Jump to content
Annons

Hur går ni till väga ?


Gäst

Recommended Posts

Sej att man har ett beat skiss och ser ut som följande:

Intro - Vers 1 - Reffräng - Vers 2 - Reffräng - Break - Reffräng - Outro

Hur skulle ni göra i varje segment ? Skulle ni köra med ett och samma instrument hela låten igenom eller skulle ni plocka bort den vid tex vers 2 ?

Är det inte en stor risk att låten låter som fler än en om man byter melodi och instrument ? Hur gör ni, eller skulle ha gjort med denna ?

Sen undrar jag vad hook, bridge, break är och hur dom ska ligga i låten. Kan ni ge ett exempel så man förstår om hooken ska komma efter reffrängen eller innan eller om bridge är innan reffrängen eller innan outro. Ni förstår va ? Hur gör ni samt hur kan det se ut ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det bästa du kan göra för att lära dig hur låtar är uppbyggda, är helt enkelt att lyssna på hur andra har gjort. Sedan tar du till dig de bitar som du gillar och gör på annat sätt när det är sådant som du inte gillar. Man kan lära sig väldigt mycket av att göra covers av kända låtar som man gillar.

Melodin går normalt ungefär likadant i alla refränger och ungefär likadant i alla verser - annars kan det ge ett förvirrat intryck, men i vissa fall kan man ändra melodin i en vers, om man tycker att det passar. Det är bara att känna sig för och testa. Instrumenteringen håller man oftast till ungefär samma genom hela låten, så att det blir en helhet, men så kan man låta andra instrument komma på besök då och då för att ge mer variation. Allt beror egentligen på hur du själv tycker att det ska vara. Det är ju ingen som kan tala om för dig hur DIN musik ska låta - för då blir det ju inte din egen musik, utan bara vad du tror att andra förväntar sig...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ofta att det är bra att göra det mest grundläggande först. Sen lyssnar man igenom och skriver ner alla tankar man har. Känns andra versen tråkig? Då ska man förmodligen ändra något i den jämfört med första (tempo, tonart, instrumentering, sångstil, komp o s v). Känns låten förutsägbar? Ja, då ska man nog försöka hitta något som bryter mallen.

För mig tar det oftast flera månader innan jag blir nöjd med en låt. Inte för att jag sitter och jobbar stenhårt hela tiden, men jag tror att det kan vara bra att hinna få lite distans till en låt också. Att försöka hamna i ett läge där man hör den "för första gången". Och våga lita på den första magkänslan som kommer hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för era svar. Men hur skulle ni ha byggt upp låten fall ni gjorde hip hop ? Nyfiken bara 🙂

Jag gör inget annorlunda om jag ska göra en hip-hop låt, men viktigast av allt en bra grund melodi, och fortsätter därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Professorn tar fram ordboken ..

Break är ett avbrott i musiken. Används ofta för att plötsligt gå ner i intensitet i musiken, och förbli där ett tag. Främst trummor och intensivt rytmiska instrument lugnar ner sig där, eller tystnar helt. Break kan även vara typ ett total-stopp i musiken för en takt eller så.

Bridge, brygga, är en av två möjliga grejor - traditionellt sett.

A: Det är en sektion på 8/16 takter som nästan alltid kommer efter 2a refrängen. Logiskt sett skulle man ha en tredje vers där, mellan 2a och 3e (sista) refrängen. Men örat har redan hört vers-musiken två gånger, och kommer den en tredje gång så dör spänningen i lyssnandet. Därför gör man ett helt annat stycke mellan 2a och sista refrängen. Brukar ofta vara kort, 8-16 takter. Den här sortens brygga brukar även kallas "Stick".

Bryggan kan formuleras lite som "nu vill jag bara säga en sista grej, innan vi går loss in i sista refrängen". ABBA var lite av brygg-kungarna.

B: Det är en musikalisk passage som används för att lyfta musiken från vers upp till refräng. Oftast 4-8 takter lång ackordgång.

Brygga förekommer enbart i populärmusik, men används inte så mycket idag. Det har fått lite andra och betydligt mer diffusa meningar.

Hook är lite slang för en attraktiv eller spänningsfylld kärna i låten, som suger tag i lyssnaren. Krokar fast dig, så att säga (Hooks the listener). Det är ofta det element i låten som man direkt förknippar låten med - oavset man kan sjunga/nynna det. Det är ett relativt abstrakt känslomässigt begrepp, men känns desto tydligare. Det är oftast en upplösning av en kadens eller fras, rytmisk eller melodisk. Kommer oftast ihop med slutfrasen av sången. Kan även vara anspänning, inte bara upplösning.

