Jump to content
Annons

Cubase 7.05 Voxengo Curve EQ (PC)


MZMuZic (oregistrerad)

Recommended Posts

MZMuZic (oregistrerad)

Hej! Finns det någon duktig person som vet vad jag gör för fel? I manualen (Plugin reference) står det så här:

 

"While dragging a control point with the left mouse button, you can adjust the filter’s bandwidth by additionally holding the right mouse button or pressing [Alt]/[Option]. Alternatively, you can use the mouse wheel to adjust the filter’s bandwidth."

Det enda som händer hos mig är att jag kan ändra frekvensen horisontellt och/eller volymen vertikalt. Att ändra bandvidden på kurvan verkar stört omöjligt! Jag har uppenbarligen fått något om bakfoten, frågan är bara vad. Någon som kan hjälpa mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror du läser manualen för något annat än CurveEQ. För det där låter mer som Voxengo GlissEQ eller HarmoniEQ. Men det stämmer inte för CurveEQ. Så att du har problem är klart förståeligt.

CurveEQ jobbar ju inte med bandbredd per filter. I CurveEQ ställer man ju bandbredd genom att lägga till avgränsande punkter på båda sidor om ett givet filter. Inte med 'Alt' eller mushjulet osv. Det funkar inte.

Det du har läst stämmer rätt bra för GlissEQ eller HarmoniEQ, men inte för CurveEQ. (Antar att du talar om CurveEQ v3 och uppåt).

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

MZMuZic (oregistrerad)

@Signia

Aha... Då kan jag sluta slita mitt hår i vild förtvivlan! Uppenbarligen har Steinberg gjort en miss i manualen. Det står faktiskt så på sid 46 i Plug-in Refence.pdf som kom med Cubase 7. Jag tackar och bockar för svaret! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

MZMuZic (oregistrerad)

"Va? Cubase manual har väl inget med CurveEQ att göra?"

Jo, det borde den ha eftersom CurveEQ ingår som plugin i Cubase. Jag får nog återgå till att slita mitt hår. Jag hittade denna tutorial från Steinberg Software:

Efter 1:16 förklarar han att man kan använda mushjulet eller klicka på båda musknapparna för att justera kontrollpunktens bandvidd. Precis vad som står i Cubase Plug-in Reference-guide alltså. Jag är alltså tillbaka på ruta noll verkar det som. Någon som kan bringa lite ljus i detta mörker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid 1:22 i videon så säger han att man kan använda mushjulet, eller "båda musknapparna samtidigt" till att förändra en kontroll-punkts bandvidd.

När han säger detta i videon, så ser man tydligt att han rullar mushjulet för att visa, och då sjunker kontrollpunktens amplitud, precis som den gör i CurveEQ när man rullar mushjulet. Bandbredden runt den valda kontrollpunkten förändras icke, som han säger den ska. (Man ser att han rullar mushjulet, för kontrollpunkten sjunker medan musmarkören står kvar på samma ställe).

Det verkar inte bättre än att Steinberg sjabblat till det; att dom skrivit fel i manualen.

Varför dom som gjorde videon inte reagerat, utan släppt igenom det här, när man tydligtvis måste ha märkt att det stämmer inte ... man kan fråga sig varför. Tidsbrist på kontoret måhända.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

MZMuZic (oregistrerad)

@Signia

Ja, du har ju rätt, "kurvan" blir ju faktiskt varken bredare eller smalare. Ytterst märkligt att man släppt igenom detta. Jag gissar att det finns fler dumbomar än jag med bristande kunskaper som läser manualer som om det vore bibeln... Får väl sluta med det. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget dumbommande inte 🙂 Rätt ovanligt att det blir sådär, sällan sett det. Man kan oftast lita på manualer o så. Lätt att tro det är ens egna fel annars.

CurveEQ är ingen traditionell EQ, så den är inte lätt att använda som traditionell EQ. Bandbredd är lite knepigare att styra än i vanlig EQ, så använd en 'vanlig' om du behöver den kontrollen. Curve är bra på att sätta väldigt ovanliga och okonventionella kurvor.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...