Jump to content
Annons

Bygge av kompakt hemmastudio - Dagbok

Recommended Posts

nightcrawlr (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Postar min ombyggnad av hemmastudion. Rummet är 205cm x 228cm, och här får jag plats med trummor, gitarr, bas, keyboard, dator, xbox, server och lite annat! Det gäller att inte ha klaustrofobi, men man får göra vad man kan! 🙂 Ska också tillägga att jag är långt ifrån att vara någon hantverkare.

Tar tacksamt emot kommentarer och förslag.

En bild från innan allt revs ut (ja fotot var inte det bästa).

post-11834-0-62249600-1375429442_thumb.jpg

Steg 1, rensa ut rummet.

post-11834-0-31850200-1375429893_thumb.jpg

Sedan var det dags att bygga ett trumpodium, har beslutat att bygga tennisbollsvarianten som många lägenhetstrummisar verkar använda sig av.

Det tog mig ett par dagar att flänga runt och hitta rätt material och verktyg.

Att göra hål i MDF med biltemas hålsågs-kit var en mardröm, men billigt.

post-11834-0-63785700-1375430023_thumb.jpg

På med tennisbollar.

post-11834-0-13435500-1375430148_thumb.jpg

Sätt ihop de 2 skivorna med buntband.

post-11834-0-36340300-1375430295_thumb.jpg

Nu tar jag en paus, och lägger in en heltäckningsmatta, jag var tvungen att köpa lite mer matta än vad som får plats i detta rum, men det gör inget, för det som blir över använder jag för att täcka trumpodiet med.

post-11834-0-82870800-1375430490_thumb.jpg

Sedan på med liggunderlag för att göra det hela lite mjukare, och dämpa lite akustiskt ljud om jag har tur.

post-11834-0-44885800-1375430575_thumb.jpg

Podiet täckt i heltäckningsmatta med hjälp av häftpistol, tur att jag inte träffade någon av tennisbollarna 😉 Gummifötterna kanske är lite i det minsta laget, då golvet är ganska mjukt så sjunker de ner en del, och gör att podiet nästan har hela ytan mot golvet.

post-11834-0-80946900-1375431054_thumb.jpg

Nu har jag fått upp mörkläggande gardiner, målat lite lister (som inte behöver visas 😉 In med trumsetet, skrivbordet osv. Allt vettigt är inställt, resten är bara lådor med skit, men det måste väl stå nånstans det också...

post-11834-0-95836400-1375730056_thumb.jpg

post-11834-0-48248400-1375730062_thumb.jpg

Jag köpte en billig hylla och bordfästen till denna på Ikea, problemet är att de inte riktigt pallade tyngden, så jag har fått stödja upp med sambons böcker tills jag hittar en annan lösning. Dessutom känns det som att skärmen kom lite väl högt upp.

Todo:

-Skaffa golvlist

-Täcka ena dörren i rummet med antingen ett draperi eller stor bokhylla

-Utreda akustik

-Får jag börja spela in min musik nu?

...

fortsättning följer...

Redigerat av Gäst
Annons
Postat (redigerat)

I helgen har:

-Lister målats

-Trumsetet ställt på plats

-Gitarrhängare och hyllor borrats och skruvats om

-Gardiner satts upp, blev otroligt mysigt.

Jag har också jagat nytt skrivbord utan resultat. Jag kommer istället behålla mitt monster-skrivbord, men kapa det en decimeter, och försöka hitta en lösning för att sätta fast en hylla på det, där jag kan ställa skärm och monitorer på, samt ha synthen under. Verkar som att jag får snickra lite själv.

Bilder kommer..

Redigerat av nightcrawlr
Postat

Du måste väl fixa mer eller mindre av nån sorts akustikbehandling oxå när du ändå håller på? Ammars blir det inte alls bra....

Tennisbollspodiet var finurligt, har jag aldrig sett förr. Men det såg väldigt litet ut?

Postat

Jo nån sorts akustik kanske behöver ordnas. Men jag gör nästan allt med hörlurar, och därför inte brytt mig om det så mycket. Det skulle väl vara om jag får för mig att börja sjunga! 🙂 podiet passar perfekt till mitt digitala kit. Bilder kommer. Kan även tillägga att podiet fungerar otroligt bra.

Postat

Dubbelpedal införskaffad.. Nu vill jag hem och testa den!!! 🙂

Postat (redigerat)

Ambitiöst bygge, nightcrawlr 🙂 Tennisboll-varianten är ju onekligen fiffig men jag undrar, precis som Nilsson, hur du hade tänkt dig akustikbehandling etc?

Keep it up!

Vänligen,

CHAE

Edith: ah, såg att du redan svarat ang. akustiken. My bad.

Redigerat av CHAE
pme (oregistrerad)
Postat

Hmm. Tennisbollar? Helt skruvat! Svårt att toppa en sån lösning. Lycka till med fotarbetet!

Postat

Det närmar sig. har även införskaffat en liten termometer.. 28 grader i rummet... vart skulle jag få plats med en ac? 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.