SadamJR Postat 7 augusti 2013 Postat 7 augusti 2013 Med andra ord merparten av dagens mainstream artister. De som bockar å tackar och får låtar, sound m.m. Vars enda jobb är att vara ett ansikte. Det kanske stämer för många av dessa artister, men knappast för dom största. Vem "byter ut" Spears, eller Gaga eller Timberlake?
Die Hard (oregistrerad) Postat 7 augusti 2013 Postat 7 augusti 2013 Det kanske stämer för många av dessa artister, men knappast för dom största. Vem "byter ut" Spears, eller Gaga eller Timberlake? Och du inbillar dig att de själva vet hur deras ljud ska vara på sina låtar och helt bortser från producenten? Vem var det som tog fram deras ljud? Knappast de själva. De vet att att det är bäst att lyssna på de som kan för att få fram det bästa. Tror du dessutom på allvar att toppproducenter låter sig köras överav stora artister? Dröm vidare.
SadamJR Postat 7 augusti 2013 Postat 7 augusti 2013 Och du inbillar dig att de själva vet hur deras ljud ska vara på sina låtar och helt bortser från producenten? Vem var det som tog fram deras ljud? Knappast de själva. De vet att att det är bäst att lyssna på de som kan för att få fram det bästa. Tror du dessutom på allvar att toppproducenter låter sig köras överav stora artister? Dröm vidare. Lär dig läsa. Jag har inte skrivit något åt det hållet. Jag har skrivit att jag inte tror stora talangfulla artister/band låter sig toppridas eller bytas ut av en producent. Det borde väl vara självklart. Lika självklart som att dom lyssnar på och tar råd av sin producent, om dom inte producerar själva.
D Vibe Postat 7 augusti 2013 Postat 7 augusti 2013 Jag gillar Everlastings inlägg. Fler borde reagera som hen.
JJRockford Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Och du inbillar dig att de själva vet hur deras ljud ska vara på sina låtar och helt bortser från producenten? Vem var det som tog fram deras ljud? Knappast de själva. De vet att att det är bäst att lyssna på de som kan för att få fram det bästa. Tror du dessutom på allvar att toppproducenter låter sig köras överav stora artister? Dröm vidare. Om du prenumererar på Studio bör du nyligen ha fått ett specialnummer. Där kan du t ex läsa om RedOnes samarbete med just Lady Gaga. Eller hur Max Martin och Shellback samarbetar med Pink. Inte är det någon "toppridning" det handlar om.
DMM Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Där kan du t ex läsa om RedOnes samarbete med just Lady Gaga. Eller hur Max Martin och Shellback samarbetar med Pink. Inte är det någon "toppridning" det handlar om. Jag får nog hålla med Die Hard här, och det utan att ha läst i Studio! Du är nog ute på lite väl djupt vatten om du tror att inte RedOne och Max Martin har de tyngsta besluten i studion. Artister låter i de flesta fall som dom gör tack vare producenter, speciellt producenter av den här graden som du tar upp. RedOne, inspirerad av bl.a. ABBA och Roxette m.fl. svenska band, är inte bara en naturbegåvning som låtskrivare, utan också som producent. Artister som Lady Gaga och Pink bockar och bugar mer än vad RedOne gör i studion, det kan jag lova dig. Att ens indirekt påstå att Max Martin inte skulle sitta på tronen vid samarbeten är bara dumt, och inte ens värt att diskutera! Artister ska vara glada om dom lyckas få honom som producent. Det här är producenter som skapat och lyft upp artister och deras "sound" till stjärnstatus i världsklass. Artisterna själva hade aldrig lyckats på samma sätt utan dessa producenter, då det brukar kallas demo steget före producent-biten...
