Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Trevlig och intressant diskussion det här. Visst får(fick) man betala lite mer för en Frost, men så bra som min fortfarande är, köpt 2005, skulle jag gärna lägga de pengarna extra. Den rullar fortfarande som en pansarvagn. Problemet är att vissa nyare program accepterar inte WIN XP och jag förstår att den når inte upp till prestandakraven för ProTools heller.

Sedan blir man inte riktigt klok på åt vilket håll man skall vända ändan när det gäller att skaffa annan dator. Kollar man alla inlägg här finns det lika många åsikter och idéer som inlägg 😄 Får kolla igen vad ni skriver 😛

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Frost ACM har helt slutat att ta fram musikdatorer! Läs meddelande på http://www.frostacm.com/blog.php Tydligen ska support kvarstå, men det är tråkiga nyheter oavsett. Har en Frost själv sedan ett par år. Frågan är vad man gör i framtiden om man vill ha en kvalitativ musikPC och inte vill lägga tid på att själv leta efter komponenter som är optimerade för musikproduktion till skillnad från office/datorspel.

Postat

Tack för info. Synd att detta forums sökmotor inte fungerar. Jag gjorde en sök på Frost och Frost ACM och inget dök upp.

Postat (redigerat)

För att göra en sökning, så måste man också se till att rubriken till höger om sökordet är "Avdelningar". Annars kommer den inte att söka i hela forumet. Lite dumt att det inte alltid står på den inställningen som default, men man kan ju inte få allt... 😉

Redigerat av Claes
Postat

Om man får spekulera lite. Kan det vara så att datorerna och/eller drivrutinerna är såpass mycket bättre idag än för några år sen att det oftast bara är att köpa vilken dator som helst, och så funkar det problemfritt ändå?

Viljan att betala extra för att vara säker på att få något som funkar borde ju i så fall vara väldigt låg.

Postat

Nonnes Musik i Nybro har även en data-avdelning som bygger makalöst vassa studiomaskiner.

Dom har flera varianter i mycket bättre prisläge än tidigare nämnda företag.

Killarna vet vad dom pratar om och är väldigt snabba och tydliga vid support.

Rekommenderas!

Postat

Om man får spekulera lite. Kan det vara så att datorerna och/eller drivrutinerna är såpass mycket bättre idag än för några år sen att det oftast bara är att köpa vilken dator som helst, och så funkar det problemfritt ändå?

Bra fråga, någon som vill kommentera?
Postat (redigerat)

Bra fråga, någon som vill kommentera?

Både ja och nej. Det förekommer fortfarande en del problem. Om en dator är spelfixerad, så ligger tyngdpunkten på ett häftigt grafikkort - och det är inte alltid sådana är så lyckade ihop med DAW-program (som helst ska kunna köra fler ljudkanaler än bara ett stereospår), eftersom de anropar bussen oftare än ett mindre avancerat grafikkort och därför snor åt sig mer bandbredd, på samma sätt som trådlösa nätverkskort ofta gör i laptops.

En "kontorsdator" kan då vara lämpligare till DAW-tillämpningar, men ofta kör märkesdatorerna med special-moderkort som innehåller de billigaste komponenterna och billigaste hårddisken etc, så det är inte alltid helt lätt, även om det är mycket enklare idag, tack vare att prestandan har kommit ikapp programmens behov lite bättre nu, än hur det var för 5-10 år sedan. Bäst är däremot alltid att välja rejäla prylar och spika ihop själv eller låta någon annan göra bygget, så att man vet vad som sitter i maskinen. Om man inte behöver topp-prestanda, så kan nog i princip vilken dator som helst klara jobbet, men man vill ju ofta kunna köra så många spår och så många pluggar och VSTi som möjligt, så att man får ordentlig valuta för pengarna... 😉

Redigerat av Claes
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Jag har två datorer som går på i7 processorer en 930 och en 3770k. Jag har inte värsta grafikkorten i dom men ändå ganska vettiga och dom verkar inte sno resurser som du beskriver. Nu kör jag dom på os x men det ska väl inte göra någon skillnad. Det är ändå kort som tar tre skärmar så det är skapliga grejor med hdmi ljud ut och allt.

Det är heller inte så länge sedan dom skrev om dom nya grafikkorten med onboard ljud i Studio och då minns jag att dom skrev att det skulle vara en fördel i musiksammanhang.

Det låter ju helt logiskt det du skriver men sen kom jag på att tänka på ovanstående.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.