Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hur gör jag för att ändra toner i sången ? Sej att jag spelar in en feffräng och bränner in den i Melodyne Essentials. Sen när jag vill höja pitchen på ena halvan av reffrängen så den låter lite ljusare, hur gör man då ? Har provat mej fram och när jag ändrar toner upp i oktaven då låter det dator aktigt, liksom inte normalt. Det blir för pitchat men utan en nprmal pitch så att seja. Förstår ni ? Vill alltså höja ena halvan av reffrängen en halv oktav upp utan att det låter som smurfarna.

Redigerat av punchline82
Annons
Postat

Finns det nåt som heter "formant" som man kan justera? Har inte koll på programmet...

Jag vet inte då jag är ny med programmet. Men vad är de då ? Vill bara kunna ändra sej tex en "blobb" tre toner högre utan att ljudet ska låta konstjort och som smurfhits.

Postat (redigerat)

Precis som de flesta andra pitchkorrigeringsprogram så lämpar de sig bäst för små korrigeringar. Om du gör stora hopp, där bara några halva tonsteg är tillräckligt för att smurfa till det, så är det en överhängande risk för att det låter onaturligt ja. Det är ingen mirakellösning. Tanken med Melodyne (och Autotune, Waves Tuner, V-Vocal etc) är att man gör allt småskaligt för att putsa. Sedan kan man ju göra saker som effekt, men det är ju en helt annan femma. Vill du ha det ljusare än du har det så är det bäst att sjunga så nära det tonläget som möjligt och därefter rätta till om du inte vill ha artefakter. Sedan kan du förstås som Drake ovan föreslog, prova att pula lite med formanter, pitch drift och pitch modulation som bör finnas i Melodyne.

Redigerat av JohnRick
Postat

Så det går endast att korrigera en halv/hel ton eller ? Inte flera oktaver typ ? Bara rätta till det lilla som blev fel i inspelningen. Fan jag trodde att man kunde pitcha hej vilt och skapa riktigt grymma reffränger med hjälp av det. Men då förståpr jag hur det ligger till.

Postat

Var ett tag sedan jag jobbade med melodyne men jag har för mig att man kunde pitcha upp rejält innan det började låta smurf. Som t.ex pitcha upp en stämma var inga problem och lät inte direkt onaturligt.

Postat

Var ett tag sedan jag jobbade med melodyne men jag har för mig att man kunde pitcha upp rejält innan det började låta smurf. Som t.ex pitcha upp en stämma var inga problem och lät inte direkt onaturligt.

Men hur gör man de då ? För när jag drar upp så låter det dator gjort och onaturligt. Har Essentials 2 btw.

Postat

som sagt, ett par toner upp och ner är oftast inga problem alls. vill man göra mera så får man ibland sitta och slipa en del för att få det att låta så naturligt som möjligt. om det är en lead som skall pitchas så är det ju självklart svårare än om det är stämmor/dubbar som skall ligga bakom(och därmed maskeras en hel del) leaden.

enkelt förklarat: om du vill höja en kloss, så dra upp den dit du vill ha den, blir det "smurf" så väljer du "formantverktyget" och drar neråt tills det låter så bra det går att få det.

men som sagt, det är ingen mirakellösning. du kan inte sjunga in en lead på en låt för att senare komma på att melodin skall ändras helt samt tonarten skall ändras drastiskt, och sen förvänta dig att det skall låta helt naturligt.

att tänka på: om du vill ändra långa fraser, så avmarkera alla ess/ssh-ljud samt andningar innan du börjar rycka upp/ner på tonerna. denna typ av ljud behöver liksom inte flyttas, utan kan låta väldigt konstiga när man rycker upp/ner dom.

om du vill få det att låta naturligt, tänk på att två toner sällan bara är två toner, det är ofta någon form av glidning/övergång mellan de två tonerna, som kan ske på många olika sätt. ibland är det bäst att låta själva glidningen vara en egen kloss, och inte röra den, utan bara ändra på den del av tonen som är någorlunda konstant. Lägg lite tid på att få sådana saker bra, så låter det ofta väldigt mkt mer naturligt.

ahja, det sista kanske inte berör dig så mkt då det mest är relevant när man finpillar/justerar....

Postat

Finns bra tutorials på youtube jag själv betade av för att "fatta" programmet... Och lite läsning i manualen (manualer hatar jag dock att glugga igenom) ..

Postat

Om det är en oktav det handlar om och du inte klarar av att sjunga så högt

eller några toner under skulle jag :

A : Ta in en sångare som klarar eller

B : Pitcha upp sången i en Audio editor eller internt i din Daw och

Sedan justera tonerna i melodyne så dom är 100 i pitch.

Och med det menar jag inte med en plugg utan destruktiv editering i Logics fall

Time&Pitch mashine. Finns säkert nått liknande till Cubase.

Postat

Hittar inte min tråd där ni rekomenderade en usb grej som gjorde att man kan registrera melodyne bla. Vad hette den ?

Postat

Jag såg att du har Essential - och den versionens licens kan tyvärr inte läggas på iLok.

http://www.celemony....aq&L=null#ilok2

The iLok dongle is a copy-protection device capable of storing licenses for the software of various manufacturers; this allows the programs and plug-ins covered by the licenses to be installed on multiple computers and used whenever the iLok dongle is inserted in the USB port.

To use Melodyne, it is not necessary to use an iLok; you can activate Melodyne equally well without one using the normal activation procedure, but the activation is then tied to the computer in question, which does not allow you to move easily from computer to computer taking Melodyne with you, as you can with the dongle.

All Melodyne versions come with a free iLok option. Melodyne essential does not have the iLok option.

Please note:

• Once you have opted for iLok activation, you can no longer request any computer-specific activations from myCelemony. Your iLok, in other words, becomes the exclusive 'access key' to Melodyne.
  • Celemony can accept no liability in the case of loss or damage for a license that has been transferred to an iLok. Please make sure that your iLok is suitably insured. You will find information about this, too, at www.ilok.com.

Please read the Melodyne manual for more details regarding the activation via iLok.

Postat

Jag såg att du har Essential - och den versionens licens kan tyvärr inte läggas på iLok.

http://www.celemony....aq&L=null#ilok2

[/size][/font][/color]

Okej men går det att lägga Cubase E 7 och Wavelab E 8 eller liknande ? Eller är det bara melodyne ?

Postat

Okej men går det att lägga Cubase E 7 och Wavelab E 8 eller liknande ? Eller är det bara melodyne ?

Elements har bara soft key. De större Cubase- och Wavelabversionerna (och Steinbergs VSTi) använder eLicenser för licensen och kan inte läggas på iLok, men det finns massor av andra VSTi och pluggar där licensen läggs på iLok.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.