Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Jag fick höra av nån på ljudkort forumet att jag måste typ "säga åt" cubase vilka kanaler på mitt ljudkort "MOTU 828 MkII" som jag skickar ljud till cubase genom.

Problemet är det att ljudet från elgitarren kommer ut ur högtalaren, men cubase vill inte spela in ljudet och inga parametrar rör på sig när jag spelar i cubase. Då sa någon snubbe de om att jag måste välja kanaler och grejjer. jag förstår inte, help!

//Micke

Annons
Postat

gå in på "Devices" och sen VST Input och bocka för "Active"den ingång du kopplat gitarren till.

Postat (redigerat)

Alla ingångar som finns där har "Yes" som "visible", finns ingen ruta att kryssa "active"

Redigerat av Ragge
Postat

har du klickat på "record enable"-knappen så att den lyser röd?

Postat

Att ljudet kommer ut ur högtalarna talar om att du har någon form av routing i din MOTU-kontrollpanel som skickar ut ljudet direkt i hårdvaran (828:an alltså) istället för via ASIO/Cubase..

Använd den medföljande mjukvaran CueMix DSP för att ställa in vart signalen ska routas..

Jag har också för mig att det finns en knapp du kan trycka in för att kunna köra den 'stand-alone' utan att datorn är igång?

Om du ställt in att ljudet ska gå via MOTU-ingång -> ASIO -> Cubase -> ASIO -> MOTU-Utgång ska det räcka med att aktivera antingen monitorfunktionen, den lilla gula knappen på respektive audiospår eller REC-knappen i Cubase , för att ljudet ska höras

Postat

Återkom gärna om problemet löser sig... troligtvis kommer denna fråga att dyka upp igen

... fast från någon annan.. 🙂

Postat

Asså det du äger stämmer säkerligen, men jag vet inte hur jag ska bära mej åt för att fixa det.. Det finns möjligtvis ingen som har ett likadant kort som kan säga vilka inställningar de har??

Hursomhelst måste det ha med hur ljudet är routat.. men jag vet inte hur jag ska göra riktigt.. jag exprimenterar lite och återkommer =)

Postat

Okej, nu har jag fått det att fungera! Jag var tvungen att gå in i VST Connections och ange alla in och outputs för att få fram ljudet

Jag har fortfarande ETT problem...

När jag spelar in ljud så funkar allt bra förutom att volymstaplarna längst till höger på Toolbaren i Cubase visar inget utslag när jag spelar, varför?

• 2 veckor senare...
Postat

Längst till höger i toolbaren? Menar du mixerns Masterbuss eller menar du transportpanelen? eller menar du något annat 🙂

Du kan alltså spela in audio i Cubase men audioaktivitet syns inte visuellt på någon regel? ...Das ist ser schkummt.. 😉

Att man måste ställa in alla in och utgångar i VSTconnections trodde jag du redan visste..

..men du kanske är en av alla dem som tappat bort sin getting-started-manual 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.