Jump to content
Annons

Köpte ny VSTi Instrument idag och det clipper ?


Gäst

Recommended Posts

Köpte en VSTi idag och har märkt att det liksom clipper i ljuden. Typ att det är glappt. Går det att årtgärda på nåt sätt ? Typ små störningar. Finns det nån plug som tar bort de där ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att säga något utan att höra exempel på det, men du kan vara helt säker på att du inte åtgärdar det med någon plugg, utan det måste fixas i ditt VSTi. Vilket VSTi är det förresten - och går det att härleda till något speciellt som händer?

Kan också vara att du kör med för låg latency så att datorn inte orkar riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vissa bilar är gjorda för att gå för fort. Inte så mycket att göra åt. Köp en traktoraktig bil nästa gång. Typ nån miljöbil. De är riktigt trötta och man får ha plattan i mattan för att orka upp för nån lite backe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag köpte en bil i dag! Jag tappade körkortet då jag körde för fort.. Vad är felet?

Är du bäng eller ? Vad skrev jag ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina frågor är luddigt ställda, vilket många tyx ha upptäckt nu. Då kan det bli så här. Kan du inte formulera dig lite klarare och tydligare?

Vad mer kan jag skriva. Kl 13.00 igår så köpte jag denna http://studiolinkedvst.com/vst-plugins/windows-pc-plugins/platinum-hit-workstation-windows-edition.html och Kl 13.30 upptäckte jag att det clickar i ljudet när man håller långa toner. Kl 13.45 Googlade jag efter problemet och Kl 13.55 vände jag mej hit. Och idag Kl 10.59 skriver jag här. Eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Svårt att veta. Styr du över mastern på rött?

Kan vara kasst loopade ljud som klickar i VSTin.

Lättare om man får ljudexempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också det har med låg latency o göra. Hur kraftfull dator har du? HUr många andra pluggar har du på samtidigt? Om du öppnar ett helt nytt projekt, öppnar den vst:n du köpt och BARA spelar med den.. knastrar det då också?

Hur är dina kablar från monitorerna till ljudkortet? är dem skärmade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad mer kan jag skriva. Kl 13.00 igår så köpte jag denna http://studiolinkedv...ws-edition.html och Kl 13.30 upptäckte jag att det clickar i ljudet när man håller långa toner. Kl 13.45 Googlade jag efter problemet och Kl 13.55 vände jag mej hit. Och idag Kl 10.59 skriver jag här. Eller ?

Långa toner? Det kan vara som drloop var inne på, att det är loopar som inte är så bra gjorda som man kunde önska. Då blir det ett klick varje gång det loopas.

Överstyrning, som han också nämnde, kan också vara boven - men det är kanske mindre sannolikt eftersom det bara händer vis långa toner.

Det kan också handla om att polyfonin i instrumentet inte tillåter mer än ett visst antal toner, så när du då håller en lång ton och spelar för många nya toner, så stängs den långa tonen av när antalet tillåtna toner överskrids, eftersom den är äldst och räknas som minst betydelsefull då.

- eller som sagt, att du har för låg latency och/eller för hög samplingsfrekvens, så att datorn inte orkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte för låg latency utan problemet är i själva synten. Det finns en uppdatering men den gjorde ju ingen skilnad. Går heller inte atrt maila dom utan man måste ringa till amerika. Jaja, någon ringer väl sen så fixar dom det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en VSTi idag och har märkt att det liksom clipper i ljuden. Typ att det är glappt. Går det att årtgärda på nåt sätt ? Typ små störningar. Finns det nån plug som tar bort de där ?

Dina frågor är luddigt ställda, vilket många tyx ha upptäckt nu. Då kan det bli så här. Kan du inte formulera dig lite klarare och tydligare?

Vad mer kan jag skriva. Kl 13.00 igår så köpte jag denna http://studiolinkedv...ws-edition.html och Kl 13.30 upptäckte jag att det clickar i ljudet när man håller långa toner. Kl 13.45 Googlade jag efter problemet och Kl 13.55 vände jag mej hit. Och idag Kl 10.59 skriver jag här. Eller ?

Det finns en uppdatering som ska lösa problemet men den hjälpte mej inte.

Du behöver inte överdriva med klockslag etc, men om du bara slänger ut en fråga som den första, så ger den absolut ingen information till de som vill försöka hjälpa dig - och då är det inte konstigt om du får lite spydiga svar...

Hade du från början skrivit vilket VSTi det handlade om och att du har googlat fram att en uppdatering skulle lösa det, men inte hjälpte - och att det bara inträffar vid långa toner, så hade folk kunnat börja fundera över problemet direkt, istället för att halva tråden blir skämt om din dåligt ställda ursprungliga fråga...

Man brukar säga att "som man frågar får man svar"... 😉

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ne jag blir bara så irriterad när det finns folk som tar för givet att man inte har Googlat innan man postar här. Vad fan vet dom om de ? Uppskattar hjälpen jag får men ibland tror folk man är helt handfallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ne jag blir bara så irriterad när det finns folk som tar för givet att man inte har Googlat innan man postar här. Vad fan vet dom om de ? Uppskattar hjälpen jag får men ibland tror folk man är helt handfallen.

Kan bero på att det oftast är så. Folk är mer efterblivna än vad du tror. Ställs frågan på "idiotnivå", så måste svaren skrivas på "idiotnivå". Nu påstår jag inte att ditt första inlägg var så, jag pratar bara rent allmänt.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så gör du det själv och får problemet fixat av dom.

+1 🙂

Ne jag blir bara så irriterad [...]

Då dricker man ett stort glas iskallt vatten och går vidare i livet. Att dundra loss, svära och ha sig hjälper föga.

I'm just saying... 😑

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter som TS fått tag i en sunkig B-produkt. Förmodligen där som problemet ligger, och då finns ingen hjälp att få. Bara att använda produkten som den är, eller låta bli. Tyvärr.

B-produkt? Sunkig? Hörrö du du, med en "swag"-ratt så kan det väl inte gå fel... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Förvånad att man inte kollar upp allt ordentligt innan man ens överväger ett köp. Gäller speciellt om det är en tillverkare man inte har hört talas om tidigare och det man läste på GS säger allt. Att man måste även ringa och inte kan maila någon support borde få vem som helst i åtminstone europa att tveka bara på det. En uppdatering som inte verkar funka. Tja sånt måste man kolla upp också innan ett eventuellt köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara bra att googla efter recensioner och eventuella problem INNAN man blir lockad av reklamsvadan och trycker på köp-knappen. Annars är risken att man gör många dåliga köp innan man hittar något som verkligen är användbart - och då blir det i förlängningen billigare att köpa välfungerande, dyrare prylar istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...