Jump to content
Annons

Hur få delay på endast 1 ord i sången?


LeeReissner

Recommended Posts

hur får man enklast ett delay på endast ett ord på sångspåret?

t.ex Metallica- for whom the bell tolls.. då sången går: for whom the bell tolls, time marches ON..

(endast ordet "on" har delay.. låter det som iaf.)

tips? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Klipp ut ordet till ett nytt spår och lägg ett delay på det spåret bara...är nog enklast. Annars kan man automatisera för varje ord till en send med ett delay på..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har råd så kan du kolla på CLA's paket från Waves. Det med Vocals, Guitars, Bass, Drums och Effects. I effectpluggen har dem delay med en sån där knapp man kan flippa på. Nu kommer jag fan inte ihåg va det heter, så vi kallar det "punch in delay". Alltså så trycker du bara på knappen på just det ordet, och bara det ordet kommer ha delay på sig, även om pluggen ligger över hela spåret.

Men om man ska göra det snabbt så är nog att klippa ut det sista ordet det bästa alternativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Klipp ut ordet till ett nytt spår och lägg ett delay på det spåret bara...är nog enklast. Annars kan man automatisera för varje ord till en send med ett delay på..

YES! My cup of tea!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man lite effekter på sången och klipper ut något så blir ju sången "ren" om man bara flyttar ljudfilen till ett nytt spår. I annat fall får man bounca den del av sången man vill ha delay på så det inte låter konstigt. Har man reverb på så har man väl iof en send men annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Klipp ut ordet till ett nytt spår och lägg ett delay på det spåret bara...är nog enklast. Annars kan man automatisera för varje ord till en send med ett delay på..

Och så undrar folk varför man har 100+ spår i en mix haha! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha automatiserat. Inte för att det är enklare, utan snarare för att jag inte hade haft en tanke på att klippa ut ordet. 😛

Man gör ju givetvis som man vill men det verkar som de flesta är överens om att det går snabbast ialla fall att klippa ut ordet. Jag gruppar alltid mina sångspår till en aux-bus där alla effekterna ligger (delay,reverb etc) så jag skapar ett nytt spår som är knutet till sångbussen. Jag brukar göra en 4st bouncar på ordet, som jag sänker allt eftersom och jag brukar även panorera ut så ordet studsar till höger-->vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar göra en 4st bouncar på ordet, som jag sänker allt eftersom och jag brukar även panorera ut så ordet studsar till höger-->vänster.

Intressant. Skall försöka komma ihåg det tills jag behöver det. 🙂

Men, menar du att du då använder "bouncningarna" som delay och alltså inte ett "riktigt" delay?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så skickar man orden till en bus med delay och en annan reverb efter att man har bouncat dem med de effekter man vill ha innan, som kompressor, eq och sånt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

MEn då har man fått hjälp av andra och behöver inte ens fråga...... men måste ändå.. EN fråga för mig kvarstår??? VILKA effekter har james på sin röst i nämnd låt For whom the bell tolls ? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...