Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är i situationen att jag håller på att bygga upp en studio/replokal från grunden. Lokalen finns alltså redan men är tom. Därför funderar jag på om man skulle skaffa en bra synth, trum-maskin etc. eller satsa på ett midiklaviatur och sedan fixa goa ljud i datorn. Med andra ord efterlyser jag åsikter och tips angående huruvida man bör skaffa fysiska instrument eller om man skall satsa på att skapa ljuden i datorn. I båda fallen efterlyser jag tips på specifika produkter och mjukvaror.

Jag inser att det troligtvis blir billigare att jobba med mjukvara och ett midi-klaviatur men vill helt enkelt väga lite för och nackdelar med de två olika approacherna. Kanske är det värt att investera i ett bättre midi-klaviatur eller så kanske man kan ha något skruttig och en bra trumm-maskin? Alla åsikter är välkomna.

Som ni säkert anar kan jag avslöja att jag är något utav en färsking på området och ställer därför dessa frågor förutsättningslöst och ur perspektivet att jag vill lära. Målet är som sagt att bygga en egen studio/replokal så småningom.

Min budget kan diskuteras men upp till 10000 är jag beredd att satsa på midi-klaviatur, synthar, trum-maskiner, annat liknande (tipsa gärna!) etc. Är ytterst tacksam för alla tips och råd! 🙂

/Erik

PS. Om någon känner till en mer allmän tråd för studiobyggande med fokus på instrument, hårdvara, mickar etc så uppskattas även en länk till den! DS.

Annons
Postat

en hårdvaruklav kan du ju köra vst-synthar i datorn också

kan va gött att snabbt få fram ett piano eller annat ljud om man vill kunna testa nåt snabbt utan att behöva dra igång dator å hela baletten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.