Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Var och hämtade ett UAD-1 project pak idag. Har inte hunnit med att testköra det på allvar än. Jag har hunnit med att installera det och testa det lite snabbt i Cubase och jag måste säga att jag är helt frälst redan. Rätt kul att man får 2 veckor på sig att testa alla pluggar som finns tillgängliga. De har ju ett erbjudande där man fick med en virtuell check på $50 att köpa pluggar för innan den sista Mars, men jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Någon här som har några åsikter på pluggar som är riktigt användbara?

Annons
Postat

LA-2A fick du väl med i köpet antar jag, (vilket jag tycker är en kanonplugg) så den är det väl ingen större mening att lägga några extra pengar på.

De pluggar som jag själv tyckte var bra när jag provade dem var:

Fairchild (klurig att ratta, men när jag efter lite trial and error fick till det lät den helt fantastisk)

Cambridge (Kirurg eq, kanon att skära bort oönskade frekvenser med)

EMT Plate 140 (JAAAA riktigt reverb som det lät när reverb lät bra)

Pluggar jag gillade, men inte står på inköpslistan

1176NE (Låter kanon, men skilladen var inte så jättestor mot SE versionen om man inte börjar komprimera riktigt hårt)

Pultec pro (låter kanonbra, men tar för lång tid att ratta in när man är van med waves q6)

Pluggar som jag inte blev lika imponerad av:

Dreamverb (kanske för att jag inte riktigt förstod mig på den)

Jag antar att du redan hört talas om detta tips, men jag drar det ändå ifall du inte hört det. (joachime lär nog veta om det med tanke på hans aktivitet på UAD-1 forumen):

Sätt din pultec eq som medföljer i "project pak" på masterregeln och låt den bara vara "ON", rör inga inställningar. Jämför gärna genom att förbigå (bypass) pluggen så hör du vilken skillnad den gör!!

Postat
Jag antar att du redan hört talas om detta tips, men jag drar det ändå ifall du inte hört det. (joachime lär nog veta om det med tanke på hans aktivitet på UAD-1 forumen):

Sätt din pultec eq som medföljer i "project pak" på masterregeln och låt den bara vara "ON", rör inga inställningar. Jämför gärna genom att förbigå (bypass) pluggen så hör du vilken skillnad den gör!!

Jag är mer aktiv på det här forumet! 😄

Håller med om att det låter bra om pultec redan när man bara slår på den. Till viss del beror det nog på att nivån ökar med en halv dB eller nåt. Men det är något med grundkaraktären på ljudet också.

Om jag kör pultec på mastern brukar jag också pröva att boosta lite på 8, 10 eller 12 kHz. KAn öppna upp ljudet riktigt snyggt.

Annars som brojd sa. LA2A'n är riktigt fin. Jag använder den ofta till sång, akustisk gitarr och perkussion med höga frekvenser.

Annars är min stora favorit EMT Plate 140. Jag har inte A/B jämfört mot en riktig plåt, det kanske den inte håller för. Men den låter riktigt bra för att vara mjukvara.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.