JJRockford Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Jag får nog hålla med Die Hard här, och det utan att ha läst i Studio! Du är nog ute på lite väl djupt vatten om du tror att inte RedOne och Max Martin har de tyngsta besluten i studion. Artister låter i de flesta fall som dom gör tack vare producenter, speciellt producenter av den här graden som du tar upp. RedOne, inspirerad av bl.a. ABBA och Roxette m.fl. svenska band, är inte bara en naturbegåvning som låtskrivare, utan också som producent. Artister som Lady Gaga och Pink bockar och bugar mer än vad RedOne gör i studion, det kan jag lova dig. Att ens indirekt påstå att Max Martin inte skulle sitta på tronen vid samarbeten är bara dumt, och inte ens värt att diskutera! Artister ska vara glada om dom lyckas få honom som producent. Det här är producenter som skapat och lyft upp artister och deras "sound" till stjärnstatus i världsklass. Artisterna själva hade aldrig lyckats på samma sätt utan dessa producenter, då det brukar kallas demo steget före producent-biten... Så det här vet du även utan att ha läst artiklarna? 🙂 Självklart tar man in någon som Max Martin eller RedOne för att man har stort förtroende för deras kompetens. Men poängen är att det är ett samarbete det handlar om. Det är ju ändå en symbios. Utan stjärnor som Pink, Beyonce, Rihanna, Lady Gaga o s v så skulle det förmodligen inte bli hits på samma sätt. Max Martin hade såklar kunnat skriva åt Nanne Grönvall också, men det är antagligen inte lika kul vare sig framgångsmässigt eller ekonomiskt.
DMM Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Så det här vet du även utan att ha läst artiklarna? 🙂 Självklart tar man in någon som Max Martin eller RedOne för att man har stort förtroende för deras kompetens. Men poängen är att det är ett samarbete det handlar om. Javisst, så klart det är ett samarbete, men på ett väldigt tunt plan. Jag menar att artisterna oftast inte har mer att tillföra samarbetet än idéer och önskemål, medan producenterna tar idéerna och önskemålen (ibland) och skapar allt det som artister inte klarar av själva, d.v.s. producera. 🙂
SadamJR Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Det som har nämnts här är de mest kommersiella artisterna. Hur är det när det gäller andra typer av artister, t ex U2 kontra Eno/Lanois. Är det producenterna som bestämmer där oxå, ni som vet?
Valle Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Någon nämnde samarbete; och det är väl klart att det handlar om samarbete; alla involverade i musikproduktionen samarbetar. Utan samarbete, ingen produktion. Men det är fortfarande den exekutiva producenten som tar besluten (såvida det artisten själv inte väljer att producera själv, förstås). Och artisten får snällt finna sig i att hans låtar och idéer ligger i producentens val att nyttja eller inte. Megastjärna eller "bara" stjärna. Beslutsgången är enkel: Marknaden (efterfrågan) bestämmer över skivbolaget som bestämmer över (musik)producenten som bestämmer över alla medverkande på produktionen, däribland ljudtekniker och artister. Vilket betyder att såväl tekniker som artister kan få finna sig i att producenten kan välja bort någon som han anser inte sköter sitt jobb. Jag misstänker att några tar producenten lite för givet. Även producenten har ett anseende att värna om. Det säger sig självt att en producent inte tar vilka jobb som helst där risken är stor att artisterna ska lägga sig i allting och därigenom sabba producentens signum. För i sådant fall kan ju artisten fixa sin skit själv. Inte sant?
JJRockford Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Någon nämnde samarbete; och det är väl klart att det handlar om samarbete; alla involverade i musikproduktionen samarbetar. Utan samarbete, ingen produktion. Men det är fortfarande den exekutiva producenten som tar besluten (såvida det artisten själv inte väljer att producera själv, förstås). Och artisten får snällt finna sig i att hans låtar och idéer ligger i producentens val att nyttja eller inte. Megastjärna eller "bara" stjärna. Beslutsgången är enkel: Marknaden (efterfrågan) bestämmer över skivbolaget som bestämmer över (musik)producenten som bestämmer över alla medverkande på produktionen, däribland ljudtekniker och artister. Vilket betyder att såväl tekniker som artister kan få finna sig i att producenten kan välja bort någon som han anser inte sköter sitt jobb. Jag misstänker att några tar producenten lite för givet. Även producenten har ett anseende att värna om. Det säger sig självt att en producent inte tar vilka jobb som helst där risken är stor att artisterna ska lägga sig i allting och därigenom sabba producentens signum. För i sådant fall kan ju artisten fixa sin skit själv. Inte sant? Det där är säkert sant. I vissa fall. I många andra fall stämmer det såklart inte alls. Alla producenter kan inte välja och vraka bland vilka artister dom vill sätta sitt signum på utan får ta de jobb som erbjuds. Marknaden bestämmer inte alltid över skivbolaget, skivbolaget bestämmer inte alltid över musikerna. O s v.
