Jump to content
Annons

Blås plugin!


The Mr

Recommended Posts

Annons
Leta samplingsbibliotek. annars är det väldigt tunnt på den fronten. Svårt att fejka blås eftersom det är så otroligt många olika expressions som spelar in.

Det lär ju inte vara svårare att sampla blåsinstrument än t.ex. piano eller trummor för den delen. Men frågan är väl om det finns några som orkat göra ett sådant program eller samplingsbank...

The Mr... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Dash Signature's TubiLeSax .

Edirol Orchestral har en del blås bl.a. sax, flöjter, klarinett, oboe och klassiska trumpeter som låte ok om man pillar lite.

Lite dyrare alternativ är vst-bibliotek från EWQL Symphonic Orchestra Gold Edition .

Annars håller jag med VacUm om att samplingsbibliotek är värda att kolla upp. Sök här på forumet och sök på google.

Lycka till!

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Leta samplingsbibliotek. annars är det väldigt tunnt på den fronten. Svårt att fejka blås eftersom det är så otroligt många olika expressions som spelar in.

Det lär ju inte vara svårare att sampla blåsinstrument än t.ex. piano eller trummor för den delen. Men frågan är väl om det finns några som orkat göra ett sådant program eller samplingsbank...

The Mr... 🙂

Med blås kan man artikulera på ungefär ett oändligt antal sätt. Ett pianoljud kan man inte förändra alls på samma sätt (i stort sett bara hur hårt man trycker ner tangenterna).

edit: jämför med att sampla röst. Det funkar ju inte heller något vidare.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv samplingsprocessen är säkert inte svårare men om man jämför piano och blås så kan du ju inte göra något med tonen på ett piano efter att du har anslagit tonen. På blås exempelvis så kan du göra svällare + som sagt en massa andra skojiga saker som gliss ex. (ja, även på trumpet och ja, även uppåt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag tar tillbaka att det inte är "svårare". Men jag menar fortfarande att det inte är omöjligt. Det skulle väl troligtvis bli en väldigt stor ljudbank, och ta lång tid att göra. Men det är väl det enda hindret...

The Mr... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker man att det duger, så duger det. Många pianister tycker inte man ens kan jämföra samplade pianon med den riktiga varan.

Men sen synful orchestra kom så kan man ju hoppas att nån gör nåt liknande för blås (det blåset som finns med där låter inge vidare faktiskt). Stråket där låter ju knäckande bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med blås kan man artikulera på ungefär ett oändligt antal sätt. Ett pianoljud kan man inte förändra alls på samma sätt (i stort sett bara hur hårt man trycker ner tangenterna).

Nu är du väldigt orättvis! 😆

Det finns en mängd olika tekniker att slå an en ton på ett piano. Däremot kan en pianist självklart inte hålla ut en ton hur länge han vill eller ändra på en redan anslagen ton (R/ mer än att använda pedalen eller att gröta med händerna i flygeln hehe), men visst finns det artikulationsmöjligheter på pianot!

Det stora problemet i pianosampling får väl i sägas vara att få till pedaler (som ju är en viktig del i pianospelet) och framför allt att få till klangen som uppstår när flera toner blandas, vare sig de slås an samtidigt eller om de bara svävar. Enligt mig en omöjlig uppgift 😛

---

Även jag har testat SaxLab och det fanns väldigt fina möjligheter där och allt såg ut att vara askalas, men jag fick inget ljud jag var nöjd med. Dock tror jag att det berodde på mig och dålig midikeyboard mest. Ska utvärdera programmet mer vid ett senare tillfälle. Det är det bästa jag har hittat i sax-väg hur som helst.

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

Med blås kan man artikulera på ungefär ett oändligt antal sätt. Ett pianoljud kan man inte förändra alls på samma sätt (i stort sett bara hur hårt man trycker ner tangenterna).

Nu är du väldigt orättvis! 😆

Det finns en mängd olika tekniker att slå an en ton på ett piano. Däremot kan en pianist självklart inte hålla ut en ton hur länge han vill eller ändra på en redan anslagen ton (R/ mer än att använda pedalen eller att gröta med händerna i flygeln hehe), men visst finns det artikulationsmöjligheter på pianot!

Det stora problemet i pianosampling får väl i sägas vara att få till pedaler (som ju är en viktig del i pianospelet) och framför allt att få till klangen som uppstår när flera toner blandas, vare sig de slås an samtidigt eller om de bara svävar. Enligt mig en omöjlig uppgift 😛

---

Även jag har testat SaxLab och det fanns väldigt fina möjligheter där och allt såg ut att vara askalas, men jag fick inget ljud jag var nöjd med. Dock tror jag att det berodde på mig och dålig midikeyboard mest. Ska utvärdera programmet mer vid ett senare tillfälle. Det är det bästa jag har hittat i sax-väg hur som helst.

