Jump to content
Annons

Hur många sångspår för "poppigt" sound


Gäst

Recommended Posts

Om jag har tio dubbade kanaler sång som lägger ex en grundstämma, så innan jag bouncar ihop dom så kör jag kompressor, eq, de-esser och editerar dom så att dom blir så tajta som möjligt, kanal för kanal. Snygga fade's osv samt pannorerar ut dom snyggt. SEN skickar jag dom till en bus där jag lägger ytterligare en svaaaaag limiter och kanske ytterligare en de-esser, lika svag den med. Sen bouncar jag ner det, döper det till typ körpaket-1. Sen på med nästa och nästa körpaket-2, 3 osv.

När det sen gäller i mixen så ligger aldrig samma körer mer än EN gång om det är utspritt på olika delar av låten. Dom får alltid nya kanaler om det är ett röstpålägg på ett speciellt ställe som sticker ut från ex en refräng.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Annons

Jo S är snyggt men det kan bli ibland vasst. Det hänger på både sångaren och mikrofonen. En del effekter förvärrar S-ljuden, bl.a kompressorer. Och som du skrev så blir det rejält jobbigt med S-ljud om det då ska dubbas mycket. Men det där lär man sig allt eftersom. Det som är lite tråkigt dock är att ett S-ljud inte bara är EN frkvens, det kan vara flera stycken. Och tyvärr så mig veterligen så finns det inga pluggar som har fler än en frekvens. Jag skulle vilja ha minst 2 helst 4 valbara frekvenser.

En del brukar inserta två de-essers men dom ligger ju då i serie. Så första inserten kanske jobbar bort en jobbig frekvens men den den andra de-essern då kanske tar en annan frekvens. Kruxet är då att den andra inte får det rena ljudet att arbeta emot utan får det ljud den första de-essen redan har processat. Och då "förstör" det för de-esser nummer två att jobba korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

what's up with your use of english expressions transformed into swedish?

Inte mycket, herr Demonproducenten.

Jo S är snyggt men det kan bli ibland vasst. Det hänger på både sångaren och mikrofonen. En del effekter förvärrar S-ljuden, bl.a kompressorer. Och som du skrev så blir det rejält jobbigt med S-ljud om det då ska dubbas mycket. Men det där lär man sig allt eftersom. Det som är lite tråkigt dock är att ett S-ljud inte bara är EN frkvens, det kan vara flera stycken. Och tyvärr så mig veterligen så finns det inga pluggar som har fler än en frekvens. Jag skulle vilja ha minst 2 helst 4 valbara frekvenser.

En del brukar inserta två de-essers men dom ligger ju då i serie. Så första inserten kanske jobbar bort en jobbig frekvens men den den andra de-essern då kanske tar en annan frekvens. Kruxet är då att den andra inte får det rena ljudet att arbeta emot utan får det ljud den första de-essen redan har processat. Och då "förstör" det för de-esser nummer två att jobba korrekt.

Ok, tack! Har som du märker aldrig använt en de-esser, eftersom jag aldrig behövt. Jag brukar inte fräsa på så mycket effekter på mastern eller på sångspåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Definition på "In your face"?

För mig, är det att sjunga nära och torrt, och bara en gång!

Men ett spetsigt pop-körpaket gör i alla fall jag helst med 10-12 kanaler som panoreras jämnt från höger till vänster, på varje stämma då förstås. På en refräng kan jag gärna dubba leaden med ett sånt här paket.

Tricket här - för mig - är nästan uteslutande sång-sättet! Att använda mycket kraft, och mycket röst - i motsats till ett mjukare och betydligt större körpaket som görs genom att sjunga med mycket luft! Trots att det är brett, så behöver det inte bli särskilt "stort" för det...

Några har tipsat om att "väsa" och så vidare. Mitt tycke skulle nog vara att kören har en tendens att bli större av det. Men, experimentera är visst ett nyckelord? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är upp med de-essern? Jag gillar S. Och ess. Men på riktigt, det är väl sällan det blir jobbiga s-ljud? Kanske blir drygt med en massa dubbar iofs.. För att inte peaka de frekvenserna? Grön på detta, som ni märker.

Det beror framför allt på micken, men även på inspelningen. Är det ont om högfrekvent material, eller om det saknas helt, så är essen inga problem. Har man dock en bredbandig mick och gärna närmickat så lär man bli väldigt medveten om deesserns nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min definition av "in your face" är extremt närmickat i ett så torrt rum det bara går, stark men inte överanvänd kompressor som fixerar rösten och gör att den fungerar på volym, och minimalt med reverb,. Inte nödvändigtvis helt torrt, men bara tillräckligt för att ge liv. Möjligen ett diskret chorus åsså.

Dubbar ger definitivt bredd rätt använda, de kan även vara vad som krävs ibland för att rösten ska kunna bryta igenom en tät mix, men om man stelkvantiserar allt så tenderar de enbart låta konstiga, och de tenderar få rösten att avlägsna sig från lyssnaren lite.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...