JJRockford Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Javisst, så klart det är ett samarbete, men på ett väldigt tunt plan. Jag menar att artisterna oftast inte har mer att tillföra samarbetet än idéer och önskemål, medan producenterna tar idéerna och önskemålen (ibland) och skapar allt det som artister inte klarar av själva, d.v.s. producera. 🙂 Varför skulle det vara på ett tunt plan? Båda är ju i högsta grad beroende av varandra, även om jag är ganska säker på att artisterna skulle klara sig bättre utan producenterna än tvärtom. Och producentens roll innebär ju självklart inte alltid samma mängd input i en produktion. Ibland kanske det är jättemycket, ibland kanske det närmar sig att vara ljudtekniker. Men, läs gärna artiklarna om Shellback och RedOne så fortsätter vi diskussionen sen, ok?
Valle Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 I många andra fall stämmer det såklart inte alls. Nämn några sådana fall. Och jag talar såklart om etablerade artister/produktionen. Ungefär i den skalan du själv nämnde ovan. (Inte ditt band, alltså.)
SadamJR Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Nämn några sådana fall. Och jag talar såklart om etablerade artister/produktionen. Ungefär i den skalan du själv nämnde ovan. (Inte ditt band, alltså.) Vad är det för fel på mitt exempel, U2 kontra Eno/Lanois. Vem bestämmer där?
JJRockford Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Nämn några sådana fall. Och jag talar såklart om etablerade artister/produktionen. Ungefär i den skalan du själv nämnde ovan. (Inte ditt band, alltså.) Ok, så definitionen av producent-rollen är baseras på mängden sålda skivor, eller hur menar du?
DMM Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Varför skulle det vara på ett tunt plan? Båda är ju i högsta grad beroende av varandra, även om jag är ganska säker på att artisterna skulle klara sig bättre utan producenterna än tvärtom. Och producentens roll innebär ju självklart inte alltid samma mängd input i en produktion. Ibland kanske det är jättemycket, ibland kanske det närmar sig att vara ljudtekniker. Klart artister skulle klara sig utan producenter, men då skulle alla artister stå inför lika villkor: inga producenter för någon artist. Resultatet blir att balansen flyttas från producenter till artister. Den ena sämre/bättre än den andra, precis så har vi det med producenter, den ena bättre/sämre än den andra. Det "tunna" planet i ett fall där skivbolag/artist anlitat en producent menar jag består av en mycket ojämn arbetsfördelning och ett ansvar som är i rejäl obalans därför att det är på producentens bord att lyfta fram det bästa av materialet, men det är också dennes ansvar att det blir bra, helst bättre än bäst 🙂 Artisten/låtskrivaren har gjort mycket av jobbet genom att skriva låten, men när väl en stor producent plockas in i projektet så är det av en anledning. Det kan helt enkelt bli så mycket bättre! Det här innebär en stor mängd arbete för en producent med riktlinjer från skivbolag/artist/förlag etc, och en producent bör kunna leva upp till dessa riktlinjer/krav. Artister/låtskrivare levererar låtidé (demo), en producent (oftast) lyfter allt till det bättre, vilket också är en stor del av tanken med en producent. En producent anlitas förhoppningsvis för sina producent-kunskaper, och inte för sina ljudtekniker-kunskaper, det skulle bli onödigt dyrt. Sen är det ju bra att inblandade i produktionen vet vad en producent gör, så det liksom inte blir en överraskning, även om diskussioner lär föras mellan producent och inblandade löpande 🙂 Hur anser du att en producent i dagsläget arbetar/bör arbeta, och vad är dennes roll tycker du?