Ok, kanske inte den bästa jämförelsen (välj vilket instrument du vill, det är omöjligt att sampla så det blir lika bra som det verkliga instrumentet). Jag menar att med piano är det lättare att komma nära orginalljudet om man skulle jämföra med en saxofon. Alla artikulationer/effekter osv osv är ju bra mycket mer framträdande där; instrumentet bygger ju mer eller mindre på det.

Om jag får välja på att spela in riktigt piano eller saxofon till en låt så väljer jag direkt saxofon för där kommer man ju inte ens i närheten av hur det låter i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag tar tillbaka att det inte är "svårare". Men jag menar fortfarande att det inte är omöjligt. Det skulle väl troligtvis bli en väldigt stor ljudbank, och ta lång tid att göra. Men det är väl det enda hindret...

The Mr... 😆

Problemet ligger i att variationsmöjligheterna är oändliga. Om du vill göra ett gliss från C till F och samtidigt gå från luftig till nasal ton med lite tryck på slutet så måste du ju sampla det. Och det ska väl gå göra samma sak mellan C och Eb? Och kanske inte vara nasal på slutet.. och nåt snyggt vibrato (inte midi-vibrato för det llåter piss).. Men även om du skulle lyckas få till alla dessa möjligheter genom sampling (vilket är omöjligt), hur fasen hade du tänkt spela det på en keyboard?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en gammal Midi-Breath Controller från Yamaha © 80-talet...

Med den kan man faktiskt lyckas med att få digitala windinstrument att låta lite mer naturliga... Just genom att göra svällningar, svaj och olika rytmer med hjälp av blås..

Går väl att göra liknande genom att rita in den kurvan i Cubase SX iofs. Den heter Breath i SX och har Midi Controller #2 ...

Angående ljud så tycker jag att Edirol Orchestral-pluggen har rätt schyssta blåsljud..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en gammal Midi-Breath Controller från Yamaha © 80-talet...

Med den kan man faktiskt lyckas med att få digitala windinstrument att låta lite mer naturliga... Just genom att göra svällningar, svaj och olika rytmer med hjälp av blås..

Går väl att göra liknande genom att rita in den kurvan i Cubase SX iofs. Den heter Breath i SX och har Midi Controller #2 ...

Angående ljud så tycker jag att Edirol Orchestral-pluggen har rätt schyssta blåsljud..

/Daniel

Problemet ligger i att ingen verkar lyckas modulera ljuden så det låter som "riktiga" vibraton osv.

Sedan hjälper det ju knappast med en sån om man t ex vill spela en fras legato där tonerna hänger ihop. Blir pannkaka direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt riktigt.

Yamaha's EX5:a har en rätt bra synthdel som heter Virtual Acoustic.. Saxat från www.vintagesynth.com:

Yamaha's Virtual Acoustic ("VL") Synthesis tone generation system applies sophisticated computer based "physical modeling" technology to musical sound synthesis, accurately simulating the very complex vibrations, resonances, reflections and other acoustic phenomena that occur in a real wind or string instrument. VL voices can have 1 VL element and from 1 to 3 AWM elements. The VL element can be used alone to emphasize the full realism and expressive power of the VL tone generator, or with added AWM elements for thicker textures.

En polare spelade på hans synthsax där den ljuddelen svarade på midi-meddelandena, och det lät faktiskt väldigt övertygande... Men det är juh ingen plugg naturligtvis 😆

Såhär ser förövrigt min gamla breathcontroller ut 😛

http://www.chipple.net/dx7/fig08-3.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag får välja på att spela in riktigt piano eller saxofon till en låt så väljer jag direkt saxofon för där kommer man ju inte ens i närheten av hur det låter i verkligheten.

Jag håller inte med. En saxlab-sax, under flera akustiska instrument i mixen tror jag skulle kunna lura många.

Inte solo, men som ett av flera instrument (inte samplade då) i en mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag får välja på att spela in riktigt piano eller saxofon till en låt så väljer jag direkt saxofon för där kommer man ju inte ens i närheten av hur det låter i verkligheten.

Jag håller inte med. En saxlab-sax, under flera akustiska instrument i mixen tror jag skulle kunna lura många.

Inte solo, men som ett av flera instrument (inte samplade då) i en mix.

Den låter såpass bra alltså? Man borde kanske kolla in.

