Jump to content
Annons

Blir hela tiden tipsad om Audio Technica AT2020?!


Chris_Kadaver (oregistrerad)

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)

Hejsan!

Det är så att jag har en umgängeskrets av musiker som är rätt duktiga och har koll på bra grejer. När jag frågar vad jag borde ha för kondismick för inspelning när jag ska uppgradera och bygga studio ber dom mig höra med en kille som jobbar på 4sound. Han har själv någon mick i 15000:- klassen och när jag ber om råd, tycker han helt klart att jag ska köpa budgetmicken AT 2020 som han lovordar till tusen. "Får inte bättre ljud för pengarna..." Men faktum är att jag lever i tron om att man får det man betalar för, Och den kostar inte många kronor?!

Kan den verkligen vara så bra som han säger? Vad jag sett är den främst tänkt som podcast mick? Duger den för sång? Hade tänkt mig ett ljudkort med hyfsade mick-preamps. Typ Focusrite pro serien. Blir inte micken en flaskhals?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var har du fått det där med att den bara duger till podcast från? Det finns i och för sig, förutom den ursprungliga XLR-modellen, en USB-version av den också - och en version med USB och hörlursutgång - men det innebär ju inte per automatik att den är dålig på något sätt, utan främst att det är en beprövad konstruktion som ligger i ett prisläge som kan passa för podcast-segmentet också.

Jag har inte just AT2020 med på min testaite, men dess storebror, AT2035 finns med där.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Chris_Kadaver (oregistrerad)

Var har du fått det där med att den bara duger till podcast från? Det finns i och för sig, förutom den ursprungliga XLR-modellen, en USB-version av den också - och en version med USB och hörlursutgång - men det innebär ju inte per automatik att den är dålig på något sätt, utan främst att det är en beprövad konstruktion som ligger i ett prisläge som kan passa för podcast-segmentet också.

Jag har inte just AT2020 med på min testaite, men dess storebror, AT2035 finns med där.

Tycker i så fall att Blue Yeti låter bättre och behagligare. Jag har fått ganska "vass" röst sedan jag breddat mitt register för att nå så högt som möjligt. Behöver något som motkompenserar detta.

USB varianterna låter säkert bra, men vill undvika latenser så det går bort för min del.

I övrigt säger inte testjämförelser mig speciellt mycket. Är inte utbildad stuiotekniker som mäter frekvensomfång. Går bara på det jag tycker låter bra. Och alla micktester får mig bara vilja att stänga av datorn 😛

Vad är din uppfattning om blue yeti micken med xlr?

Redigerat av Chris_Kadaver
Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig fråga är: Vad är din budget ?

Även om du blir rekommenderad en mikrofon är det intressant i vilken prisklass du letar i. Det kan också vara sant att du inte får bättre ljud för pengarna när det kommer till 2020. I och med att den bara kostar 1200-1600:-. Själv har jag en Röde NT1A som ligger i samma prisklass och den är väl någon som skulle kunna matcha isf. Väldigt tyst mick dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid svårt att rekommendera mickar. Jag vet ju vad jag föredrar, men det är ju inte säkert att du har samma smak som jag. Vill du tämja en lite vass röst, så kan en bandmick vara det som är "bäst", eftersom de ger en mjukare topp.

Vill du upp i en lite högre klass, så kan jag varmt rekommendera Pearl's nya Priority, som har fått många lovord på olika håll och ligger i ett överkomligt prisläge. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

AT2020 har ett 16mm membran. Dvs det är inte en stor mikrofon kapsel. Det är inget fel med det, men de brukar vara mer lämpliga för instrument än för röster. Själv tycker jag att Studio Project B3 är ett bra val i budget klassen. Framför allt för flexibiliteten med 3 olika upptagnings moder. Omni, Cardioid och 8. Det är 27 mm membran på dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

AT2020 har ett 16mm membran. Dvs det är inte en stor mikrofon kapsel. Det är inget fel med det, men de brukar vara mer lämpliga för instrument än för röster.

Membranstorleken spelar egentligen ingen större roll för vad micken är lämpligast för, men traditionellt används de ofta som du säger. Något som kanske kan ha betydelse, är att mindre membran är lättare att få en jämn frekvensgång med och större membran ofta ger lite mer färgning. Små membran har ett högre egenbrus än större membran.

Själv tycker jag att Studio Project B3 är ett bra val i budget klassen. Framför allt för flexibiliteten med 3 olika upptagnings moder. Omni, Cardioid och 8. Det är 27 mm membran på dessa.

