Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har påbörjat ett projeckt där flera musiker från samma ort där jag bor tolkar om låtar från våra olika svenska musikkulturskatter. vi gör olika tolkningar från jazz, folkrock till Pop.

Jag har själv tänkt att arrangera, spela in mycket av instrumenten, och mixa i min egna studio.

Jag har flera frågor, men några av dom är

finns det några pengar att tjäna på att spela in covers? eller går det mesta av eventuella skivförsäljningen till upphåvsmännen/låtskrivarna?

Jag gör detta som privatperson, mest för att det är kul att återfinna stycken och tolka dom. men också för att använda det som "CV" och skicka till eventuella konsert arrangemang för att få flera spelningar.

vad bör jag tänka på?

Annons
Postat (redigerat)

Vi var i kontakt med STIM, skivan är reggad på eget musikförlag osv osv.

Det vi fick till svar, var att det skulle framgå vilka upphovsmännen var och vem som ägde rättigheterna.

Mer än så vet jag inte. Vi har i alla fall aldrig haft något problem.

Många år sedan i och för sig, så jag vet inte om något ändrats, men det tror jag inte.

Edit: Vi fick pengarna vi sålde skivan för.

Redigerat av BluesBoy
Postat

exakt

okej, Så min andra fråga. Finns det några pengar att tjäna, jag menar om skivan skulle bli efterfrågad? eller får upphåvsmännen allt?

Postat

Vi var i kontakt med STIM, skivan är reggad på eget musikförlag osv osv.

Det vi fick till svar, var att det skulle framgå vilka upphovsmännen och vem som ägde rättigheterna.

Mer än så vet jag inte. Vi har i alla fall aldrig haft något problem.

Många år sedan i och för sig, så jag vet inte om något ändrats, men det tror jag inte.

okej, vad kul!

Postat

okej, Så min andra fråga. Finns det några pengar att tjäna, jag menar om skivan skulle bli efterfrågad? eller får upphåvsmännen allt?

Ni/Du borde få pengarna från skivförsäljningen, men ni /du får inte ett öre när den spelas, såvitt jag förstår.

Jag är långt ifrån insatt i denna rättighetsdjungel, men det finns andra här som är bättre på det. 🙂

Postat

okej, Så min andra fråga. Finns det några pengar att tjäna, jag menar om skivan skulle bli efterfrågad? eller får upphåvsmännen allt?

beror helt på vilket bolag som äger musiken, vilken musik det är mm. Svårt att svara på. Vänd dig till STIM.

Postat

Ni/Du borde få pengarna från skivförsäljningen, men ni /du får inte ett öre när den spelas, såvitt jag förstår.

Jag är långt ifrån insatt i denna rättighetsdjungel, men det finns andra här som är bättre på det. 🙂

okej, jag är i första hand inste så intreserad av att tjäna några pengar med detta projekt. Men kan vara bra att veta att det finns möjlighet så man inte blir blåst av något bolag eller att man gör någon dum deal.

Postat

Vänd dig till STIM.

Håller med Terror till 100%. Där får du säkerligen svar på allt du undrar om. 🙂
Postat

Nu måste jag protestera lite... Det är fritt fram att spela/spela in covers hur man vill så länge man anmäler detta till STIM/NCB och pröjsar för det. Tex minns jag att Uffe Lundell var fly förbannad när Ultima Thule spelade in "Öppna landskap", men han kunde inte göra så mycket åt det eftersom det inte är förbjudet att göra covers. När däremot Wiehe surnade till på Uggla för "Vem kan man lita på" hade han rätt att invända eftersom Uggla ändrat i texten och DÅ måste man ha upphovsmannens tillstånd.

Postat (redigerat)

Det lättaste är att gå in här https://www.songclearance.com/ och köpa rättigheterna. Vissa artister är känsliga och måste godkänna covers andra inte.

Lycka till Med vänlig hälsning, Tony Stark

Redigerat av ironman
Postat

Så länge du/ni inte går för långt bort från orginalet i tolkningarna av låtarna kan ni ge ut dem på skiva utan att "fråga om lov" från bolagen. Vill ni trycka texterna till låten måste ni ha tillstånd från musikförlaget/-ena samt ofta betala för det. När man släpper skivor betalar man en avgift till NCB, detta är till upphovsmännen. Ananrs är det som Bluesboy säger att ni får intäkter från försäljning medan upphovsmänne får det vid uppspelning (radio, etc).

Avgiften från NCB slapp man förut när man släppte sin egen musik. Det gör man dock inte längre vilket gör att man får betala sig själv i förskott.. Korkat. Men det är ett sidospår. Lycka till med utgivningen.

Postat

Inga problem att göra covers men kolla med STIM så är du på säkra sidan. Alla stim utbetalningar kommer tillfalla upphovsmännen givetvis! Såvida du inte kommer överens med upphovsmännen om annat..