Vad jag menade var att om jag hade både sax och piano i en låt och bara kunde välja det ena pga nån outgrundlig anledning är det väl klart att man väljer saxofonen och ersätter det riktiga pianot med nåt bra samplingsbibliotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den låter såpass bra alltså? Man borde kanske kolla in.

Som sagt så har jag bara snabbtestat, men den låter verkligen bra.

Sen handlar ju mycket om hur man spelar sina samplade instrument.

Jag la en bas med trilogy till en låt nyss och Max klagade på att jag spelade under E.

Nu var det iofs Five String-preseten, så jag klarade mig undan midimusikerns skampåle. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den låter såpass bra alltså? Man borde kanske kolla in.

Som sagt så har jag bara snabbtestat, men den låter verkligen bra.

Sen handlar ju mycket om hur man spelar sina samplade instrument.

Jag la en bas med trilogy till en låt nyss och Max klagade på att jag spelade under E.

Nu var det iofs Five String-preseten, så jag klarade mig undan midimusikerns skampåle. :rolleyes:

Det är klart att det spelar en otroligt stor roll hur man hanterar samplingarna.. Har av snålhet suttit och programmerat gitarr med MIDI ett antal gånger bara för att slippa betala dyra gitarrister, men det tråkiga är ju att man får maskera som en tok vid mix istället för att kunna lyfta fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

DETTA är ett brass-bibliotek som jag överväger mycket starkt. Det verkar vara precis vad jag behöver i alla fall... :rolleyes:

Tycker det låter förskräckligt. Visst verkar det vara gott om fräsiga effekter men det låter oroväckande plastigt i mina öron.

edit: Lyssnade på mp3-demon alltså.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

DETTA är ett brass-bibliotek som jag överväger mycket starkt. Det verkar vara precis vad jag behöver i alla fall... 😉

Tycker det låter förskräckligt. Visst verkar det vara gott om fräsiga effekter men det låter oroväckande plastigt i mina öron.

edit: Lyssnade på mp3-demon alltså.

Plastigt?

Det får du nog utveckla lite...

Jag har sedan tidigare GPO och EWQLSO Gold - så jag tror att Kick Ass Brass blir ett fint komplement, eftersom den täcker en annan spelstil.

Link to comment
Dela på andra sajter

DETTA är ett brass-bibliotek som jag överväger mycket starkt. Det verkar vara precis vad jag behöver i alla fall... 😉

Tycker det låter förskräckligt. Visst verkar det vara gott om fräsiga effekter men det låter oroväckande plastigt i mina öron.

edit: Lyssnade på mp3-demon alltså.

Plastigt?

Det får du nog utveckla lite...

Jag har sedan tidigare GPO och EWQLSO Gold - så jag tror att Kick Ass Brass blir ett fint komplement, eftersom den täcker en annan spelstil.

Menar att det låter välansat 80-tal. Typ GM-bank på gamla rolandsynthar (fast bättre såklart) samt att så fort man hör instrumenten spela ensamma linjer så håller det inte riktigt. Stör mig mest på tenorsaxen och trombonen. Alldeles för slickt och förfinat för att det ska va lätt att använda i egen produktion.

Jag begriper inte varför dom ska ge sig på att mixa ljuden på det viset innan dom ger ut det som samplingsbibliotek. Det hade ju varit miljarder gånger bättre om dom spelade in allt rakt och lät den som använder ljuden mixa in det i sin låt. Det är inte mycket musik som görs idag där dom blåssounden skulle passa, och det är skitjobbigt att mixa "tillbaka" ett sånt sound som var där i demon.

Nu har jag ju inte hört ljuden i nåt annat sammanhang än i mp3-demon, men varenda samplingsbibliotek med blås (och många andra instrument också för den delen) som jag hört/testat tidigare låter så välpolerat a'la 1988 att man bara vill gråta när man hör dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du förstås rätt i. Bästa samplingsbiblioteket är ett sådant som är obehandlat från början, så att man är fri att göra som man vill med soundet. Det blir lite låst när allt är färdigt från början.

Jag har letat efter denna typ av brass ett bra tag men inte lyckats hitta något - och detta är det närmaste jag har kommit det jag är ute efter. Jag avvaktar dock lite, eftersom Kick Ass Brass är på gång att släppas som en plugin med biblioteket i, så att man inte kör det i HALion eller liknande. Vi får se hur det blir - men det får vänta ett tag innan jag bestämmer mig slutgiltigt, eftersom jag har annat som jag tycker att jag vill prioritera först...

Ett samplingsbibliotek med Tower of Power hade också varit kul...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men även om du skulle lyckas få till alla dessa möjligheter genom sampling (vilket är omöjligt), hur fasen hade du tänkt spela det på en keyboard?

