DrivKraft Postat 28 juli 2013 Postat 28 juli 2013 Brorsan är ett stort minimal / technohuvud (ok, jag med) så jag komponerade ett enformigt stycke till hans födelsedag. Riemann one shots. D16 Nepheton Cableguys Curve Arturia MiniMoog Sonic Charge Microtonic För den som vill slösa bort 5-6 minuter. https://soundcloud.com/drivkraft-nordv-st/no-surprise
DrivKraft Postat 28 juli 2013 Trådstartare Postat 28 juli 2013 Basen? Det är Cableguys "Curve". Prisvärd så in i *bleep*. http://www.cableguys.de/curve.html Den perfekta kompisen när du vill göra animerade basar. Eller andra animerade ljud med för den delen men jag använder den främst till låga basar som behöver rörelse. Mycket smidigt att ha allt i en och samma mjukvara. Jag ritar själv in vågformerna. (STORT +) Ritar en kurva för hur jag vill att amplituden ska moduleras. I det här fallet ville jag åt en slags sidechain. En annan kurva för pitchen. På med en bandsimulator. Klart.
DrivKraft Postat 28 juli 2013 Trådstartare Postat 28 juli 2013 Det hela är väldigt mycket enklare än vad det verkar. En synt producerar en eller flera vågformer. Oftast "sine, square, saw, triangle" eller mellanting. Frekvensen, hur snabbt dessa vågformer upprepas bestämmer pitchen. Hur snabbt en vågform ska upprepas bestämmer man oftast med hjälp av en klaviatur som skickar styrsignaler till oscillatorn som producerar vågformen. Är du med? 🙂 I Curve kan man själv rita vågformerna men man kan även rita vågformer för LFO.er (Låg Frekvens Oscillator) som man kan modulera ljudet med. Så, i Curve ritar du ut dina egna vågformer och med en modulationsmatrix kan du routa flera LFO.er till att styra olika parametrar, såsom pitch, amplitude med mera. Väldigt fiffigt. 🙂
D Vibe Postat 2 augusti 2013 Postat 2 augusti 2013 Har inte hunnit lyssna på låten än. Men Curve verkar kul. Tack för tipset!
DrivKraft Postat 2 augusti 2013 Trådstartare Postat 2 augusti 2013 Det är väl drivet det hela handlar om, sen pyntar man med den mest urdumma melodin man kan "komma på"...och sen vrider man sönder den.
hegobald Postat 2 augusti 2013 Postat 2 augusti 2013 Mm.. Mysigt! Vilken fin födelsdagspresent! Men vars i från kommer (analog)bruset? 😲
DrivKraft Postat 2 augusti 2013 Trådstartare Postat 2 augusti 2013 Kanske från 3 instanser av Waves Kramer Tape? Waves H-Delay gör säkert sitt med. I övrigt är det mjukvara och Riemann one-shots.
DrivKraft Postat 2 augusti 2013 Trådstartare Postat 2 augusti 2013 Ja, nu är ju Kramer Tape och H-Delay mjukvara men de adderar en del "artefakter". Det var det jag ville mena. Fredagsdricka...man uttrycker sig som...ett fyllo.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.