Däremot får du:

SAMI, olika poäng för de musiker som är med och lirar.

Försäljning och streams - om du är skivbolaget.

Broadcast income - när låtarna spelas på tex. radio och du är skivbolaget.

Kolla med IFPI så får du hjälp där!

Postat

Broadcast income - när låtarna spelas på tex. radio och du är skivbolaget.

Detta har jag aldrig ens hört talas om. När låten spelas på radio så regleras ersättning till upphovsmannen av STIM och då endast utföranderätten. Det mekaniska (som berör skivbolaget) regleras av NCB men omfattas inte av framförande (såsom i radio).

Läs mer här tex: http://www.som.a.se/65.aspx

Postat

Det lättaste är att gå in här https://www.songclearance.com/ och köpa rättigheterna. Vissa artister är känsliga och måste godkänna covers andra inte.

Lycka till Med vänlig hälsning, Tony Stark

Det är möjligt att det funkar annorlunda i USA, vilket verkar vara det företagets hemvist, men i Sverige är denna typ av tjänst helt överflödig. Inte ens vid licenssynk, dvs när själva orginalet används på tex en samlingsskiva, är det nödvändigt.

Postat

just to clarify.. jag sa aldrig att man inte får göra en coverplatta. Menade bara att man inte får släppa den på tex Spotify hur som helst. Man KAN, men man får ju inte. Men som sagt, har man rättigheterna är det ju självklart okej.

Vad baserar du detta på? Det stämmer nämligen inte.

Postat

Nu måste jag protestera lite... Det är fritt fram att spela/spela in covers hur man vill så länge man anmäler detta till STIM/NCB och pröjsar för det. Tex minns jag att Uffe Lundell var fly förbannad när Ultima Thule spelade in "Öppna landskap", men han kunde inte göra så mycket åt det eftersom det inte är förbjudet att göra covers. När däremot Wiehe surnade till på Uggla för "Vem kan man lita på" hade han rätt att invända eftersom Uggla ändrat i texten och DÅ måste man ha upphovsmannens tillstånd.

Fast tydligen gick Lundell-fallet till domstol och han vann. Eller minns jag fel?

Postat

Det är möjligt att det funkar annorlunda i USA, vilket verkar vara det företagets hemvist, men i Sverige är denna typ av tjänst helt överflödig. Inte ens vid licenssynk, dvs när själva orginalet används på tex en samlingsskiva, är det nödvändigt.

Ja det var ett tag sedan jag använde tjänsten, men jag kollade i mina avtal att det endast gäller rättigheterna till den amerikanska marknaden.

Postat (redigerat)

Fast tydligen gick Lundell-fallet till domstol och han vann. Eller minns jag fel?

Nu är jag ute på tunn is men gällde inte det hela att Sverigedemokraterna använde låten i promotionssyfte? Och i sådana fall har ju upphovsmannen rättigheter, hur verket ska användas och dylikt.

Edit: stavfel

Edit 2: stavfel igen!

Redigerat av everlastingrecords
Postat

Ja det var ett tag sedan jag använde tjänsten, men jag kollade i mina avtal att det endast gäller rättigheterna till den amerikanska marknaden.

Nu blir jag nyfiken på hemvisten på låtarna du sökte (och fick?) rättigheterna för? Var det amerikanska låtar? Min tanke är att om det vore svenska låtar som släpptes i USA så borde det inte heller behövas rättighetsköp, utan den svenska modellen borde gälla (via NCB och amerikas motsvarighet/-er (tror de har flera)).

Postat (redigerat)

Jag tror man får skilja på rättigheter på en inspelning och rättigheter av ett verk.

Inspelningen äger du, men själva verket (d.v.s. melodi och text) äger upphovsmannen.

Du får sälja inspelningen, men jag antar att du då får pröjsa en viss summa till STIM för varje såld inspelning. Om inspelningen spelas på exempelvis radio så går hela summan från STIM till upphovsmannen av verket.

Skulle vara intressant att veta om det finns någon samarbetscentral (eller vad man ska kalla det 😛) som sköter själva uppdelningen av betalningen vid en såld coverinspelning.. ?

Redigerat av D Vibe
Postat

Detta har jag aldrig ens hört talas om. När låten spelas på radio så regleras ersättning till upphovsmannen av STIM och då endast utföranderätten. Det mekaniska (som berör skivbolaget) regleras av NCB men omfattas inte av framförande (såsom i radio).

Läs mer här tex: http://www.som.a.se/65.aspx

Ah, där tror jag att jag fick svaret på min fråga. Borde läst igenom tråden ordentligt först 😆

Postat

Nu är jag ute på tunn is men gällde inte det hela att Sverigedemokraterna använde låten i promotionssyfte? Och i sådana fall har ju upphovsmannen rättigheter, hur verket ska användas och dylikt.

Edit: stavfel

Edit 2: stavfel igen!

Så var det, du har rätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.