Instämmer - men jag skulle nöja mig med B1, eftersom de flesta hemstudios inte är akustikbehandlade något vidare och man därför inte har nytta av annat än kardioid-läget på B3 eftersom de andra lägena tar upp med rumsljud. Förutom de extra upptagnigskarakteristikerna, är ju B1 och B3 samma mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat inse att omni är underskattat. Med min NT2-A i omniläge och väldigt nära min ak gitarr får jag ett bättre ljud än i cardiodläge o mer normal mickplacering vid 12te bandet. Samma när jag närmickade gitarrstärkaren tyckte jag bättre om ljudet från den i omniläge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat inse att omni är underskattat. Med min NT2-A i omniläge och väldigt nära min ak gitarr får jag ett bättre ljud än i cardiodläge o mer normal mickplacering vid 12te bandet. Samma när jag närmickade gitarrstärkaren tyckte jag bättre om ljudet från den i omniläge.

Absolut! 🙂 Jag kan i och för sig tycka att 8-karakteristik ofta kan ge snyggast ljud, eftersom det blir lagom mycket rumsljud - men för att det ska bli bra, så måste rummet låta ok - annars kan det bli rena katastrofen... Med omni är det ännu viktigare att rummet låter ok, eftersom den tar upp ännu mer av runmsljudet än 8.

Vilket man föredrar beror också på vilken ljudkälla man spelar in - och förstås vad man gillar mest själv. Det finns inga regler som är skrivna i sten, utan det är bara att prova sig fram till vad man själv gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går man riktigt nära tex en ak gitarr med en omnimick tar den faktiskt inte upp så väldigt mkt av rummet, ju närmare gitarren, ju svagare blir rumsekot i jämförelse. Sätter man en cardioid så nära ljudhålet blir det väldigt boomigt ljud... Och med en cardioid på normalavstånd kanske 30 till 50 cm så får man nog med mer av rumsljudet än med en omni riktigt nära...

Omnifreak - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris_Kadaver (oregistrerad)

Blev inte jätte mycket klokare. Svårt att veta vad man kommer gilla. Pris spelar inte jätte stor roll. Men är inte sugen på att punga ut mer än ca 6000:-

Enligt killen jag snackade med tyckte han oavsett att AT2020 var bang-for-the-buck och inte värt att spendera mer. Jag gillar karaktären av Blue Yeti när jag kollat lite youtube klipp. Kan dock finnas en risk att den tar upp för mycket av rummet och att det blir ett problem när man spelar in många spår?

Har just nu en diktafon som tar upp massor av rummet och i den gillar jag karaktären på min röst bäst. Dock spelar den in i låg bitrate så den funkar inte att använda. Har en Zoom H4N porta också. Mickarna låter svinbra för instrumentmickning men inte för sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du funderat på nån dynamisk mick till sången? Shure SM7B används av många även om man kan välja på mkt dyrare kondingmickar.

http://www.thomann.de/se/shure_sm_7b_studiomikro.htm

Metallica, Michael Jackson har använt den. Tar upp väldigt lite rum, o du kan sjunga extremt nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM7B kräver en preamp som kan ge hög gain utan att ha för mycket brus...

Kolla att det tilltänkta ljudkortets preamps kan ge minst 60dB gain om du överväger en sådan mick. Kan i och för sig också lösas med en inline-förstärkare som exempelvis Triton Audio FetHead, men det skadar inte att ha en bra preamp ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt killen jag snackade med tyckte han oavsett att AT2020 var bang-for-the-buck och inte värt att spendera mer.

Samme kille som sitter med en mikrofon för 15k? Undrar hur han motiverade det köpet i sådant fall? Eller så är han bara dålig på siffror :/

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte heller förstå hur han på fullt allvar kunde jämföra Audio Technica med fullpris-mickar, själv gillar jag inte företagets produkter över huvud taget.

2020 har imponerande tryck, på 144dB närmar den sig till och med nästan DPA ifråga om att kunna klämma högljudd dynamik...men ljudkvaliteten är inte mer än medelmåttig. Väldigt felprioriterat då en röst omöjligt kan komma upp så högt, men rösten är fullständigt nedlusad av vackra detaler som vill kunna höras.

För sitt pris är de helt okey, Audio Technicas produkter alltså, men man behöver inte gå väldigt långt upp innan de börjar kännas som skämt tyvärr.

Jag arbetar visserligen mest med Sennheiser MKH, DPA, & Schoepps själv, men till sång skulle nog fan även min röst gå till SM7 med extra preamp, alternativt en fin Neumann U47, eller U87 om man vill ha det lite fetare (låter dock bäst på röster med naturlig tyngd) :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu insåg jag iof att budgeten var på runt 6000:-. Då faller Neumann fetbort. Den prisklassen har jag tyvärr inte väldigt god koll på, men jag misstänker du bör kunna få ett fungerande SM7-system för dom pengarna som spöar 2020 med fet marginal :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

SOS gjorde en mic shoot out med olika röster. AT2020 ansågs passa en av rösterna bäst i konkurrens med tex U47.

Rolig artikel, läs här.

http://www.soundonsound.com/sos/jul10/articles/vocalmics.htm

Pris har påverkan på performance , men det är inte alltid dyrast passar allar mickar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...