Valle Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 (redigerat) Ok, så definitionen av producent-rollen är baseras på mängden sålda skivor, eller hur menar du? Nej då, jag ville bara att du skulle nämna produktioner inom den professionella sfären (på den nivån som du själv valde att tala om ovan). Så: Nämn några sådana fall, där det jag skrev inte stämmer alls. Redigerat 8 augusti 2013 av Valle
Valle Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Vad är det för fel på mitt exempel, U2 kontra Eno/Lanois. Vem bestämmer där? Den exekutiva producenten. Jag vet inte vem det är, dock.
JJRockford Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Nej då, jag ville bara att du skulle nämna produktioner inom den professionella sfären (på den nivån som du själv valde att tala om ovan). Så: Nämn några sådana fall, där det jag skrev inte stämmer alls. Det får bli din egen tolkning på det hela. Min poäng är att producent-rollen inte alls är något entydigt definierat på det sättet du beskriver.
Valle Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Min poäng är att producent-rollen inte alls är något entydigt definierat på det sättet du beskriver. Jag vet att det är din poäng. Jag vill bara att du nämner några sådana fall, där det jag skrev inte stämmer alls.
JJRockford Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Den exekutiva producenten. Jag vet inte vem det är, dock. På skivan "How to dismantle an atomic bomb" finns inte mindre än 8 producenter nämnda. Men ingen av bandmedlemmarna. Undrar vem som bestämde hur det skulle låta där?
JJRockford Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Jag vet att det är din poäng. Jag vill bara att du nämner några sådana fall, där det jag skrev inte stämmer alls. Nej, det gjorde du inte. Du skrev att jag måste nämna exempel på nivån Max Martin/Pink/RedOne/Lady Gaga o s v. Och där har jag såklart inga egna erfarenheter, utan kan bara gå på vad man läser i t ex Studio. Och min tolkning är att en artist som Pink sannerligen inte låter sig toppridas eller låter någon bestämma exakt hur hon ska låta. Utan att hon har sin vision om vad hon vill göra för musik och samarbetar med t ex Max Martin och Shellback (plus ett gäng andra) för att ta sig. Att Max Martin skulle få igenom saker som hon inte i nöjd med verkar inte sannolikt. Dito för RedOne/Lady Gaga.
Valle Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 På skivan "How to dismantle an atomic bomb" finns inte mindre än 8 producenter nämnda. Men ingen av bandmedlemmarna. Undrar vem som bestämde hur det skulle låta där? Den exekutiva producenten. Som jag har skrivit i tråden tidigare så kan två eller flera co-producenter samarbeta. Inget ovanligt alls. Och min tolkning är att en artist som Pink sannerligen inte låter sig toppridas eller låter någon bestämma exakt hur hon ska låta. Utan att hon har sin vision om vad hon vill göra för musik och samarbetar med t ex Max Martin och Shellback (plus ett gäng andra) för att ta sig. Att Max Martin skulle få igenom saker som hon inte i nöjd med verkar inte sannolikt. På samma sätt som att Max Martin aldrig hade satt sitt namn på produktionen om han inte var nöjd med den. Vilket jag också har skrivit om i tråden. Det sannolika är att Max Martin har tyckt att Pinks idéer var goda nog för produktionen.
JJRockford Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Den exekutiva producenten. Som jag har skrivit i tråden tidigare så kan två eller flera co-producenter samarbeta. Inget ovanligt alls. Men du som verkligen vet hur alla producenter på den nivån jobbar i studion kanske kan berätta vem det var och hur beslutsgången var mellan henom och t ex Bono? På samma sätt som att Max Martin aldrig hade satt sitt namn på produktionen om han inte var nöjd med den. Vilket jag också har skrivit om i tråden. Det sannolika är att Max Martin har tyckt att Pinks idéer var goda nog för produktionen. Så när båda måste vara överens för att det ska bli något är det ändå producenten som bestämmer?
Valle Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Men du som verkligen vet hur alla producenter på den nivån jobbar i studion kanske kan berätta vem det var och hur beslutsgången var mellan henom och t ex Bono? Hur skulle jag kunna veta det? Så när båda måste vara överens för att det ska bli något är det ändå producenten som bestämmer? Den exekutiva producenten bestämmer. Och det är inte ovanligt alls att producenten har "final say".
