag med FCP7, FCPX, Premiere och Avid efter behov och plats - det är trots allt bara verktyg - gillar alla, men FCPX är helt klart vägen framåt...det börjar snart hela industrin fatta). Smaken e som baken men Final Cut X är det sämsta skit som kommit från Apple. Många lämnade Apple till förmån för Abobe Premiere och det ska nog mycket till för att Apple ska kunna få tillbaka dom.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.