Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte nya lurar idag och har stött på ett litet problem. Vissa låtar, inte alla dock så blir det som sången blir elektronisk på nåt sett. Tänk typ som det skulle ligga nåt i halsen och vibrerar när sången kommer in. Låter skit dåligt. Vad kan vara fel ? Vet inte fall det bara är sången kan vara bas med. Har någon en förklaring hur det här uppstår ?

Annons
Postat (redigerat)

Låter inte så i mina i alla fall. Visst är 770 pro väldigt tydliga och har lite toppad diskant/luft, kanske detta som känns ovant att höra? Men "skit dåligt" ska det definitivt inte låta. De tillhör enligt mig snarare gruppen hifi-lurar som smickrar än tvärt om.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Låter inte så i mina i alla fall. Visst är 770 pro väldigt tydliga och har lite toppad diskant/luft, kanske detta som känns ovant att höra? Men "skit dåligt" ska det definitivt inte låta. De tillhör enligt mig snarare gruppen hifi-lurar som smickrar än tvärt om.

/Jon

Men det blir ju inte på varje låt. Inte skit dåligt men störande.

Postat (redigerat)

Inte någon som vet varför och om det går att bota problemet ? Är det lurarna som är paj ? Eller handlar det om Hz ? När jag använder mina 990 pro med samma låt så är det normalt.

Redigerat av punchline82
Postat (redigerat)

Inte någon som vet varför och om det går att bota problemet ? Är det lurarna som är paj ? Eller handlar det om Hz ? När jag använder mina 990 pro med samma låt så är det normalt.

Det är tyvärr jättesvårt att veta utan att lyssna. Har du möjlighet att testa ett annat par där du köpte dem? Som sagt, mina 770-or låter utmärkt.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Det är tyvärr jättesvårt att veta utan att lyssna. Har du möjlighet att testa ett annat par där du köpte dem? Som sagt, mina 770-or låter utmärkt.

/Jon

Mina låter också bra men inte med alla låtar. Och det är bara med mina egna inspelade låtar. Sätter jag på en skiva tex så låter det kanon på varje låt.

Postat

Om det låter kanon på alla låtar från skivor, så är det garanterat inte fel på lurarna...

• Gilla 1
Postat

Om det låter kanon på alla låtar från skivor, så är det garanterat inte fel på lurarna...

Jo de lär ju vara så men varför ibland på andra låtar då ? Skit konstigt att det låter så på vissa.

Postat

Mina låter också bra men inte med alla låtar. Och det är bara med mina egna inspelade låtar. Sätter jag på en skiva tex så låter det kanon på varje låt.

Om det bara är på dina egna låtar det låter illa, så handlar det ju om något du har gjort fel i mixen, förmodligen för att lyssningen du har kört med när du mixade, inte har varit så bra som man kunde önska, utan det är detaljer som har maskerats på grund av brister där.

Postat

Om det bara är på dina egna låtar det låter illa, så handlar det ju om något du har gjort fel i mixen, förmodligen för att lyssningen du har kört med när du mixade, inte har varit så bra som man kunde önska, utan det är detaljer som har maskerats på grund av brister där.

Men vad har jag gjort fel då ? Eftersom det låter bra i samma låt bara de att jag bytt hörlurar.

Postat

Men vad har jag gjort fel då ? Eftersom det låter bra i samma låt bara de att jag bytt hörlurar.

De andra lurarna kamuflerar kanske på liknande sätt som monitorerna, medan de nya lurarna är ärligare...?

Svårt att säga utan att kunna testa själv, men DT770 Pro är tillsammans med DT880 Pro de Beyer-lurar jag har testat, som jag ger bäst betyg.

Vad har du för några andra lurar och vad har du för monitorer när du mixar?

Postat

Jag mixar i mina Beyerdynamic DT-990 Pro då mina monitorer inte är världsklass precis. I dom låter det skit bra.

Postat

När jag testade ett par olika lurar från Beyerdynamic, så skrev jag en liten recension av dem här:

https://www.studio.se/index.php/topic/95952-beyerdynamic-dt-990-pro-diskussionstrad/page__st__60?do=findComment&comment=1410115

DT990 Pro var inte lika detaljerade som DT880 Pro och DT770 Pro, så det kan vara förklaringen...

Postat

Har du något du kan ladda upp så man kan lyssna? Något du gjort själv alltså och som du inte tycker låter bra i DT-770.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.