Jump to content
Annons

Frost slutar göra datorer


CharlesNonsens

Recommended Posts

Stockholm, July 18th 2013

 

As of today, I have decided to for the first time in more than 12 years, halt all production of Frost Audio computers.

 

There is of course a lot of mixed emotions in this decision, but what is important is that all current users will still have full warranty and support, so no one is left out in the cold.

 

I wish to thank all the thousands of people who have given us their love and support during all these years.

 

All the best,

 

 

Peter Benisch, Founder.

 

 

 

 

http://www.frostacm....?products_id=18

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror snarare att det inte är speciellt lätt att kränga standardkomponenter till överpriser... Första datorn vi köpte till studion var en Frost, kostade strax över 22000:- vill jag minnas. Blir nästan förbannad på mig själv över det fortfarande. 😏😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror snarare att det inte är speciellt lätt att kränga standardkomponenter till överpriser... Första datorn vi köpte till studion var en Frost, kostade strax över 22000:- vill jag minnas. Blir nästan förbannad på mig själv över det fortfarande. 😏😄

Det är nog också så, att idag är det enklare än någonsin tidigare att pilla ihop en välfungerande musik-PC, tack vare att datorerna har blivit så snabba som de har blivit. Visst finns det fortfarande vissa saker som kan ställa till problem, men nischen med speciella musikmaskiner har nog krympt i takt med ökningen av datorkraft i standardmaskiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt ställe att lägga nyheten på.. Själv hade jag lagt den på förstaidan eller under nyheter. Kan sidan blivit hackad eller är det bekräftat från fler källor?

Det står på Frosts FB-sida också: https://www.facebook.com/frostacm

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår varför. pc audio har blivit en vetenskap med tusentals chips, moderkort, cpu:er och skit. inte ens Steinberg klarar av att bygga ljudkort, varför skulle nån klara bygga musikdatorer nu?

Nope, tvärt om har mångfalden av chipset krympt ner ordentligt. Alla PC-cpuer bygger på x86-64 architektur, det finns två processormärken kvar (vilka både bygger CPUer samt chipset till moderkortstillverkare. Moderkortstillverkare som ASUS och Gigabyte har egentligen bara som uppgift att bygga ihop moderkorten som Intel och AMD designat, ofta så väljer dom att göra diverse förbättringar över referensmodellen för bättre överklockning, mer portar, bättre inbyggda funktioner osv.). Det mesta av det där snacket om "optimering" är bara en myt, en marknadsföringsmetod för att kunna sälja sämre hårdvara för högre pris.

Det man egentligen kan optimera musikproduktionen för är GPCPU, då grafikkort är EXTREMT mycket snabbare på att utföra vissa typer av beräkningar än våra processorer. Mitt grafikkorts ram t ex springer i 4800 mhz, jämför det med DDR3 som springer i 1333-2100 mhz (och jag har inte ett sånt där super duper grafikkort för 4-8 tusen spänn). Alla mina IR-reverbs kör på GPU-kraft, kör just nu 5 st IR-reverbs (4-kanaliga 192 khz-32 bit) vilket använder 10-15% gpu och 0% cpu och 0% ram 🙂

Vet att det finns en plugg som kör fas-linjär eq på GPU-kraft också.

EDIT: Alla FabFilters pluggar har tydligen lagt in stöd för GPU-beräkning 🙂

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Alla FabFilters pluggar har tydligen lagt in stöd för GPU-beräkning 🙂

Bara för UI:t, men alltid något. Allmänt kan fler tillverkare (typ Waves) lära av FabFilter, snabba och följsamma gränssnitt gör allt så mycket lättare!

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror snarare att det inte är speciellt lätt att kränga standardkomponenter till överpriser... Första datorn vi köpte till studion var en Frost, kostade strax över 22000:- vill jag minnas. Blir nästan förbannad på mig själv över det fortfarande. 😏😄

Du menar som t.ex Apple? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också det har med utvecklingen att göra. Med Win95 fick man ju tillfällig blåskärm bara för att man öppnade CD-luckan medan Windows läste från CDn.

Men idag, har inte upplevt frysning eller ens omstartsbehov, alls, på minst 1 år, lätt. Det är oftast bättre track-record än de inbitna mac-fanatiker man har omkring sig.

Tror att datorers nyckfullhet och instabilitet var en stor del till varför ett antal firmor ägnade sig åt att forska fram precis vilka komponenter, med vilka drivare och inställningar, och vilka konfiguration av faktorer som säkrade att datorn skulle bli så stadig och glitch-fri som den är nästan per automatik idag.

Fast man vet ju aldrig, kan ju vara personliga skäl för Frost med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med GPU VST's är riktigt intressant och man tycker ju att det borde ha dragit till sig plugin-utvecklarnas intresse mer än det verkar ha gjort, men det är väl nåt man inte fattar förstås som sätter hinder. 😕

Jag har letat lite grann men inte hittat någon gratis VST som använder sig av CUDA eller GPU på annat sätt.

Någon som vet eller drömmer jag vilt nu? 😛

Jag hittade dock en intressant Impulse Reverb-plugg som jag skall ladda ner demo på bara för att testa hur bra det funkar.

Edit:stavning

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt som känns lite störigt för mig är att mjukvaror idag är typ 100 eller t.o.m. 1000 gånger större i datamängd, än dom var för 10 år sen. Det känns lite som programmerares effektivitet har gått ner och blivit bekvämlighet.

Förvisso, många program är betydligt mer omfattande än förr, innehåller mängder fler funktioner, använder fler och mer avancerade rutiner och t.o.m. innehåller fel-förebyggande kod och inbyggt stöd för olika omständigheter osv. Men ändå. 2 ggr större, 3, 5 ggr eller 10 ggr större, 100 eller 1000 .. då känns det som att nåt är fel. Typ att programmerare inte bryr sig om att optimera programmen eller koden, utan mera tänker att "äh, vi har ju utrymme för det numera ändåså". Cubase SX1 tog ca 75mb utrymme på disken 2002. Vad tar C7 idag? 2-3 gig?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt som känns lite störigt för mig är att mjukvaror idag är typ 100 eller t.o.m. 1000 gånger större i datamängd, än dom var för 10 år sen. Det känns lite som programmerares effektivitet har gått ner och blivit bekvämlighet.

Förvisso, många program är betydligt mer omfattande än förr, innehåller mängder fler funktioner, använder fler och mer avancerade rutiner och t.o.m. innehåller fel-förebyggande kod och inbyggt stöd för olika omständigheter osv. Men ändå. 2 ggr större, 3, 5 ggr eller 10 ggr större, 100 eller 1000 .. då känns det som att nåt är fel. Typ att programmerare inte bryr sig om att optimera programmen eller koden, utan mera tänker att "äh, vi har ju utrymme för det numera ändåså". Cubase SX1 tog ca 75mb utrymme på disken 2002. Vad tar C7 idag? 2-3 gig?

Skulle tro att 75-90 % är samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 3 år sen var det inte populärt i det här forumet att ifrågasätta Frost.

[topic='%22Musikdatorer"]http://forum.studio....]"Musikdatorer" - fet bluff[/topic]

Men idag är tonen en helt annan när man till slut fick rätt.

Skillnaden var kanske mer relevant då, så att det var åtminstone delvis befogat att försvara dem då...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...