Om du käkat wienerbröd nån gång t.ex. så vet du ju att det gula klägget i mitten är liksom den sötaste njutningen med just wienerbröd. Utan gult klägg i mitten, vad är wienerbröd då?

Skulle vara rätt torrt, inte alls ha samma dragningskraft och frestelse. Det gula klägget i mitten, DET är hooken. Det är inte taktiken i sig, utan känslan i sinnet du får när nån nämner "Wienerbröd". Du tänker i första hand på söta gula klägget. Det är hooken.

I Michael Jackssons rätt tradiga låt "Human Nature", så är 'hooken' en förförisk och drömsk 16-dels syntslinga. Den hörs i början av låten, och återkommer några gånger genom låten. Varje gång genomlöps slingan två gånger, varav den andra genomlöningen så sliskar dom på rejält, med oktav upp plus extra reverb osv. Om du tog bort den slingan, det partiet i låten, hur mycket av sin söta dragningskraft skulle låten då ha kvar? Inte mycket; knappt ens refrängen räddar den från att bli rätt meningslös då.

I Cypress Hills låt "Insane" består hooken av första frasen i refrängen: "Insane in the membrane".

I Van Halens låt ”Jump” är hooken den feta syntslingan som går under refrängen (och inledningen).

Ofta är refrängen låtens främsta "hook", men ibland kan hook (och B-hook) ligga i andra saker än låtens centrala delar.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Professorn tar fram ordboken ..

Break är ett avbrott i musiken. Används ofta för att plötsligt gå ner i intensitet i musiken, och förbli där ett tag. Främst trummor och intensivt rytmiska instrument lugnar ner sig där, eller tystnar helt. Break kan även vara typ ett total-stopp i musiken för en takt eller så.

Bridge, brygga, är en av två möjliga grejor - traditionellt sett.

A: Det är en sektion på 8/16 takter som nästan alltid kommer efter 2a refrängen. Logiskt sett skulle man ha en tredje vers där, mellan 2a och 3e (sista) refrängen. Men örat har redan hört vers-musiken två gånger, och kommer den en tredje gång så dör spänningen i lyssnandet. Därför gör man ett helt annat stycke mellan 2a och sista refrängen. Brukar ofta vara kort, 8-16 takter. Den här sortens brygga brukar även kallas "Stick".

Bryggan kan formuleras lite som "nu vill jag bara säga en sista grej, innan vi går loss in i sista refrängen". ABBA var lite av brygg-kungarna.

B: Det är en musikalisk passage som används för att lyfta musiken från vers upp till refräng. Oftast 4-8 takter lång ackordgång.

Brygga förekommer enbart i populärmusik, men används inte så mycket idag. Det har fått lite andra och betydligt mer diffusa meningar.

Hook är lite slang för en attraktiv eller spänningsfylld kärna i låten, som suger tag i lyssnaren. Krokar fast dig, så att säga (Hooks the listener). Det är ofta det element i låten som man direkt förknippar låten med - oavset man kan sjunga/nynna det. Det är ett relativt abstrakt känslomässigt begrepp, men känns desto tydligare. Det är oftast en upplösning av en kadens eller fras, rytmisk eller melodisk. Kommer oftast ihop med slutfrasen av sången. Kan även vara anspänning, inte bara upplösning.

Om du käkat wienerbröd nån gång t.ex. så vet du ju att det gula klägget i mitten är liksom den sötaste njutningen med just wienerbröd. Utan gult klägg i mitten, vad är wienerbröd då?

Skulle vara rätt torrt, inte alls ha samma dragningskraft och frestelse. Det gula klägget i mitten, DET är hooken. Det är inte taktiken i sig, utan känslan i sinnet du får när nån nämner "Wienerbröd". Du tänker i första hand på söta gula klägget. Det är hooken.

I Michael Jackssons rätt tradiga låt "Human Nature", så är 'hooken' en förförisk och drömsk 16-dels syntslinga. Den hörs i början av låten, och återkommer några gånger genom låten. Varje gång genomlöps slingan två gånger, varav den andra genomlöningen så sliskar dom på rejält, med oktav upp plus extra reverb osv. Om du tog bort den slingan, det partiet i låten, hur mycket av sin söta dragningskraft skulle låten då ha kvar? Inte mycket; knappt ens refrängen räddar den från att bli rätt meningslös då.

I Cypress Hills låt "Insane" består hooken av första frasen i refrängen: "Insane in the membrane".

I Van Halens låt ”Jump” är hooken den feta syntslingan som går under refrängen (och inledningen).

Ofta är refrängen låtens främsta "hook", men ibland kan hook (och B-hook) ligga i andra saker än låtens centrala delar.

Nja, det är nog reffrängen du menar i Cypress Hill låten. Eller hur tänker du ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...