Jump to content
Annons

Vad exakt menas och är "Remove DC Offset" ?


Gäst

Recommended Posts

Annons

Det påverkar nåt som är rätt avancerat och tekniskt att förstå.

När man grafiskt återger ljud, så svänger ju ljudet runt en amplitud- och fasmässigt noll-referens (horisontella linjen i mitten). Ibland kan ljudet påverkas - redan vid inspelning eller vid processning eller transport (genom kabel) - så att vågformens interna noll-referens inte stämmer överens med den digitala noll-referensen. Det kan ge upphov till några problem som inte är önskvärda, men oftast är effekterna av det rätt små.

Fenomenet kallas Direct Current Offset (Likspännings-sidförkjutning, typ). Namnet har gamla rötter, då man använde likström mer än man gör idag, så namnet i sig berättar inte mycket om vad det beskriver.

Som regel är det en god idé att se till att det inte finns för mycket DC Offset i flera spår. "Remove DC Offset" i Wavelab analyserar ljudet och försöker rätta till sån här förskjutning. Men det sägs även att man inte ska använda det där för mycket. Det sägs att digitala ljudprogram kan påverka den här faktorn i en negativ riktning om det används för mycket.

Mer läsning: http://en.wikipedia.org/wiki/DC_bias

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för ditt svar. Då förstår jag lite bättre. När jag väljer denna funktion i Elements 8 då kanske de står0,0018% och det är ju inte mycket. Så det verkar inte finnas allt för mycket DC i mina ljudfiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har fått för mig att det sliter på membranen i lyssningen eftersom konan inte vilar i mitten när man spelar sådana ljud. Kanske bara är felaktig tanke..

Hursomhelst, det största reella problemet är att man inte kan normaliza ljudfilen ordentligt om man har dc offset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägger bara att förskjutningen av nollpunkten kan liknas vid en signal på väldigt låg frekvens. Nu är ju likström såklart konstant men en sinuston på 0,000000000000000000001 Hz rör sig rätt långsamt också.

ifall du använder högpassfilter för att städa/rensa bort bumlig bas från spåren i mixen, så elimineras samtidigt DC offset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägger bara att förskjutningen av nollpunkten kan liknas vid en signal på väldigt låg frekvens. Nu är ju likström såklart konstant men en sinuston på 0,000000000000000000001 Hz rör sig rätt långsamt också.

ifall du använder högpassfilter för att städa/rensa bort bumlig bas från spåren i mixen, så elimineras samtidigt DC offset.

Aha, så om man har en uhm.. årslång ljudfil så skulle dc offset flytta sig mellan ursprungspositionen till motsvarande minusposition?

Bra tips med högpassfiltret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...