Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

SÄg nÄgot intressant hÀromdagen nÀr jag letade efter DIY flexiscreen. Hittade "Vocal Box". NÄgon som testat dessa och har ERFARENHET av en sÄdan hÀr?

TĂ€nkte eventuellt bygga en för att testa, men vet inte om det gör sĂ„ stor skilnad i inspelning, vad tycker ni? Är det nĂ„got att satsa pĂ„ om man inte har ett mickbĂ„s?

• 4 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

För er som Àr intresserade:

Det har tagit ett tag men nu Àr den byggd!

IgÄr var jag pÄ GekÄs (Ullared) och hittade nÄgot som jag kan anvÀnda som en lÄda för 129:- (som jag har letat efter detta!!)

http://www.gekas.se/...-forvaringspall

SÄ idag satte jag igÄng att snickra ihop den och sÄhÀr ser den ut:

157knwz.jpg

2zyvac0.jpg

in4uwn.jpg

28bxuop.jpg

Tanken Ă€r att jag ska spela in en före och efter sĂ„ng, eller prat, för att Ă€ven ni ska fĂ„ höra skillnaden. Som nĂ„gon kanske mĂ€rker sĂ„ har jag lĂ€mnat den nedre plattan obehandlad just för att jag inte vill absorbera allt för mycket. Men jag fĂ„r Ă„terkomma med detta dĂ„ den Ă€r lite för seriöst ihopsatt... 😊

Redigerat av AnuBiz
Postat

Ja det ska det verkligen bli. Jag Ă„terkommer med inspelning, ska se ifall tjejen vill vara med och testa sĂ„ jag kan lĂ€gga ut kvinnlig och manlig skillnad med och utan lĂ„da. 🙂

• 6 mĂ„nader senare...
Postat

Nu har jag fÄtt igÄng min mikrofon och tÀnkte nu testa sjÀlv att sjunga. Det fÄr bli nÄgot enkelt bara för att visa skillnaden.

Jag tĂ€nkte testa med och utan reverb, dvs 4 snarlika spĂ„r. TvĂ„ torra och 2 med lite reverb (kan inte garantera att sĂ„ngen blir samma resultat dĂ„ jag Ă€r ovan sĂ„ngare) 😉

Återkommer med test inom nĂ„gon dag 🙂

Postat

HÄller med om lÄdteorin. Prövade att hÀnga in min mick i garderoben en gÄng. Det isolerade bra, men gav ett burkmat ljud. Sure, det gÄr att brottas med eq.. Men skönare att ha en renare signal in. Get it right at the source.

Postat

Snyggt bygge, men alltsÄ, inte för att lÄta som en partypooper, men alla sÄna dÀr konstruktioner har en tydlig brist - dÀmpningen Àr Ät fel hÄll. SÄngmicken har oftast njure och Àr med andra ord fortfarande riktad ut i rummet, och plockar fortfarande upp det den man Àr ute efter att fÄ bort. Ryggen mot en dÀmpad vÀgg (gÀrna vinklad och/eller tresidig) sÄ fÄr micken in lite mindre rum, jÀmfört med att man dÀmpar upp baksidan pÄ micken och riktar den ut i rummet.

Postat

Ja dĂ„ fĂ„r vi se det som ett misslyckat test isĂ„fall dĂ„ 😉 Jag tĂ€nker iaf prova =) Tips pĂ„ genomförande? Placeringen av mikrofonen nu Ă€r bara för att kunna ta en bild..

Postat (redigerat)

Man kanske borde ta en dosfrĂ€s och gör att hĂ„l baktill i dĂ€mplĂ„dan, sen rikta micken genom det hĂ„let, som man Ă€ven sjunger in genom? Typ 70 mm i diameter

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Är det dĂ€r högtalarskum frĂ„n Biltema? đŸ˜Č

Det hjĂ€lper ju inte ett endaste dugg. Man kan ju blĂ„sa rĂ€tt igenom det. 😄

Postat

Är det dĂ€r högtalarskum frĂ„n Biltema? đŸ˜Č

Det hjĂ€lper ju inte ett endaste dugg. Man kan ju blĂ„sa rĂ€tt igenom det. 😄

Inte om det Àr trÀ eller MDF bakom va?

Postat

Inte om det Àr trÀ eller MDF bakom va?

Vad har det med nÄt att göra? Han har satt upp skumbitar pÄ vÀggen vid mickstativet, förmodligen som "akustikbehandling" men dom dÀr hjÀlper inte ett dyft eftersom dom Àr sÄ tunna. Om det Àr trÀ eller MDF bakom = skummet ger INGEN dÀmpning.

Postat (redigerat)

Haha kul 😉 ja det Ă€r det, jag vet att det inte Ă€r bra men jag hĂ„ller pĂ„ att bygga om totalt dĂ€rinne sĂ„ det kommer bli isolering med bra densitet osv, kan ju sĂ€tta in dubbelt upp av skummet sĂ„ lĂ€nge om ni tror det hjĂ€lper? 🙂( i lĂ„dan alltsĂ„)

Redigerat av AnuBiz
Postat

i lÄdan kan du nog sÀtta upp strumpor, eller en kopp kaffe. Det finns flera faktorer som spelar in, inte bara teorin att en liten lÄda kring micken hjÀlper mot "rumsreverb". Men klart, kanske bÀttre Àn INGET men precis som man redan sagt i trÄden sÄ fÄr du nog "instÀngd" karaktÀr pÄ rösten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.