Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har lite problem med Pro Tools 8 på min dator. Det har aldrig varit några problem med programmet tidigare men nu säger pro tools ifrån. Någonting med Cpu:t som inte räcker till, ni känner säkert till problemet. Och det är endast på 1 låt jag mixar för tillfället där det är en hel del spår. Fler än jag brukar jobba med. Kan väl säga också att jag testat å ändra alla inställningar i playback engine. Har ni några tips på vad jag kan göra? Och skulle problemet kvarstå om jag sätter in en SSD-disk i burken?

Jag kör på:

Acer Aspire

Windows 7 home premium 64-bit

Intel Core i3, 2120 3.3 GHz

8GB ram

Nvidia 510 1GB

Sparar det mesta på WD 1TB extern hårddisk

Tacksam för svar

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Nope, du behöver mer CPU. Diskarna är numer nästan aldrig något problem prestanda mässigt.

Frys spår eller köp ny dator.

Postat

Ingen koll på protools alls, så jag vet inte vad det är för fel. Det jag reagear på att du skriver att du kör med extern hårdisk. Har du själva audiofilerna på den disken? Är det en sata-variant eller USB? USB är ju inte så ruskigt snabbt.

Kolla prestandafunktionen i aktivitetshanteraren så ser du vad som slår i taket, minne hårddisk eller CPU. Du nämnde CPU i felmeddelandet men kan ändå vara en snabb koll att göra..

nightcrawlr (oregistrerad)
Postat

Är det mycket effekter osv. är det CPU. Då 8 gb ram borde räcka ganska långt. Aldrig använt protools, men i Studio One som jag kör så finns en övervakare där man kan se vilka effekter osv som drar mest cpu och ram för tillfället, kanske finns nåt liknande i protools?

Postat

Okej

Brukar köra en del projekt på usbdisken nu gjorde jag det eftersom jag använt olika datorer på dessa låtar. Inte så farligt (hastighetsmessigt) jämfört med dom inbyggda diskarna.

Ska kolla upp det där. I ett fåtal pluggar står det hur mycket procent den drar. Men långt ifrån alla, någon van pro tools användare kanske vet om det finns något liknande som nightcrawlr beskriver?

Det går väl att lösa på ett eller annat sätt men eftersom jag vet att detta inte kommer va mitt största projekt så känns det nog som ett bra tillfälle att byta upp sig. Eller uppgradera till en intel i7.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.