Jump to content
Annons

NAS till studio/DAW datror ?


Ekstasis

Recommended Posts

Vi har en Netgear NAS på jobbet, som verkar väldigt smidigt både var det gäller backup och det att man kan ställa nasen extern från dator t.e.x i en garderob.

Hur som helst vad skulle eventuella problem med en NAS vara för att använda till en DAW ?

respondstiderna antar jag blir något sämre ?

Jag tror om man ska köra en NAS så ska man satsa på ett e-sata interface då jag tror de har väldigt bra prestanda jämfört med andra...

Ge gärna tips på bra billiga NASar också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Responstiderna blir inte bara något sämre, utan mycket sämre. Även med Gigabit-nätverk.

NAS är utmärkt för dokument och backup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Responstiderna blir inte bara något sämre, utan mycket sämre. Även med Gigabit-nätverk.

NAS är utmärkt för dokument och backup.

Vad jag har hört ska det vara identisk prestanda med esata gränssnittet ?

Dock tilåtter esata standarden bara kablar upp till 2 meter.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ja - kör du med eSATA så blir det lika snabbt som en intern disk, men en NAS brukar ju köras över nätverk - och då blir det en annan femma...

Japp det heter ju så.

NAS=Network Attatched Storage.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

brukar dom billigare NAsarna ha bra raid controllers ?

Jag menar..ett raid kort bara det kan ju kosta flera tusen..

Nej. de brukar ha mjukvaru raid. Spelar oftast mindre roll där då de har en egen CPU.

Men spektrat är stort. Från mjukvaru raid till dyra saker. Vill man ha något som är riktigt bra så finns fiberchannel. Vill man ha det bästa som finns så är infiniband valet idag. Jag tror nog att om man inte driver en high-end filmstudio (Typ ILM) så är infiniband utanför budget och larvigt mycket för musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. de brukar ha mjukvaru raid. Spelar oftast mindre roll där då de har en egen CPU.

Men spektrat är stort. Från mjukvaru raid till dyra saker. Vill man ha något som är riktigt bra så finns fiberchannel. Vill man ha det bästa som finns så är infiniband valet idag. Jag tror nog att om man inte driver en high-end filmstudio (Typ ILM) så är infiniband utanför budget och larvigt mycket för musik.

Ja jag hade ju inte tänkt att spendera astronomiska summor, som sagt vore nice att ha hårddiskarna i garderoben extern från datorn, men samtidigt inte förlora prestanda. Om jag tänkt att raida diskarna vore det ju bra med bra raid controller...som är stabil..och snabb..

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ja jag hade ju inte tänkt att spendera astronomiska summor, som sagt vore nice att ha hårddiskarna i garderoben extern från datorn, men samtidigt inte förlora prestanda. Om jag tänkt att raida diskarna vore det ju bra med bra raid controller...som är stabil..och snabb..

SAS (serial-attached-scsi) kablar kan vara upp till 15 meter. Det är nog det billigaste du köra om det ska vara DAW säkert. Alternativ sätt in hela datorn i garderoben. Lite märkligt dock att SAS är så pass mycket längre än esata. Det är vanliga sata diskar.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kommer flera datorer kopplas in på disken? Pm nej anslut med FW eller SATA. NAS är praktiskt när du skall köra flera datorer mot samma NAS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem kan vara nätsäkerhet.

NAS används ju oftast via Ethernet. Ska man ha NAS "hemma" så blir det ju ofta att man kopplar NASen till samma nätverk som man kommer åt nätet via.

Har man det upplagt så, då bör man nog ha en extern router med brandvägg/antivirus i, så inte några portscannande scriptkiddies får korn på ett öppet nätverk med en NAS-disk i som dom kan komma åt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ett problem kan vara nätsäkerhet.

NAS används ju oftast via Ethernet. Ska man ha NAS "hemma" så blir det ju ofta att man kopplar NASen till samma nätverk som man kommer åt nätet via.

Har man det upplagt så, då bör man nog ha en extern router med brandvägg/antivirus i, så inte några portscannande scriptkiddies får korn på ett öppet nätverk med en NAS-disk i som dom kan komma åt.

Jo..jag är ganska mån om att ha bra säkerhet hemma.. Kör comodo internet security med HIPS aktiverat...och cloud based behvaoir analysis .

Som sagt..kanske ska skippa nas och köpa en Hårddisk box istället, för jag tror man får betala rätt mkt för själva NAS funktionen också.. Och då skulle man också slippa säkerhets aspekten.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

coolt... Då lär jag köpa någon NAS/Hårddisk burk med SAS stöd. Men SAS är lika bra som esata ??? när det kommer till prestada ? alltså lossless ?

SAS är ett par snäpp bättre än SATA (esata). Men signalerings hastigheten är den samma, men du kan koppla in fler diskar på samma kabel.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...