Jump to content
Annons

Hur panorerar man blås?


JJRockford

Recommended Posts

Någon som har idéer om hur man bäst panorerar lite blås? Hur "brukar" man göra?

Det jag använder just nu är en barytonsax, en tenorsax, en altsax, en trombon och två trumpeter. I en hårdrockslåt dessutom, så det ligger en kompgitarr på varje sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror väl kanske en del på hur/vad de spelar, men jag brukar alltid tänka att det som är "bas" ligger i mitten (eller närmast mitten) och sedan panorera ut resten efter det. Sedan om man "brukar" göra så har jag ingen aning om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar panorera blåset så att det ligger med lite dragning ut mot ena sidan (inte för mycket, utan vad som känns lagom...), så att det hålls ihop som en blåssektion och inte panorerat över hela stereobredden. Tänker oftast på hur man brukar sätta upp ett band live och panorerar enligt det. Sedan lägger jag gärna en kompgitarr eller piano eller annat med dragning åt andra hållet, så att de balanserar upp varandra lite och kan svara varandra då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar fetta på brass i full fet-stereo, fast liksom längre bak i ljudbilden än längst fram. Men det är fan inte lätt att få det att kännas realistiskt och bra då. Oftast blir det att det får låta som kraftigt processat levande brass, typ fett pop-brass.

Om man inte kan få jämna balans mellan höger och vänster kanal rent ljudmässigt, så kan det även funka bra om man skapar balans fokus- eller melodi-mässigt.

Om du har nåt i arret (eller kan göra nåt i arret) som spelar en liknande 'roll' som blåset gör, fast spelar på andra ställen och aningen annat sätt, men tar upp nästan lika fokus, då kan det väga upp ganska bra om man lägger dom lite motsatt varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...