Guitar Nilsson Postat 23 juli 2013 Postat 23 juli 2013 Finns det helanaloga mixrar med typ bara fyra eller åtta kanaler som ändå har riktigt hög klass på ljudet? Eller är det bara gamla 24-kanals Soundcraft studiobord som som kan låta så där "rätt"? En tanke som frestar mig är att spela in tex live jazzband med bara fyra fina mickar genom en mixer o ställa de nivåerna en gång för alla ner till två spår på Studer rullbandaren jag med enorm vånda o ångest funderar på att sälja. En eventuell sångsolist skulle kunna myglas dit digitalt efteråt och separat få åka en sväng genom bandaren. Men alla mixrar med få kanaler och utan en massa inställningar kanske bara är av Behringers enklaste kvalitét? Tips på gamla bra grejer som inte är så dyra nu i digitaltiderna? Jag har en billig halvmodern Soundcraft 16/2 livemixer, men den brusar hörbart för mycket, nåt sånt är inte att tänka på....
Guitar Nilsson Postat 23 juli 2013 Trådstartare Postat 23 juli 2013 Äldre Mackie-bord duger nog rätt bra också 🙂 Hur gamla då?
Claes Holmerup Postat 23 juli 2013 Postat 23 juli 2013 (redigerat) Tofts ATB-mixrar är kanonbra, finns från 4 kanaler (+inline, så att det blir 8), men kostar en slant också... Redigerat 23 juli 2013 av Claes
Guitar Nilsson Postat 23 juli 2013 Trådstartare Postat 23 juli 2013 (redigerat) Tofts ATB-mixrar är kanonbra, finns från 4 kanaler (+inline, så att det blir 8), men kostar en slant också... Den var grovt läcker! Hittade dem här: http://www.toftaudio.com/atb04m.html Hittade tyvärr även priset på ca 18000 kr, haha skrek han i brevlådan. Redigerat 23 juli 2013 av Guitar Nilsson
Claes Holmerup Postat 23 juli 2013 Postat 23 juli 2013 Den var grovt läcker! Hittade dem här: http://www.toftaudio.com/atb04m.html Hittade tyvärr även priset på ca 18000 kr, haha skrek han i brevlådan. What? 12995:- är svenskt listpris i nuläget, så 18000:- är gammalt - men de tillhör ju inte precis de billigaste ändå... 😉
Neosus Postat 23 juli 2013 Postat 23 juli 2013 Typ 500 spänn billigare hos tysken men ändå dyrt... Mvh // Snåljåpen
Claes Holmerup Postat 23 juli 2013 Postat 23 juli 2013 Typ 500 spänn billigare hos tysken men ändå dyrt... Mvh // Snåljåpen 500:- i det prisläget är inte mycket att orda om. Listpriser går ju ofta att justera till viss del - och det finns numera flera distributörer som ständigt sneglar på Thomann och justerar priserna för att även svenska handlare ska kunna erbjuda samma priser. Tyvärr har inte alla distributörer kommit dit i sin utveckling, men det blir bättre och bättre. 🙂
FreudianSlip Postat 23 juli 2013 Postat 23 juli 2013 (redigerat) api 1608 om man får drömma lite, men lite dyr... Redigerat 23 juli 2013 av FreudianSlip
Guitar Nilsson Postat 23 juli 2013 Trådstartare Postat 23 juli 2013 api 1608 om man får drömma lite, men lite dyr... Det här är ju drömmarnas forum. Våta analoga drömmar dag o natt. 🙂
FreudianSlip Postat 23 juli 2013 Postat 23 juli 2013 Det här är ju drömmarnas forum. Våta analoga drömmar dag o natt. 🙂 . Precis, hade man bara 300 laxar till övers..
Signia Postat 23 juli 2013 Postat 23 juli 2013 SSL har flera mindre. X-rack, X-desk, X-panda osv. Rupert Neve har 5060 mixern. Kan även använda flera kanal-limpor ihop. Finns rackenheter med 6 eller rentav 8 ingångar som har enkel EQ och kompressor. Sen är det förstås det där med kostnad och tillgänglighet ...
Casperfren Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 Har du testat att spela in med 4 mickar med det du har nu? Mvh
drloop (oregistrerad) Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 Det som ofta brister är mickpreamparna. Använd bra preampar och summera i linjenivå på din mixer ut till bandaren. Du har väl någon bra preamp som du kan testa med ihop med din mixer.
desvaenger Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 Eller hitta ett gammalt SATT SAM 82. Ploppar upp på vend etc. någon gång om året.
8bit Postat 2 augusti 2013 Postat 2 augusti 2013 Jag har ett Soundcraft B100 8:2 broadcastmixer. Mycket nöjd med den och hittar du en på t.e.x eBay så kommer den inte vara dyr. Typ 3000, eller så. Extra plus är att den är väldigt lättservad. Sony gör fina småmixrar också, som går att få för småpotatis. MXP heter serien (t.e.x MXP 29 & MXP 390). Inte lika lättservade som Souncraftexemplet ovan och ej heller samma kvalitétskänsla i reglagen & rattar (jämfört mot Soundcraft) men vad gäller insidan är den nog tamejtusan strået vassare än Soundcraft. Båda Soundcraft & Sony gick för enorma vansinnessummor som nya.
Soundprocessingstudio Postat 2 augusti 2013 Postat 2 augusti 2013 Jag tror att det du söker efter inte existerar, givetvis finns det bättre och sämre prylar med det finns någon illusion om att bara man pluggar in något i "rätt" pryl så kommer det att låta magiskt eller få ett "superljud"något som jag inte tror existerar. Men för att svara på din fråga så tror jag du ska satsa på en 500låda och trycka in något roligt. Det bästa är när du tröttnat på preampen/EQ/Comp så kan du sälja den och byta ut mot någon annan och där finns API, Neve, SSL mfl. men det kostar förstås. http://www.thomann.d...=api 500&oa=pra Och hur dåligt Behringer egentligen är kan man lyssna här på mina mixar då jag alltid använder ett sådant mixerbord. Givetvis är det inte jämförbart med någon gammal mixer som färgar ljudet men jag tycker att det får oförtjänt mycket dåligt rykte.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.