saerdna Postat 20 juli 2013 Postat 20 juli 2013 Hej alla glada musikanter! Jag har några frågor ang. ett August Hoffmann piano jag har kommit över, kan nämligen inte hitta någon information om just detta piano någonstans. Finns inte ens några bilder av samma piano att finna.. Finns det någon bra gissning på när detta piano tillverkades? Modellnamn? Hur stor upplaga gjordes av det? Hur mycket är det värt (om man så klart gör en helrenovering och stämning på det)? Hittar svenska företag som säljer begagnade August Hoffmann pianon för mellan 15-30 tusen. Men just detta är det så oerhört fina detaljer på, ruggigt fint hantverk. Förmodligen från sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal. Måste ju dessutom vara något lite mer "exotiskt" träslag? Vore supertacksam för all hjälp jag kan tänkas få =).
hellfog Postat 20 juli 2013 Postat 20 juli 2013 http://sv.wikipedia.org/wiki/August_Hoffmanns_pianofabrik
saerdna Postat 21 juli 2013 Trådstartare Postat 21 juli 2013 Jo, Wikipedia sidan lyckades jag själv Googla fram, jag är ju inte 4 år... Men tack ändå!
slejnard Postat 22 juli 2013 Postat 22 juli 2013 Väldigt snyggt piano må jag säga. Det enda jag kan hjälpa till med är att träet ser ut att vara valnötsrot. Ta kontakt med en pianostämmare så kan säkert hen hjälpa till med värdering också!
nicolito Postat 19 oktober Postat 19 oktober (redigerat) Ursäkta necrobumpingen, men fick du reda på något mer om pianot? Du kan i alla fall ta reda på när det tillverkades med hjälp av serienumret. Här Serienumret kan sitta på olika ställen, men i mitt fall sitter det ovsnför stämskruvarna till höger. Väl synligt när man öppnar locket (aug. Hoffmann 1897) Redigerat 19 oktober av nicolito
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.