JJRockford Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Hur skulle jag kunna veta det? Du har ju skrivit om hur det går till på den nivån. Hur har du fått den insikten? Den exekutiva producenten bestämmer. Men rollen som exekutiv producent vandrar mellan artist och producent? Och det är inte ovanligt alls att producenten har "final say". "inte ovanligt alls". Menar du att det inte alltid är på det viset som du har skrivit?
Valle Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 Du har ju skrivit om hur det går till på den nivån. Hur har du fått den insikten? "Insikten" jag har fått är att det är (exekutiv) producent som bestämmer. Men rollen som exekutiv producent vandrar mellan artist och producent? Ibland är artisten själv producent, och då är han också den som bestämmer. Såklart! "inte ovanligt alls". Menar du att det inte alltid är på det viset som du har skrivit? Ja. Ibland bestämmer han allt utan hänsyn till andras "say". Din tur: Nämn några sådana fall, inom den professionella sfären, där det jag skrev inte stämmer alls. (Du sa ovan att det var "många". Så tre fyra exempel bör inte vara en tuff uppgift för dig.)
JJRockford Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 "Insikten" jag har fått är att det är (exekutiv) producent som bestämmer. Nu var ju frågan hur du fått insikten... Har du varit med om många skivinspelningar i den "proffesionella sfären"? Själv har jag ju bara att jämföra med de skivor jag själv varit med om att spela in (vilket som sagt inte är på Max Martin/Pink-nivå), plus då genom att läsa intervjuer i t ex Studio, kolla på dokumentärer o s v. Men det ger såklart ingen helhetsbild, finns säkert mycket som man undanhålls. Men om vi tar ett hyfsat väldokumenterat studio-arbete. Beatles/George Martin. Det finns ju otroligt mycket beskrivet om det. Vem skulle du säga var den exekutiva producenten där? George Martin? Kunde han köra över t ex Paul McCartney om dom var oense? Eller var Paul McCartney producent? Vilken roll hade då George Martin?
Valle Postat 8 augusti 2013 Postat 8 augusti 2013 (redigerat) Nu var ju frågan hur du fått insikten... Har du varit med om många skivinspelningar i den "proffesionella sfären"? Inte som producent. Men om vi tar ett hyfsat väldokumenterat studio-arbete. Beatles/George Martin. Det finns ju otroligt mycket beskrivet om det. Vem skulle du säga var den exekutiva producenten där? George Martin? Kunde han köra över t ex Paul McCartney om dom var oense? Eller var Paul McCartney producent? Vilken roll hade då George Martin? The Beatles-medlemmarna var de "exekutiva". Paul hade saker och ting för det mesta strukturerat och klart. Sir George var nog mer ljudtekniker än producent, faktiskt, samt medmusiker och arrangör. Sedan går det inte riktigt att jämföra tidiga 60-talsproduktioner med senare när producenterna började skaffa sig egna "signum". Edit: Kan dock lägga till att Sir George hade mer beslutanderätt i början. Det var till exempel han som ansåg att Starr spelade för kasst på "Love Me Do" och därför beslutade att ta in en studiotrummis (till Starrs besvikelse) att lägga trummorna. Redigerat 8 augusti 2013 av Valle
JJRockford Postat 9 augusti 2013 Postat 9 augusti 2013 Inte som producent. Och annars? The Beatles-medlemmarna var de "exekutiva". Paul hade saker och ting för det mesta strukturerat och klart. Sir George var nog mer ljudtekniker än producent, faktiskt, samt medmusiker och arrangör. Sedan går det inte riktigt att jämföra tidiga 60-talsproduktioner med senare när producenterna började skaffa sig egna "signum". Edit: Kan dock lägga till att Sir George hade mer beslutanderätt i början. Det var till exempel han som ansåg att Starr spelade för kasst på "Love Me Do" och därför beslutade att ta in en studiotrummis (till Starrs besvikelse) att lägga trummorna. George Martin står angiven som producent på Wikipedia för t ex "Abbey road". Har författarna på Wikipedia då helt fel? Tror du att Pink skulle gå med på någonting i musiken hon inte gillar, bara för att producenten säger så?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.