Säg inte att det är omöjligt bara för att det är svårt. Man kan mycket väl sampla, precis vad som helst, i alla tänkbara variationer. Sen att det inte går att spela "live" på en keyboard, det är en annan sak. Man kan ju omöjligtvis jämföra en klaviatur med ett blåsinstrument, de ser självklart helt olika ut. Däremot kan man göra en hel del modulationer och ändringar, på redan inspelade midispår, i ex. cubase. På det sättet kan man återskapa precis allt som du påstår vara "omöjligt". Det enda, som jag sagt tidigare, är att ljudbanken komer bli fruktansvärt stor, och det kommer ta lång tid att göra ett sådant program. MEN DET ÄR SOM SAGT DET ENDA HINDRET, INGEN KAN PÅSTÅ NÅGOT ANNAT!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väldigt många ljudbibliotek som gör ett tillräckligt bra jobb för att fungera i en mix, men om man sedan lyssnar på dem solo, så är det en annan femma. Man behöver dock inte haka upp sig på att det alltid måste låta exakt som originalet, eftersom det oftast kan fungera lika bra med samplingsbiblioteket - även utan alla modulationsmöjligheter som finns med äkta vara...

Är man lite kinkig, så används ofta expression-pedalen, modulationshjul och Aftertouch för olika typer av modulation, så är man lite slängd i att använda dem, så kan det trots allt låta väldigt bra - under förutsättning att samplingarna är välgjorda förstås... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men även om du skulle lyckas få till alla dessa möjligheter genom sampling (vilket är omöjligt), hur fasen hade du tänkt spela det på en keyboard?

Säg inte att det är omöjligt bara för att det är svårt. Man kan mycket väl sampla, precis vad som helst, i alla tänkbara variationer. Sen att det inte går att spela "live" på en keyboard, det är en annan sak. Man kan ju omöjligtvis jämföra en klaviatur med ett blåsinstrument, de ser självklart helt olika ut. Däremot kan man göra en hel del modulationer och ändringar, på redan inspelade midispår, i ex. cubase. På det sättet kan man återskapa precis allt som du påstår vara "omöjligt". Det enda, som jag sagt tidigare, är att ljudbanken komer bli fruktansvärt stor, och det kommer ta lång tid att göra ett sådant program. MEN DET ÄR SOM SAGT DET ENDA HINDRET, INGEN KAN PÅSTÅ NÅGOT ANNAT!!!

Tänk lite nu. Hur ska man kunna sampla alla dessa kombinationer? Det är ju ett oändligt antal. Det är ungefär som att räkna alla vattenmolekyler i ett badkar. Tänk bara på mitt glissexempel: Du ska glissa mellan 2 olika toner, upp eller ner (ok, vi stäcker oss till max en oktav).

2*12= 24

Sedan ska vi väl ha lite olika velocitylayers.. Säg 10 st så blir det 240.. Sedan eventuella olika sorters expression.. Säg 10 st olika = 2400. Givetvis måste vi ha olika hastigheter på glissen .. Säg 10 st (man lär behöva måånga fler) och plötsligt är vi uppe i 24000. Givetvis måste vi ha gliss mellan alla tänkbara toner också.. hmm. Det blir väl en sådär gånger 50 igen.. 24000 * 50 = 1 200 000. Sist men inte minst behöver vi vibrato i olika styrka. Multiplicera med 10 igen. 12 000 000 samplingar.

Lite lågt räknat krävs det 12000000 samplingar för att skapa glissando bra. Om vi har en jäkligt bra saxofonist så spelar han in en sampling i minuten.. och med en bra stab av redigerare så är vi sjyssta och bjuder på redigeringstiden. 12 000 000 minuter = 200000 timmar = 8333 dagar. Så sätter dom igång nu och jobbar dygnet runt så ska väl glissandosamplingen dyka upp nån gång om 20 år. Det är bara att vänta. Sen kanske creshendosamplingen kommer nån gång år 2100, men den som väntar på något gott...

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kanske creshendosamplingen kommer nån gång år 2100, men den som väntar på något gott...

🙂 Lysande inlägg.

1988 tyckte jag M1:an lät exakt som en trumpet, gitarr, kör and whatnot.

Inte hade man rätt då heller. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kanske creshendosamplingen kommer nån gång år 2100, men den som väntar på något gott...

🙂 Lysande inlägg.

1988 tyckte jag M1:an lät exakt som en trumpet, gitarr, kör and whatnot.

Inte hade man rätt då heller. 😆

Jag också. 🙂 Det var tider det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...