Jump to content
Annons

Mixa för stora och små högtalare


Danneb

Recommended Posts

Är rykande färsk på forumet, så om jag missat nå trådar eller liknande ber jag om ursäkt.

Mitt problem är att mixa så det låter bra i både stora och små högtalare. Framförallt små, alltid när jag är nöjd med mixen, och ska visa för någon som inte har stora (eller åtminstånde ordentliga) högtalare låter det skit.

NÅgon som har nå tips, eller handlar det bara att kompromissa?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det handlar om kompromiss, åtminstone till en hel del.

Det finns postulatet att om mixen är bra, så låter det bra överallt. Jag tror inte på det. Jag tror det är lyssningen som är olika, och då får man hitta den gyllene medelvägen.

Denniz Pop körde med högtalare stora som kylskåp, och mixade så högt att många använde skräddarsydda hörsel-skydd. Hört att många ifrån Cheiron-gänget fortfarande kör med den praktiken. Man var helt enkelt mest intresserad av hur det lät när musiken spelades på klubb, på dansgolvet, och därför mixade man vid samma volym som dansgolvet har, och genom liknande högtalarsystem. Hur det lät i övrigt var inte särskilt intressant.

För att få botten att höras brukar jag köra med en bas och kick som har gott om övertoner, och alltså hörs även högt upp i registret.

Sen tycker jag det är viktigt att ackorden, ackordinstrumenten spelar grundtonen och rena ackord som tydkligt deklarerar vilket ackord det är.

Om basen spelar t.ex. ett Ess och ett syntackord spelar Gm7, så blir ju resultatet ett Ess Maj9 ackord - åtminstone om man lyssnar på stora högtalare. För, lyssnar man via små högtalare, och basen inte har mycket övertoner, då hör man ju inte basen nämnvärt. Då hör man inte Ess-tonen och då låter det som ett Gm7 ackord, vilket kan låta märkligt och otydligt i sammanhanget.

Se med andra ord till att inga musikaliskt "betydande" insatser ligger för högt upp eller för lågt ner i register. Använd inga sterila sinus-ton basar t.ex. och se till att ackorden ovan 250hz levererar all ackord-, rytmik- och melodi-information som är essentlig. Använd basen och diskanten mest för att dubbla det som redan händer i "mellanregistret".

Bara några tankar ...

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...