Jump to content
Annons

anderick

Recommended Posts

Hej.

Till att börja med ber jag om ursäkt för om jag hamnat helt fel här.

Min fråga till er som är kunniga inom området är; Har någon vänlig person lust att kika på noterna i det bifogade dokumentet och se om det är rätt noter till fiolen i bakgrunden på låten "Bittersweet symphony" av The Verve (

).

Jag hittade dokumentet efter att ha googlat runt lite, men litar inte riktigt på att det är 100% rätt då jag hittat det på internet.

Mycket tacksam för svar från kunniga inom området.

Bittersweet-Symphony---Violin-1.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stämmer i det stora hela, känns som att någon har försökt göra något som kan spelas på "riktig" fiol i stället för stråkmattan som ligger i låten. Det väsentliga är väl riffet, och det stämmer. Partierna med långa toner är kanske inte exakt som originalet, men funkar till (återigen, stråkmatta på en fiol). I D och F spelas melodin, om man nu tycker det är kul (är inte med i originalet, men funkar det också).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det klämkäcka stråkslingan som kommer och går, den stämmer. Men inte mycket annat som står där i noterna stämmer. Det som står mellan B och C t.ex. spelas inte av fiol alls, utan av cellostämman i låten. Inspelning har dessutom 2 splittade stråkstämmor, ibland tre, altfiol- och cellostämmor med. Men det du har här, är en violin 1 stämma som i vissa delar stämmer med vad 1a violin gör i inspelningen.

Det ser nästan ut som du fått tag i första violin till ett skol-orkester arr av låten. Men ändå inte, för den följer låtens form mer exakt än skolorkester-arr brukar göra, och slutar lite konstigt.

Men som sagt, den catchiga stråkslingan som kommer och går stämmer dock (utom mellan B,C och efter F osv). Men om det här dokumentet funkar för dig eller inte, beror ju helt på vad du behöver göra.

edit, tvåa på bollen 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för mycket snabba och bra svar.

Det jag ville ha fram (var nog otydlig med det) är just den melodin som går i bakgrunden hela låten.

Men den stämmer alltså där? Och hur långt går den innan den "börjar om igen"? Jag är inte alls kunnig på fiol, så er hjälp är mycket uppskattad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som står mellan A och B stämmer med det som en av fiolstämmorna (signaturstämman) repeterar av och till genom låten.

Hur långt den går innan den börjar om igen hör du ju, om du lyssnar på inspelningen. Har inte räknat takterna själv, men standard brukar vara 8 takters intervaller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...