Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada.

Jag hade storslagna att riktigt ta mig tid under semstern att utforska Logic Pro 9 då jag äntligen har fixat det och fått iordning mitt ljudkort etc. Jag är alltså väldigt grön och det stinker nybörjare om mig.

Problemet började med en gång: När jag spelar på min synth så dröjer det 5-6 sekunder(!) innan Logic spelar upp ljudet. Detta när jag väljer att öppna ett förinställt projekt där man kan spela genom Logics egna instrument.

Jag har gjort följande: Kopplat midi-kablar från min synth till ett interface (M-Audio Midiman 2x2), från interfacet till datorn/Logic.

Det irriterande är att när jag testade för en tid sedan så fungerade detta alldeles ypperligt så jag vet inte vad som har hänt och jag vet inte hur jag ska resonera kring saken!

Av allt googlande så har jag snappat upp det där med buffer-size och latency. Min buffersize är förinställt på 128 och jag har givetvis valt att ha lägre men ingen verkan. Jag har haft low latency mode på och det har inte heller gett någon verkan.

Jag vet inte riktigt hur jag ska felsöka heller. Kan ngn midi-kabel blivit trasig? Är det interfacet? Har det göra med ljudkortet (Apoegee Duet 2)? Eller har min Mac blivit för seg? Jag har OS X 10.8.4, 2,3 Gz processor o 4 gb i minne.

Tacksam för teorier! Jag hoppas att jag har förklarat mig så att ni begriper 😉

Annons
Postat

En lägre buffersize minskar fördröjningen som du säger, men när det är så lång fördröjning verkar det vara någon annanstans det strular(uppenbarligen).

Finns det någon särskild anledning till att du inte kopplar synthen direkt in i ljudkortet?

Jag antar att ljudkortet har eget midi in/ut som du kan använda. Annars kan det vara en orsak.

Postat

Hej! Det är så "jävligt" att det inte finns ngn midi-in/ut på mitt Apogee Duet 2 så därför måste jag ha ett separat interface. Kan det kanske ha med själva synthen som ger upphov till fördröjningen? Den börjar ju bli rätt gammal nu (Yamaha Cs1-x) men den har i regel alltid fungerat som ett midiklaviatur och utan problem men den har stått orörd en längre tid o samlat på sig damm.

Postat

Hej! Det är så "jävligt" att det inte finns ngn midi-in/ut på mitt Apogee Duet 2 så därför måste jag ha ett separat interface. Kan det kanske ha med själva synthen som ger upphov till fördröjningen? Den börjar ju bli rätt gammal nu (Yamaha Cs1-x) men den har i regel alltid fungerat som ett midiklaviatur och utan problem men den har stått orörd en längre tid o samlat på sig damm.

Jag tycker inte att det låter som att det ska vara synthen. Mer någon slags mjukvarukonfiguration i datorn. För att utesluta om det är synthen eller inte hade det ju varit bra om du kunde koppla synthen till en synthmodul, eller vad som helst som accepterar midi-signaler för att kolla responsen.

Annars får du in och börja leta i routingen i datorn. Kolla MIDI-inställningarna i Logic, och kolla även generella inställningarna för ljud och MIDI i OS X och titta efter abnormaliteter

Postat

Mycket kan hända över en natt o fy fan vilket ågren jag har haft över detta men idag fungerade det så som det skulle! Utan att ha gjort någon ändring. Märkligt. Eller så är allt som det ska. Jag vet fortfarande inte vad man ska skylla på...om det vore en mjukvaru-inställning skulle väl inte problemet försvinna över en natt. Kanske veka midi-kablar? Jaja, jag får vara glad så länge det håller i sig...nu jävlar ska det pillas o rattas! Tack för hjälpen!!!

Postat

Du kanske startade om datorn? Ibland kan det lösa många problem. 😉

Det värsta som finns (även om det på sätt och vis är bra) är datorproblem som lagar sig självt.....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.